Kolvbyte-F7

Ratic

Aktiv medlem
29 dec 2007
90
0
6
Trehörningsjö/Mjösjöby
Just det, tänkte byta kolvar på min f7a, nånting som jag inte gjort förut...
Tänkte höra om det är nått särskilt man ska tänka på, alla tips är värdefulla. Skulle också vilja veta vart man tömmer ut glykolen på den.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de stämmer men bara på 03-05 , 06:an har inte den av ngn konstig andledning , de kan vara svårt att få ut allt vatten (så de inte rinner ner i vevhuset) jag brukar blåsa med tryckluft försiktigt i toppens anslutning å hålla för slangen nä de inte dropper mer ur avtapppningen
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ok, jag har ju en -04. Är den lättare att tömma då än en -06?
Ja.
Men det tar ju så lång tid. :)
Jag brukar också rycka slangen som går från vattenpumpshuset till främre kylaren. Kan vara bökigt att komma åt ifall klamret sitter åt fel håll.
 

Ratic

Aktiv medlem
29 dec 2007
90
0
6
Trehörningsjö/Mjösjöby
Ok, då vet jag det, bara att sätta igång då...har inte tittat efter så noga ännu, men tyckte det såg bökigt ut att komma åt muttrarna på cylinderfoten som sitter bakåt mot styret så att säga...men det kanske går.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ok, då vet jag det, bara att sätta igång då...har inte tittat efter så noga ännu, men tyckte det såg bökigt ut att komma åt muttrarna på cylinderfoten som sitter bakåt mot styret så att säga...men det kanske går.
Hylsa och förlängare fixar biffen. Inga problem.
 

Ratic

Aktiv medlem
29 dec 2007
90
0
6
Trehörningsjö/Mjösjöby
Har varit och kollat på skotern idag, kan inte hitta igen nån avtappningsplugg...såg däremot att bukplasten är skruvad, kan man komma åt slangen underifrån om man tar bort den?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har varit och kollat på skotern idag, kan inte hitta igen nån avtappningsplugg...såg däremot att bukplasten är skruvad, kan man komma åt slangen underifrån om man tar bort den?
Jag förstår att du inte hittar slangstumpen när du inte ens har tagit ned bukplasten där.
Svar: Ja
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38

Ratic

Aktiv medlem
29 dec 2007
90
0
6
Trehörningsjö/Mjösjöby
ok, det verkar som att jag har en unik -04 för det finns ingen avtappningsplugg där under motorn som det sägs ska vara..spelar ingen roll i.o.f.s eftersom jag istället drog loss kylarslangen som går till främre kylaren...

Istället hittade jag nått annat som jag undrar över,det droppar olja från flänsen mellan luftburken och insprutningen, har blivit väldigt grisigt på bukplasten jag skruvade bort. Nån som vet varför det är olja i luftburken?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
ok, det verkar som att jag har en unik -04 för det finns ingen avtappningsplugg där under motorn som det sägs ska vara..spelar ingen roll i.o.f.s eftersom jag istället drog loss kylarslangen som går till främre kylaren...

Istället hittade jag nått annat som jag undrar över,det droppar olja från flänsen mellan luftburken och insprutningen, har blivit väldigt grisigt på bukplasten jag skruvade bort. Nån som vet varför det är olja i luftburken?
Lite läckage på reedsen (innan de hunnit stänga helt och/eller blivit dåliga) tillbaks A/F-blandning, som tar med sig lite olja och sätter sig i bälgen där.