Vilken 2t olja och stift fungerar s

1 jan 2000
28
0
1
Yamaha SXR 700 - 02
Vilken 2t olja och stift fungerar sig bäst
har hört att rotax oljan sotar mer , men att den i allfall är väldigt prisvärd.
 

snoopy

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
RE: Vilken 2t olja och stift funger

Den olja jag tycker funkar bäst är torco.
Har provat en heldel oljor genom åren.

Angående t-stift, så tycker jag att NGK BR9EYA funkar bra till tripplarna. De är inte heller så dyra.

M.v.h. Snoopy
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
RE: Vilken 2t olja och stift funger

Nu är det väl så att det har gått ut nån typ av servicemeddelande i våras/sommar om att man inte ska använda NGK:s EYA-stift, vet bland annat en kille som tävlade på en 440 Lynx i vintras som fått strikta order om att inte använda dom. Det var nåt problem med värmetalet, kommer däremot inte ihåg exakt vad däremot.
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
RE: Vilken 2t olja och stift funger

Det stämmer. Lynx rekomenderar NGK BR9ECS till alla vätskekylda maskiner. INTE EYA!
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
RE: Vilken 2t olja och stift funger

NGK B(R)9ES
Olja är nog hugget som stucket vilken olja man köper så länge man håller sig inom ramen "bra oljor", Motul, BARDAHL PREMIUM, Torco och alla märkesoljor som finns u name it, jag har säkert glömt en och annan sort. Oljorna som finns på marknaden idag uppfyller dom krav som finns för att oljan ska fungera som den ska, många säger att man får det man betalar för!!
Frågan är om det är värt att lägga ut 20-80 kr/L (kanske mer i vissa fall) mer för en olja där specifikationerna är dom samma, jag vågar påstå att man betalar en slant för tillverkarens namn också.
Priset varierar stort beroende på hur mycket man handlar, vart man bor och olika kampanjer som finns.
Luleå skoterdemo brukar ha bra priser på bra olja........
 

snoopy

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
RE: Vilken 2t olja och stift funger

Nu gällde väl frågan angående stift till en sxr700, och inte en rotax rova eller?

Snoopy.
 

snoken

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
RE: Vilken 2t olja och stift funger

Ja kör med NGK BR9EYA i min V-MAX 700 (samma motor som i SXR) och dom funkar bra.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
RE: Vilken 2t olja och stift funger

Jo jag har också kört med dom, kommer inte att göra det i vinter, men bara för att det funkat förr innebär ju inte att det går i all evinnerlighet. Det kanske räcker med att det är lite kallare, eller att du kommer ner på lite lägre höjd så förbränningstempen går upp ett par grader och så PANG spikar något sönder. Varför chansa, det finns ju en anledning till att t.ex Lynx inte rekommenderar dom, det är ju inte för att vara jävliga dom anser att man inte ska köra med dessa stift.