Allmänt snack om f7 03

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Hejsan:).
Införskaffade precis en f7 03a sno pro för ca 30 papp.
Och jag undrar hur dem går i lössnö med en 38 mm hk matta.
Och även vad torr/tjänstevikten ligger på.
Är den lätt mannövrerad i lössnön?
Denna f7a är neddrevad 2 kugg och det sitter ett variator kit på den samt
v-force3 reeds på den. Tillslaget på den är på ca 4500 varv.
Sen sitter det 6" fly styrhöjare samt fly styre.
Ägaren har nyligen bytt apv motor på den och 1 st cylinder samt en kylarvinge! detta pga att han har kört med den i vatten så det kom in vatten i oljepumpen och cylindern fick vatten ist för olja, Vilket medförde att det blev ett lättare nicasil släpp.

Är detta en skoter för personen som vill ha bra kraft ner i snön och flyga fram? samt burka och bestiga berg med?. Eller har jag köpt helt fel maskin:beer:?
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Kommer funka skitbra!
lite mer kam skulle nog inte vara fel men annars så säger iallafall jag tummen upp
vikterna bör du få fram om du kollar på http://tinyurl.com/rb942b

Jag personligen tycker inte om det chassiet men det har igentligen inget med det här att göra :)
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Vad är en kylarvinge på en skoter?

Skotern är väldigt bra på det mesta om den är i fint skick.
Saknar min gamla F7'a, den var sjukt rolig, och gick galet fort efter led.
Och om man ska vara cool och köra på rullen är det bara trycka stumt, min ställde sig rakt upp i kanske 60-70 knyck utan problem.
Väldigt fin fjädring och jag personligen gillar det chassit otroligt skarpt.
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Kommer funka skitbra!
lite mer kam skulle nog inte vara fel men annars så säger iallafall jag tummen upp
vikterna bör du få fram om du kollar på http://tinyurl.com/rb942b

Jag personligen tycker inte om det chassiet men det har igentligen inget med det här att göra :)
Joo sant. Jag ska köra in mig på den nu nästa säsong och känna om jag kanske ska ha en 44 full block ist. tack för svaret.
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Vad är en kylarvinge på en skoter?

Skotern är väldigt bra på det mesta om den är i fint skick.
Saknar min gamla F7'a, den var sjukt rolig, och gick galet fort efter led.
Och om man ska vara cool och köra på rullen är det bara trycka stumt, min ställde sig rakt upp i kanske 60-70 knyck utan problem.
Väldigt fin fjädring och jag personligen gillar det chassit otroligt skarpt.
Fin fint:) Vare pipor på den eller var den std? Så den funkar alltså sjukt bra att burka med också ?. Jag köpte sno pro:n bara för att ha en kort 2 taktare att köra utanför leden med. Dock tänkte jag köpa en 600 först. Men jag kom fram till att det är roligt att ha lite större. Tjänstevikten verkar vara på ca 240-245 kg, Sen en 700 twinare är inte helt fel heller. Jag köpte en mxz 800 före bara för ngn vecka sedan, men den skar så jag sålde den och köpte mig denna. Har iaf lärt mig en sak nu = Aldrig mera brp!.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
mattan 35 mm räcker och det finns ingen kort std makin som är lika bra i lössnö , snowmobile skrev tex : "den formligen utklassar de andra sportmaskinerna i friåkning" , den väger fulltankad ca 265 kg (vägd av svensk skotertidning med 49 L tank) effekten räcker bra (130-135 hk) men man får med enkla medel snabbt 10 hk till , en liten tändkil , nerbestyckning i form av ett micunimunstycke i slangen och en bikemanpipa så har du direkt 10 hk till ...
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag har själv planer på att skaffa en F7 till nästa vinter. Jag tycker dom är fruktansvärt roliga och köra. Sjukt lätta och kasta runt och som några andra skrev här dom går bra i snö för att vara en kort. Och en 44 som du sa gör ju inte att den går sämre. Min kompis hade en F7 för 2år sen och den gick frutansvärt bra. Han hade M7 drevning och ett riktigt bra variator kitt (kommer inte ihåg vad det hette) 5900rpm tillslag = grymt rapp samt en SLP burk. Han bytte in den mot en RE 600 förra året och inte tog det länge innan det kom fram att han saknade F7'an. :D Jag ska ta reda på vad det var för nå variator kitt för det rekomenderar jag starkt. Det fanns inte en skoter i Överkalix som var lika rapp.
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Jag har själv planer på att skaffa en F7 till nästa vinter. Jag tycker dom är fruktansvärt roliga och köra. Sjukt lätta och kasta runt och som några andra skrev här dom går bra i snö för att vara en kort. Och en 44 som du sa gör ju inte att den går sämre. Min kompis hade en F7 för 2år sen och den gick frutansvärt bra. Han hade M7 drevning och ett riktigt bra variator kitt (kommer inte ihåg vad det hette) 5900rpm tillslag = grymt rapp samt en SLP burk. Han bytte in den mot en RE 600 förra året och inte tog det länge innan det kom fram att han saknade F7'an. :D Jag ska ta reda på vad det var för nå variator kitt för det rekomenderar jag starkt. Det fanns inte en skoter i Överkalix som var lika rapp.
Låter sjukt nice:) . Jag har ett black widow kit eller vaffan det heter..
Så den var somsagt lätt att kasta runt ?:) även om den väger sina modiga 265 kg ?:)
Bra ta reda på vad kittet heter tack :)
 
