Renovera en Aktiv Panther Lång!!!!!!

H.G

Välkänd medlem
9 sept 2009
120
1
6
Ludvika, Dalarna
Hej alla skoterdiggers:rock:.
Jag har köpt mig en Panther lång-85 i oskruvat skick( dvs dom har tamejfan aldrig dragit åt en bult som har suttit löst, kanske ersatt den med ett buntband eller två:eek:.
Det var inte aktuellt att köpa en sån meeen......han skulle bara ha 1000 kr för den. 426 ärliga mil,orginal matta i mycket bra skick,papper osv.
MEN nu känns det som detta projekt har ballat ur, jag skulle bara fixa felen som var dvs ,fixa elsystemet,ny lack på huven( den är väldigt solblekt,har stått oanvänd i 8 år bakom en lada!!!) mm.
Nu har jag rivit hela skotern i molekyler och börjat montera ihop den igen MED BULT, har bla lagat rost i framstammen...batteriet hade fryst sönder och syra läckt ut. Allt är lackat eller fixat.....blir finare än en ny Panther!!!!.
Men jag har lite frågor.....På typbrickan på motorn Rotax 503 står det Alpine..är det rätt benämning på denna motor?
Ska man eller bör man renovera en sån här maskin till orginalskick...jag har haft lite funderingar om jag sulle sätta på en lite nyare och bredare framvagn, höja den bak,lacka den i Arctics Kawagröna( min son vill att allt ska vara Kawasakigrönt:D), kommer väl aldrig att bli en samlarskoter ändå kanske!.
Skulle även behöva lite grejer till den om någon har eller vet vart det finns(vet att det finns nya grejer att köpa till den).
Kompletta skidor med dämpar och allt
Ruta i bra skick
Locket till tankmätaren, mitt är numera gult och ej genomskinligt.
ev stötfångarbåge utan bulor och skavmärken.
Plast biten (locket över tanklocket).
Locket till packlådan som sitter std.
ELLER är man en idiot som håller på med en sån här skoter överhuvudtaget, dom kanske är totalt värdelösa.......
Har tagit mycket foton men vet inte hur man lägger in dom!
////H.G
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jag vet väll inte om den kommer bli värd så mkt pengar, men jag kan säga de att jag är en utmärkt skoterpilot på just Aktiv Panter Lång ;-)
Lärde mig köra på en sån, vi har kvar den fortfarande, en jälka bra veddragare och dessutom tack vare längd och vikt är den riktigt bra i lössnö och terängkörning..

De man vill ha är dock högre styre, de har jag tänkt på senare år när man ser farsan, 61, köra timmer med den och han måste stå som en ostkrok för att kunna halvstå på ett knä för att ha bra och snabb uppsikt bakåt samtidigt som frammåt i knixig terräng och tunga släp efter..

Jag monterade även en hydralbroms, -01 från lynx på pantern i vintras.. klockrent ;-)
Hoppas den ger grabben din många glada timmar!
 

H.G

Välkänd medlem
9 sept 2009
120
1
6
Ludvika, Dalarna
jag vet väll inte om den kommer bli värd så mkt pengar, men jag kan säga de att jag är en utmärkt skoterpilot på just Aktiv Panter Lång ;-)
Lärde mig köra på en sån, vi har kvar den fortfarande, en jälka bra veddragare och dessutom tack vare längd och vikt är den riktigt bra i lössnö och terängkörning..

De man vill ha är dock högre styre, de har jag tänkt på senare år när man ser farsan, 61, köra timmer med den och han måste stå som en ostkrok för att kunna halvstå på ett knä för att ha bra och snabb uppsikt bakåt samtidigt som frammåt i knixig terräng och tunga släp efter..

Jag monterade även en hydralbroms, -01 från lynx på pantern i vintras.. klockrent ;-)
Hoppas den ger grabben din många glada timmar!
Ska höja styret på min med.....verkar sitta väldigt lågt.
Många som säger att dom tar sig fram bra i lössnö:rock:
........det är inte min son som skall ha denna...han är 5 år!!!:laugh::laugh:

Har ett litet problem, jag har fixat till elsystemet med nya kablar,knappar,säkringshållare,tändningslås( fick ingen nyckel med till orginalet) etc, och det är just det nya låset som jag inte vet riktigt hur jag skall koppla in, det gamla är märkt 53a,31,53,31a och det nya är märkt st, ign, batt, acc, nån som vet hur? //H.G
 

H.G

Välkänd medlem
9 sept 2009
120
1
6
Ludvika, Dalarna
TJoHOO!!!!!! Idag var det dags för Provstart, det var första gången som jag startade den sedan köpet......LYCKA:nuts::nuts:.
Vet ej hur många timmar/dagar jag tillbringat i garaget, men det är många!!!:).
Är bara lack av huv och omklädning av dyna kvar att göra......men det är ingen brådska, jag har en till huv och dyna jag kan använda under tiden.....det har ju bussnöat nu så jag hoppas på en rejäl provtur under julhelgen:).
Ska lägga ut bilder på besten så fort jag backat ut den ur garaget.....
 

H.G

Välkänd medlem
9 sept 2009
120
1
6
Ludvika, Dalarna
OBS!! Dynan ska kläs om och huven ska lackas om på grund av sprickor och att den är jävligt solblekt på sina ställen. Ska även sätta igen "utrymmet" under bakkanten på dynan med samma aluminiumdurk som jag använt på resten av skotern, kanske med ett verktygsfack. Rutan jag köpte begagnad fastnade jag med jackan i när jag gick förbi i garaget(den låg på en gammal silverpil i garaget ( som jag ska renovera) så den sprack mitt itu:(:(naturligtvis redan polerad och blank.....
Någon som vet var man köpa överdrag(tyg)som sitter på nyare skotrar(ej vanlig svart galon)??.
Mvh Hasse
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Tryck på den av dina bilder du vill visa.

Den öppnas och till höger om bilden står det:

"Embed this image"

Strax under det står det:

"Forum"

Markera texten med hjälp av vänster musknapp och sen 1 gång med höger. Välj kopiera.

Sen skriver du ett nytt inlägg och klistrar in texten där med hjälp av höger musknapp och klistra in!








Blev ju riktigt najs... Renoveringen alltså!
 

Mxz550x

Aktiv medlem
7 nov 2006
66
0
6
LLA
Det där blev ju kanonbra! snyggt jobbat, säg till om du vill sälja den. Är på jakt efter en panter lång...

/ Johan S Fagersta