Projekt Arctic Cat F6 SnoPro -06

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Kanske är lite sent ute med det här men finns lite kvar att göra på maskinen iaf. :)

Köpte F6an föra sommarn helt i standard utförande.
Det första som hände var bort med original rutan och på med högre styre.
Sen när man köpt ny skoter och det är mitt i sommaren så är man ju sugen att göra nått mer med skotern så jag polerade upp tunneln.

Jaja nog med historik nu.

Lista på vad som är gjort, vad som är kvar och några planer.

Gjort och ska göras:
*M7 drevning - Klart
*V-kitt av PFracing - Klart
*Höjt styret - Klart, dock ska jag göra en egen höjare och ett nytt styre
*Polerat chassiet - Klart
*Laga dynan - Klart
*Handtagsskydd - Klart
*Crosshuv, lagat, lackat & satt på dekaler - Klart
*44mm matta - Klart
*Drivhjul som passar till mattan - Klart
*Gröna huv galler till crosshuven - Ska köpas

Planer:
*CF/M-serie medar
*Y-rör & singelpipa
*Hi flow tratt
*Fuel reducer (om det går att köra med den med y-rör och singelpipa)
*Svarta buksidor och svart noskon (om pengarna räcker till och maskinen blir kvar, sattsar på motor mod före buksidorna)

Ja nog med text här kommer några bilder under arbetets gång.

Ny inköpt


Efter polering


Crosshuven när den var nyköpt


Crosshuv efter lagning, lackning och dekaler


Matta och drivhjul
 
Last edited:

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
härligt projekt!! hur och vad använder du när du polerar chassiet blev ju ruggigt fint!!! funderar själv på att göra de..
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
En Polerskiva, bomull från Biltema som jag hade på borrmaskinen och sen smeta jag ut autosol på chassiet. Efter polering så lag jag 2lager vax på det.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Tackar för kommentarerna :)
Hoppas man tar sig lite bättre i lössnön nu till vintern med högre kammar ;) Grävde ner mig ruskigt lätt i vintras pga aggresiv variator kalibrering :D
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
En Polerskiva, bomull från Biltema som jag hade på borrmaskinen och sen smeta jag ut autosol på chassiet. Efter polering så lag jag 2lager vax på det.

ok men hur lång tid tar inte de då? de klart har du polerskiva på maskin så.. men hur går de runt nitar och så då? går inte skivan sönder?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nja det tog väll ca 1h per sida om ens det. Jag bara mata över och i början flög det lite trådar och den krympte men sen tog det stopp och jag har använt den till fler saker än bara skotern. Gick hur bra som helst på fortstegs förstärkarna och och alla nitar samt på dom där hålena i fotstegen.

Här har du en bild på hur polerskivan ser ut. Kostar 40kr på biltema. Bara söka på polerskiva så kommer den upp.

 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
å fan tack så mycket för tipset! ska frsöka de då! hoppas de inte blir fult när man börjar använda skotern till vintern då.. efter skor och sånt..
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
I Mars ungefär såg det ut som vanligt igen. Men bara där jag står med fötterna. På sidan av tunneln är det fortfarande blankt.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
No problem renegadexx. Vi är här för att hjälpas åt ;)

Här är orsaken till varför jag inte har kunnat börja byta matta på min skoter. :)
Ryms bara en skoter i garaget ;)



Nu är deras skoter nästan klar. Måste bort med tanken och kolla avluftningen till tanken för den bygger upp tryck. Sen måste den till MCXpress i Piteå för att felsökas.

Är det bra väder imorn så åker F6an ner till garaget åsså börjar jag med att riva ut DDn och ta lös bromsskivan innan jag tar ut boggien. Har hört att bromsskivan kan sitta som fan så börjar med se om jag får lös den.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nu har man så tråkiga kompisar så dom ska bara sitta och spela WOW i fin vädret, så då tänkte ja ta och börja på F6an.
Tog mig så långt att jag har tagit bort pipa, slutburk och bromsoket och mitten bulten på drivaxeln och nu har man redan problem.
Lås muttern till bromsskivan sitter ju som gjutet. Följde ju med verktyg till skotern så man kan ta lös den men den sitter nå koppiöst hårt. Sliter ju sönder händerna och den rörs inte.

Nån som har nån ide på hur man får lös den ?! :)

Grannen kom och försökta hjälpa mig men det gick inge vidare då heller så vi gav upp. Ska fara till ÅF imorn och kolla om dom har nå verktyg jag kan låna och nå tips.

Har maila Bengansmotor om gröna huvgaller och tändstifts hållare som ja kan nita fast på variator skyddet. Finns inga såna original på min skoter.

Så här ser skotern ut i dax läget.
 
Last edited:

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
oft : bara en liten fråga.. hur långt har den gått ? behövt bytt något på den ? (pga.slut/trasigt, inte förebyggande) är lite inne på en f6a... finns så många och välja mellan så det är svårt:stupid:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
oft : bara en liten fråga.. hur långt har den gått ? behövt bytt något på den ? (pga.slut/trasigt, inte förebyggande) är lite inne på en f6a... finns så många och välja mellan så det är svårt:stupid:
440mil har den gått. En rem har bytts på den. Idag såg jag några gummi ringar på insprutet som torkat sönder så dom ska köpas nya och bytas. Det är det enda.

Ja när man inte är nån märkes nörd så finns det lite för mycket att välja mellan :D
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Var till ÅF idag och skulle låna verktyg till lås muttern till bromsskivan. Dom fatta inte vad jag mena för nått och inte fick dom fram nån sprängskiss heller så man kunde visa.
Ska fara dit imorn då en annan kille som brukar hjälpa till i verkstan är där. Han är mycket bättre än dom ordinarie som jobbar där.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Be ÅF då att ta hem en ny mutter till dig så du kan skruva ihop den igen.
Muttern plattas till med en hammare vid montering för at den inte ska lossa och blir förstörd när man lossar den.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Be ÅF då att ta hem en ny mutter till dig så du kan skruva ihop den igen.
Muttern plattas till med en hammare vid montering för at den inte ska lossa och blir förstörd när man lossar den.
Va fan. Min ÅF visste inte ens vad jag mena när jag var dit idag och fråga om du hade verktyg. Men är det inte låsningen framför muttern du menar ?

EDIT: thullen: Såg nu idag att låsningen sitter fast på muttern, så du hade rätt. :D

Det här tipset fick jag av mekanikern hos ÅF: "Ta en mejsel och bänd upp låsningen, sen tar du en slagmejsel och slår upp muttern." Så gör han tydligen alltid när han tar lös den.
 
Last edited:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Fick lös bromsskivan ! Gjorde som dom sa hos ÅF och det funka.

Men nu till mitt nästa "problem", får inte lös DDn. Har tagit lös allt runt DDn och mitten bulten som sitter vid bromsskivan men huset sitter sten hårt. Kan man ta ut huset helt eller måste man dela det ?

När ja kollar på sprängskissen så ser det ut som att man kan ta lös det helt.
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Svar ja, det ska gå att ta lös hela huset, har du lossat mattspänningen? kan ibland behövas...