hur hårt ska man spänna en matta.?

Sundin_82

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
LIT Sverige
RE: hur hårt ska man spänna en matt

Så att du kan lägga handen melan slisen och inne kamaran på matan. så du kan röra matan upp och ner ca5 - 7 cm.


 

MickeP

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Luleå Swe
RE: hur hårt ska man spänna en matt

det räcker väl att man spänner så att den inte kuggar över vid acc!
 

med9999

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
RE: hur hårt ska man spänna en matt

För Polaris -92. Belasta med 5kg 40cm framför vändhjulen. Korta modeller 10-13mm. Långa modeller (SKS) 32-38mm.
 

Jonte

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
RE: hur hårt ska man spänna en matt

Det behövs inga vikter eller sånt tjafs. Det enda man bör tänka på är att det enklaste sättet att förlora hästkrafter i backen på en skoter är att spänna gummisnodden för hårt! Alltså, som en ovanstående sa: Spänn precis så löst att den "just så pass" inte kuggar om vid acc eller broms, och se till att den är centrerad. = Klart och med minsta möjliga effektförlust och detaljslitage!
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
RE: hur hårt ska man spänna en matt

Bra sagt, Jonte! En annan grej att tänka på är att man ska låta skotern stå ute i kylan några timmar innan man kollar mattspänningen. Jag bytte matta på min kärra och spände mattan i garagevärmen - utomhus i minus 10 grader gick den nästan inte runt över huvud taget...

---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------
 

Rollan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
RE: hur hårt ska man spänna en matt

Rekomendationen av Skidoo är vid precis mitt på slidsen så ska mattan "glappa" 3 cm vid ett tryck på 7 kg! Detta gäller på alla högprestanda maskiner iaf....