TC 1000 tas till 200+

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Hvis intresse kan jeg legge ut bilder på min blokkporting på srx + bremseresultat.
Ja gör gärna det! Kul att jämföra lite med min egen bromsning (helt std. -00 hos M-perf.) även om dom säkert inte är körd i samma bänk.

Boost har ju redan "godkänt" att vi får prata "synthesizers" här...=)
Så det är nog lugnt.
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Boost skrev: Men jag ska ta nmig en bättre titt på blocket för att se om det bär sig att porta

Och du behöver inte vara rädd för veven än på ett tag ,,håller minst 2000 mil.

Behandla motorn med slick 50 nu och kör på en Bra olja typ Klotz så kan du åka 1000 mil till utan att ens byta ringar:rock:

Srx 700 får vara med på ett hörn här också bara för att jag har industrispio på den :D[/quote]

Ok! Den får gå en vinter till. Har ju beställt ringar å packningar som är på väg hem men efter komptestet så känns det värdelöst att byta ringar. Lär inte bli stor skillnad?

Bättre då att klyva den helt till våren och förbättra lite samtidigt:D Ja klotz olja är nog inte fel! Har några liter kvar efter rd350'n som gick på e85.
Men den är ju endast för premix men dom säljer ju bra injektion oljor oxå.
Är annars sjukt sugen att konv. även srx'n till e85 (det luktar ju så gott) har tom. ett extra set toppar att modda. Men sen kom ju verkligheten ikapp... tillgången bla.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hvis intresse kan jeg legge ut bilder på min blokkporting på srx + bremseresultat.

Ja det vill vi se!! Och övriga ingrepp som gjorts på den srxen:)

Och Esey hur mycket bromsade du hos mulle? Bromsningarna man ser hos mulle verkar ha almänt lägre siffror än hos andra bänkar runtom i världen, Har alla andra glädjebänkar? Detta baserar jag bara på hemsidans dyno siffror ,,
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Ja det vill vi se!! Och övriga ingrepp som gjorts på den srxen:)

Och Esey hur mycket bromsade du hos mulle? Bromsningarna man ser hos mulle verkar ha almänt lägre siffror än hos andra bänkar runtom i världen, Har alla andra glädjebänkar? Detta baserar jag bara på hemsidans dyno siffror ,,
He,he du har lite bråttom boost!! Det var jag som bromsa där... Nåväl håller med om att siffrorna är lite lägre där. Men han mäter ju i usa sae hp samt footpound så siffrorna blir ju även lite lägre redan där.

Första repan såg ju riktigt lovande ut: drygt 144 hp alltså runt 146 din.hk.
2:a repan med varmt vevhus gav 142 hp. Normal förlust vad jag förstår?
Men den gick för snålt på dom munstycken dom bytt till!!!! ca. 055 bsfc.

Så till slut hamnade vi på (uppbestyckat nåt steg minns ej) 139hp (ca:141 din.) Testade även min otroligt högjudda mbrp burk (mulle flinade och satte på sina peltorkåpor:D) den gav en halv hp!! inte illa men nu peakade den på 8000 vs.8400 så det är inte konstigt att man loosar toppfart med oljudsburk!

Läser man om tex. tikkas bromsn. av srx så verkar han landa på ca:145 din.hk. Enligt mulle så snittar en srx 138hp. hos m-perf. så jag är nöjd med mina siffror. Det viktigaste är ju såklart att köra den i samma bänk om man moddar den. Kan ju bli helknasigt annars:eek:
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Std srx,er i min dyno ligger på 136-138hk.
Jeg legger ut noen bilder så fort jeg får hjelp av pojken:eek:gamle menn og data:mad: er en dårlig kombinasjon !
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Dynomite,,helsnygga bilder,,Är det du själv som portar? Och Srxen ser som befarat bäst ut i vevhuset,,av alla märken,,Ser inte ut som man behöver slipa så värst mycket i dom för att få till detta.

Reagerar dom bra på vevhusportning srxen?

Jo en fråga.... Jag håller som bäst på att porta en cr500 cross och funderar på vilken durration man har på en 1000cc twinn skotermotor. Org n samt våldsportad. Duger med bara utblås durration
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Sjukt intressant läsning. Lätt bästa/mest spännande tråden på snowmobile. Angående srx så har jag planer på att köpa en till srx (kanske bara en motor) och trimma. Jag har rivit min nuvarande srx motor i delar för att byta kolvar mm och studerat blocket och cylindrarna och som du säger så vette fan om det bär sig och ta upp alls nå där. Jag bestämde mig iaf för att om mina planer förverkligas att inte röra blocket, cylindrarna kommer jag ge en liten förbättring och bender pipor kommer köras med till den motorn. Jag är så att säga Yamaha och Polaris fantast men hatar alla Polle tripplar förutom Ultra och xcr 800, men jag har ett rmk chassi liggandes som behöver lite kärlek så varför inte kombinera dessa och smälla ner en trimmad srx motor i ett rmk chassi?? Vilken ultimat klättrare enligt mig.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jo en fråga.... Jag håller som bäst på att porta en cr500 cross och funderar på vilken durration man har på en 1000cc twinn skotermotor. Org n samt våldsportad. Duger med bara utblås durration
Du får gärna återkoma med CR500 portningen, har en sådan jag med i aluram. Dock inte kört den på flera år men rolig masin är det, och med lite mer kräm så blir den riktigt farlig :)
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
måste bara fråga dig boost, jag var upp till kramfors och köpte en defekt dinli 450 i somras av en jimmy wedin, han snackade om en kille som satt turbo på en honda 650, är det möjligen du?
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Dynomite,,helsnygga bilder,,Är det du själv som portar? Och Srxen ser som befarat bäst ut i vevhuset,,av alla märken,,Ser inte ut som man behöver slipa så värst mycket i dom för att få till detta.

