Tempgivare till en Polaris -91

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
Hejsan! Har en fråga om tempgivare till en Polaris Indy -91
Vart kan jag få tag i en en tempgivare till åvan nämda skoter?
Har snackat med min Polaris handlare och han vill ha 400-600Kr för en (tydligen något spec för att det är EFI)
Men det jag behöver är bara en vanlig termostargivare som "gårihop" och ger ström igenom vid ca 95grader.
Kikade på Biltema, dom hade med dom var alldeles för stora, dom var ju till för bilar.

 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Har tejpat en givare på en skarv till kylarslangen vid växellådan.Den är en vanlig
elektronisk termometer som klarar 100 grader
Den kostade 70-80 Kr Displayen sitter i vänster galler på huven. Går på batteri AA.
Funkar kanonbra. EFI börjar choka motorn
vid 80 grader så det är bra att veta när
det är dags att köra ut i lössnö.
 

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
Okey!
Varför börjar den choka motorn när den blir 80grader? är det för att hjälpa till att kyla motorn eller? Har för mig att EFI:n ger motorn "fetare" blandning när den blir för varm också. Kan det stämma?
 

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
Okej!
Kan det vara så att skotern upplevs "slöare" och inte lika rapp när EFI:n börjar choka, iom att den får fetare blandning? Det bör ju även vara så att man släcker stiften mycket snabbare.
 

RXL

Medlem
Hej, insprutningen använder inte någon vattentemperaturgivare förrän årsmodell -92. Den enda temeraturgivaren som finns 1991 är den som känner av temperaturen på insugsluften i luftburken. Dvs, den givare du har används enbart till varningslampan för överhettning. Själv ersatte jag befintlig givare med en annan eftersom jag hade extra temp, voltmätare monterade.
Mvh Tommy
 

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
Härligt Tommy! nu börjar det hända grejjor!
##### va bra att jag fick det svaret, då vet jag iaf att jag inte behöver köpa en spec givare för typ 600kr.

Ännu en gång Tack Tommy för ditt kunnade :)
 

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
Idag var jag ner till min Polarishandlare här i stan.
Frågade efter en "vanlig" tempgivare till en vanlig 650motor, sen kom smällen. Den jäkeln kostade hela 714kr. ALLDRIG att jag köper en liten givare för över 700:-
Alltså, givarna kostar lika mycket till förgasarmodeller som till EFImodellerna.

Men nog måste det väl gå att få tag i en vanlig givare som ger ström igenom vid ca 95grader?
Ingen som vet vart jag kan få tag i en?
 

Nicke25

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Är det den klassiska "fungerar utan batteri" insprutningen du har så går det att koppla in på en vanlig vippströmbrytare..
Om du inte vill lägga ut 400 kr och orkar slå om strömbrytaren när motorn blivit varm vill säga.

Hade problem med en sån när motorn var "halvvarm" och ville ha lite mer bränsle för att starta men databoxen inte ville ge det.. Monterade en lite vippbrytare för att enkelt kunna lura insprutningen att tro att det är smällkallt!!

Elchoke?? :)

/Nicke
 

RXL

Medlem
Hej igen, ett förtydligande till Nicke25. Detta är en fungerar-inte-alls-utan-batteri insprutning. Och som jag tidigare nämde så används tempgivaren enbart till överhettningslampan på den årsmodellen. Du kan alltså inte använda den till någon elchoke eller liknande. Jag köpte en tempmätare inklusive givare för ca 250kr på biltema så en sån där givare borde gå att hitta, frågan är var. Min givare till mätaren passade inte i gängen så jag fick åka till en hydraulikfirma och köpa en mässingsnippel att sätta imellan.
Lycka till.
 

RXL

Medlem
Hej ännu en gång. På biltema finns massor med tempgivare som man skulle kunna använda. Kolla bara så att du hittar en som sluter kretsen strax innan koktemperatur och alltså ej ger kontakt mellan stiften vid rumstemperatur. Du kommer att råka ut för samma bekymmer som mig att gängen inte passar. Köp en som är så liten som möjligt och dra sen iväg till en hydraulikfirma/rörfirma för att hitta en nippel.
 

Nicke25

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
RXL.
Då är jag med..
Hade lite strul med en -93 EFI som strulade lagomt vid mildare tempraturer..
Där byglade vi över med en brytare på tempgivaren på topplocket. Funkade utmärkt..
Men nu förstår jag vad du/ni menar.
 

Busken

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Boden
jag har för mig att tempgivaren som reglerar "choken" sitter i vevhuset på de flesta fuji motorer med insprutning
 

RXL

Medlem
Hmm, det kan stämma att den givaren sitter i vevhuset. I vilket fall så saknas den 1991. Det hände lite grejer till 1992, bland annat blev spjällhusen större. Jag har Polaris EFI-service manual hemma. Jag skall rota lite i gömmorna få se om jag hittar på den. Den är en bibel om man åker Polaris EFI.
/ Tommy
 

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
Hej Tommy!

Jag har nu köpt en Polaris orginal givare från Luleå skoterdem.
Har inte hunnit sätta iden annu men jag har lite frågor till dig.
Hur ska den nya kopplas in?
Satt en givare med två stift där förut som är kopplad annorlunda mog i koppligtshemat.
Var sitter "grejjen" som känner av resistansen i givaren?

MvH: Anders