Last edited:

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
mattan 35 mm räcker och det finns ingen kort std makin som är lika bra i lössnö , snowmobile skrev tex : "den formligen utklassar de andra sportmaskinerna i friåkning" , den väger fulltankad ca 265 kg (vägd av svensk skotertidning med 49 L tank) effekten räcker bra (130-135 hk) men man får med enkla medel snabbt 10 hk till , en liten tändkil , nerbestyckning i form av ett micunimunstycke i slangen och en bikemanpipa så har du direkt 10 hk till ...
Om den räcker kan jag tänka mig att 38mm är helt sjukt isf.
Joo jag läste det jag med. 265 är väll inte mkt endå.. det är ju en 40-50 liters tank i den med. Jag har 140 hk i min. Tänker inte köpa ngn pipa pga penga brist atm. Men en can blire nog:) Sen äre ju en fet ***** styr höjare med. Jag satt som en gud på den:) jag är ju dock ganska lång så den var perfekt.
Jag kommer nog inte bli missnöjd:):beer:
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Låter sjukt nice:) . Jag har ett black widow kit eller vaffan det heter..
Så den var somsagt lätt att kasta runt ?:) även om den väger sina modiga 265 kg ?:)
Jepp. Inga problem med det. Jämför man med en rev så är ju dom lättare att kasta runt men då har ju dom jävligt äcklig körställning istället (enligt min åsikt) Det är en bra skoter i överlag. Man känner sig bekväm på den direkt, det är ingen skoter man behöver vänja sig vid. (Som tex en rev)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Om den räcker kan jag tänka mig att 38mm är helt sjukt isf.
Joo jag läste det jag med. 265 är väll inte mkt endå.. det är ju en 40-50 liters tank i den med. Jag har 140 hk i min. Tänker inte köpa ngn pipa pga penga brist atm. Men en can blire nog:) Sen äre ju en fet ***** styr höjare med. Jag satt som en gud på den:) jag är ju dock ganska lång så den var perfekt.
Jag kommer nog inte bli missnöjd:):beer:
hade inte du 165 hk ?:aetsch::bootyshake:
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ska du köpa slutburk så ska du köpa en SLP. Den ger effekt och inte som andra skräpburkar som MBRP och speedtech som bara låter illa och tar effekt istället. Min kompis körde med SLP burk på sin, hans gick mycket bättre när han satte på den och det är inge svammel. När han sålde den så satte han tillbaka original burken och då vart den slöare. Samtidigt tycker jag SLP burkarna har skönast ljud, iaf till F7. Jag har själv en liten teori, om det är över 170hp så får det låta hur mycket det vill men int annars, då är det bara irriterande.
 
B

Biosteel

Ska du köpa slutburk så ska du köpa en SLP. Den ger effekt och inte som andra skräpburkar som MBRP och speedtech som bara låter illa och tar effekt istället. Min kompis körde med SLP burk på sin, hans gick mycket bättre när han satte på den och det är inge svammel. När han sålde den så satte han tillbaka original burken och då vart den slöare. Samtidigt tycker jag SLP burkarna har skönast ljud, iaf till F7. Jag har själv en liten teori, om det är över 170hp så får det låta hur mycket det vill men int annars, då är det bara irriterande.
bästa burken är originalburken :bootyshake:
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
bästa burken är originalburken :bootyshake:
Nja. Alla skotrar jag har kört har gått bättre på alla register med SLP. Men kör man men nån billig skräp burk så går dom sämre. Då känner man riktigt hur orkeslösa dom blir på fulla varv, iaf med Speedtech och MBRP.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Jag har _ALDRIG_ varit med om att en skoter gått bättre med slutburk.
Varit med om att det inte blivit någon skillnad.
Men allt för ofta varit med om att de gått sämre.

Det tar emot att säga, men original är bäst.