Reagerar dom bra på vevhusportning srxen?

Jo en fråga.... Jag håller som bäst på att porta en cr500 cross och funderar på vilken durration man har på en 1000cc twinn skotermotor. Org n samt våldsportad. Duger med bara utblås durration
Ja jeg porter selv, det ligger litt mere arbeid bak en det som synes på bildene, ser det ikke skikkelig før cylindrene settes på og man ser det hele fra undersiden.(har ikke bilde) det er også jobbet med transferporter/ex porter.
Se på ei org blokk så ser du forskjellen godt.



Ottar
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
måste bara fråga dig boost, jag var upp till kramfors och köpte en defekt dinli 450 i somras av en jimmy wedin, han snackade om en kille som satt turbo på en honda 650, är det möjligen du?
Till 99.9% säker på att det var han, en av väldigt få som fått det att funka bra om jag inte minns fel :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
måste bara fråga dig boost, jag var upp till kramfors och köpte en defekt dinli 450 i somras av en jimmy wedin, han snackade om en kille som satt turbo på en honda 650, är det möjligen du?

Ok var det du!! Bra köp du gjiorde det var väl inga problem att fixa?

ja jag är xr650 turbomannen :D
http://www.youtube.com/watch?v=Tdh-phC8UDk
http://www.youtube.com/watch?v=LsqnQFb54V0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=lzSTyGIcVsM&feature=related

Denna ger 105hk o 102 nm på endast 0,8 bar utan intercoler och bara 98 oktan. Påm 7600varv!!
ger ca 125 hk på 1 bar ,,Har bänkat den och självaste PG lundmark som testade den i mc nytt ,,Helkul maskin
är nere för ombygge till mål 170 bromsade bakhjuls hk på endast 8000varv ,,hoppas jag??

Sinnessjukt kul maskin..Jag körde ikapp med en srx 700 på skoterspår!!! halvlöst spår och dängde srxen i både fart och ax!! srxen hade lågkammsmatta och mätaren visade 200 på srxen (glädjemät),,Gissa om han blev förvånad,:D

Mina dubb lossnade när jag passerade 170kmt :eek:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ikväll fick jag lillebror tc 900 cylle hit för kopiering av portning.. Det var ju en stålcylinder mitt i hans motor till våran förvåning i fjol när vi plockade ner den för trimmning....Vi körde med denna stålare i mitten så länge i väntan på hitta nikkcylle. Nu har han några Nikkcyllar så jag ska kopiera av min egen portning så att säga,:D Alla 3st ska få sig en extra övergång i muff o utblås,,Ska ju på med ca 8mm grövre krökdel så anslutet måst byggas om helt....Och cyllen måste portas in mot foder,,,,lutar åt fel håll nu,,,,Måste luta utåt från port inne vid cylindervägg för att vara optimal, Sällan bra org ens ,,och vid portning blir det helt off. Denna cylle har olika insugdurrr till skillnad från dom flesta andra fabriks cyllar, hutlöst vrid kan jag bara säga-,Det är denna portning vi ska köra mot mot min mer vanliga portning,,dock samma durr. DM i portning Boost vs Boost :D
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
Ok var det du!! Bra köp du gjiorde det var väl inga problem att fixa?

ja jag är xr650 turbomannen :D
http://www.youtube.com/watch?v=Tdh-phC8UDk
http://www.youtube.com/watch?v=LsqnQFb54V0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=lzSTyGIcVsM&feature=related

Denna ger 105hk o 102 nm på endast 0,8 bar utan intercoler och bara 98 oktan. Påm 7600varv!!
ger ca 125 hk på 1 bar ,,Har bänkat den och självaste PG lundmark som testade den i mc nytt ,,Helkul maskin
är nere för ombygge till mål 170 bromsade bakhjuls hk på endast 8000varv ,,hoppas jag??

Sinnessjukt kul maskin..Jag körde ikapp med en srx 700 på skoterspår!!! halvlöst spår och dängde srxen i både fart och ax!! srxen hade lågkammsmatta och mätaren visade 200 på srxen (glädjemät),,Gissa om han blev förvånad,:D

Mina dubb lossnade när jag passerade 170kmt :eek:

fan vad kul. jag bytte och slipade in ventilerna, bytte kamkedjan och shimsade ventilerna sen gick den. samt byggde om sträckaren så den blev manuell. inga större bekymmer. grymma grejer du håller på med! nu är den dock bortbytt mot en arctic cat skoter.