Litet Projekt: Ultra SP -96

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Blev med Indy idag och tyckte att den var fin och fräsh


Men inte fan kan jag ju hålla fingrarna i styr och tyckte att det hade vart fränt att ha en lite tuffare Ultra, att det sitter Öhlins i framvagnen räcker helt inte för mig.. :rolleyes:

Matta och boggie tyckte jag inte passade in i bilden och fick därför semester..



Gissa vilken matta som ska dit?



Sen var det bara att byta skenorna på motorerna och i med min XCR 800 motor, passade bolt on, likadant vevhus på motorerna


tog bort nitskydden i tunneltaket

Nu vart det nog med plats med 8kuggars nonsliphjul och 52mm kammar :) inte för att jag kollade med originalhjulen innan.. :rolleyes:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Vad som ska göras mer är
* Förlänga bandtunneln, ev ta originalförlägninen från RMK-chassiet, tunneln ska vara svart så klart
* Edge RMK boggie, dropbrackets
* Styre/ styrhöjjare
* Byta broms från svamp-indy till Willwood från ZR/F?
* Nerdrevning, 21/40 blir nog bra
* Byta cdi, varvräknare och soppapump
* Andra skidor, plåtisar på skoter är lika fränt som plåtisar på bil
* Försöka att behålla original-looken så gott som möjligt efter det, sleepermode :rock:
 
Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Tyckte xcr en va bra mycke fränare, synd du ska slakta den nu =)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Dedär är grejjer!

Du väljer då helt rätt chassin å bygga på :D

Jag har ALLTID, notera _ALLTID_ älskat huvarna på domdär och på stormen! Tycker dom är så sjukt cleana! Lila och svart = <3 hehe!

Träskmonstret i all ära men dehär kommer bli kul å se!

/F
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Tack för ovanligt många sporrande och värmade kommentarer, trodde många skulle gnälla på att jag bytte ner mig några årsmodeller.. Vem är det nu som har fördommar? :rolleyes:

Känns grymt roligt att hålla på med Indy igen, värmde i hjärtat att få äga en igen :) Och dom är ju bland dom snyggaste skotrarna som finns.. :D

XCRmkn ska jag skrota helt, eller ja den ligger ju i stort sett helt i delar nu och kändes bara som rackel att hålla på med den, är ju bara tänka själv.
Bygga på ett äldre friskt chassie eller bara några år nyare chassie som är en bra bit ifrån friskt. :bootyshake:

Och att köra om tex en Rev med en gammal, äcklig, ful och tung Indy sticker många i ögonen, minns tiden med Stormen och allt vad folk kallade den :laugh:
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Nittiotals monster med trippel i min värld *HÅRDROCK*
Och sleeperbyggen är alltid roliga, sen om du håller huven å så orginal så har du en unik och tuff sleeper.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Hur mkt kommer att plockas från träskmonstret? Lr du kanske redan har tagit de du skulle ha från den?
Termostaten, soppapumpen och så klart CDIn är grejer jag med säkerhet ska plocka från den, funderar även på att den snygga delen av tunnelförlägningen om den är nog lång, annars gör jag en ny. Eller ja motorn, boggien, mattan, sekundären, drev/kjedja och drivhjulen är ju redan plockade från den

Funderade även på dyna/tanken men då hade original-looken förstörst på Ultran och jag hade edgetank/dyna på stormen och det var inte skönt och blev så grymt fult med ramen som man måste sätta dyna/tank på pga kylare/ledningar.
Har tyvär ingen bild på den här datorn hur det blev på stormen. Har en dålig bild på pixbox, ramen är rostig så tittar man noga så ser man den



 
Last edited:

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Hämtade lite grejer från byn som jag behövde till skotern, bland annat mina dropbrackets som jag har haft sen jag var 14 år och kommer nu sitta på min tredje indy, visste sen första indyn att det inte kommer bli min sista.. :laugh:


boggien är på plats i dom främre hålen, nyborrade en bit under originalhålen


Ultran var helt komplett när jag köpte den så motorn fanns. Lättstartad, full choke och ett drag så var den igång, fin motor det här, synd bara att den hade en storebror i garaget :aetsch:


ska nu hitta lite käk och se om man övervinner tröttheten och presterar något i garaget