TC 1000 tas till 200+

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Du får gärna återkoma med CR500 portningen, har en sådan jag med i aluram. Dock inte kört den på flera år men rolig masin är det, och med lite mer kräm så blir den riktigt farlig :)

Kommer en likadan tuning cr 500 tråd i soe forumet du får följa..samma stuk som kattvässet..
cr 500 tas till 80+ bromsad bakhjuls hk är det tänkt....med forfarade bra register

Kommer länk om några dagar

Och ja jag bygger Powerjet av zyndapp ks 50 munstycke......Bet bättre än dom skit m,an köper ,,Dom ställbara jag köpt har varit fina mekaniskt men problemet har varit överkännslig på minsta lilla rörelse på ratt när man är nära optimalt bestycki..1mm felvrid och.......................
Såååå jag kapar sönder och löder och slipar om nålen till överdrivet lång nåltätning,,DVS att am får skruva mycket innan man påverkar något i soppa . betydligt lättare att dosera

Hyffsat mycket pill,,men billigt och bra resultat!!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kommer en likadan tuning cr 500 tråd i soe forumet du får följa..samma stuk som kattvässet..
cr 500 tas till 80+ bromsad bakhjuls hk är det tänkt....med forfarade bra register

Kommer länk om några dagar

Och ja jag bygger Powerjet av zyndapp ks 50 munstycke......Bet bättre än dom skit m,an köper ,,Dom ställbara jag köpt har varit fina mekaniskt men problemet har varit överkännslig på minsta lilla rörelse på ratt när man är nära optimalt bestycki..1mm felvrid och.......................
Såååå jag kapar sönder och löder och slipar om nålen till överdrivet lång nåltätning,,DVS att am får skruva mycket innan man påverkar något i soppa . betydligt lättare att dosera

Hyffsat mycket pill,,men billigt och bra resultat!!
Ska bli lika kul att följa tråden om cr500an...
Ska nog ta och prova att göra ställbara powerjets av moppe munstycket.
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Du får gärna återkoma med CR500 portningen, har en sådan jag med i aluram. Dock inte kört den på flera år men rolig masin är det, och med lite mer kräm så blir den riktigt farlig :)
CR500 :eek: är det inte den maskinen dom kallar för självmords maskinen? :O läste en annons om en 400cc en gång, och ägaren skrev att det var uta bara hel*****es mycket att köra med!! :D
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
CR500 :eek: är det inte den maskinen dom kallar för självmords maskinen? :O läste en annons om en 400cc en gång, och ägaren skrev att det var uta bara hel*****es mycket att köra med!! :D
CR 500an är en brutal maskin med oslagbart botten vrid som en ovan förare inte ska ge sig på, då kan det sluta riktigt illa. Jag hade förra sommaren en CR 500 -92 och helvete så den gick, det är ingen maskin man ska ha om man tänkt köra i skogen, där är den för våldsam. Efter E10 i byn jag bor ställde jag upp i ett "dragrace" mot en Audi S4 (2.2T) och blåste om han i 160km/h (enligt Audi mätaren) på bakhjulet. ;)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
CR 500an är en brutal maskin med oslagbart botten vrid som en ovan förare inte ska ge sig på, då kan det sluta riktigt illa. Jag hade förra sommaren en CR 500 -92 och helvete så den gick, det är ingen maskin man ska ha om man tänkt köra i skogen, där är den för våldsam. Efter E10 i byn jag bor ställde jag upp i ett "dragrace" mot en Audi S4 (2.2T) och blåste om han i 160km/h (enligt Audi mätaren) på bakhjulet. ;)
När en CR 500 säljs så står det oftast "Bytes mot 250cc" :rock:
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
När en CR 500 säljs så står det oftast "Bytes mot 250cc" :rock:
Haha jo det stämmer. Jag bytte den i en YZ 250 -92 som var i toppskick. Jag gillar mest att mata på efter krokiga små skogsvägar och det går inte med en 500cc. Men visst när man då dom få gånger jag kör efter landsväg så saknar man 500an. ;)

Ursäkta om det blev lite OT.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Uppdate.. Har bara legat i nackvärk i 2 dagar så det har stått stilla, jag är visserligen helt väck i nacken så jag tål inte mycket heller Agadiffad i 6-7 kotan Titansvetsad och nervkokad i ryggen Så det kan bli lungt ibland! Eller i stort sett hela tiden typ 5 år nu sedan nackeländet behaga säga upp sig.¤%##"#


Jo Det har hänt bra saker ändå,,,,Viktiga saker!! Fick tillslut tag i 2 st mikuni vm rundtrottlare från någon 670 rave tror jag?? Och dom anlände idag och såg stenfina ut (under alln olja) 42mm är det NU,,, Men jag ska fräsa upp dom genomskinliga och hoppas på 46 till 48mm Jag hoppas kunna fräsa dom ovala uppåt och på det viset få ut ca 48mm flöde. Kommer 2st till mikuni vilken dag som hellst som jag fick tag i här på köpes annonmarknaden,,Toppenbra!! dom är 44mm ...den fjärde ska få bo i cr 500an tänkte jag Perfekt för även en cr 500a!!,,.. Motorjäkuln vill ha 60mm om den fick som den ville :eek: Man kan räkna 10% större förgasare än utblås och jag har 54mm kollade i dag,, slutade med 54mm inv mått vid övergång till krök org 44mm,, Därimot är nog själva porten i cyllen bara 50-52mm .. Såå faktum är att 48-55mm gasare ger mest slutpullver och passar mina dryga 9000-9200varv bra.... Jag får värma på förgasarna och töjja ut dom :D. Mja 46mm duger i värsta fall,,så noga är jag inte.....

Tack vare att jag ska sätta in powertplate oroar jag mig inte för lost av gashastighet vid vanlig transport på led som normalt ställer till en virvel in tanken ,med onödigt stora fuggar Blir ju även igengjuterna trottlar som ökar på pickuppeffekten dramatiskt från nålmunstycket och lågfart som gör finare fördelning av soppadropparna och bidrar till minskad förbruk och högrre effekt . Man får gå ner i lågfart från ca 40" till 9"munstycke! Så stor skillnad i pickupp blir det med typ UFO brickor! Jag slipar mina gjutningar annorlunda än ufo så jag kan åka ca 20 i lågfart,,betydligt bättre ur skräp i munstycke hänseende och mer lättbetyckad tomgång/lågregg
Jag räknar kallt med lägre soppaförbrukning än helt standard Tc ,,trotts evnt 225hk.?Men då måste jag sänka sluvarvet till org 8300 !! varv är förödande på 2takt för soppaförbrukning!!
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Puhh
Har just läst genom tråden.
keep up the good work.
Grymt rolig läsning. Synd bara att man inte duger till något själv.
Var åker du och bänkar dina maskiner? Boost lll
Egna ufo brickor:rock: varför inte göra allt själv, då man ändå kan :rolleyes:
Mvh Andre
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Puhh
Har just läst genom tråden.
keep up the good work.
Grymt rolig läsning. Synd bara att man inte duger till något själv.
Var åker du och bänkar dina maskiner? Boost lll
Egna ufo brickor:rock: varför inte göra allt själv, då man ändå kan :rolleyes:
Mvh Andre


kan inte? det är bara vad du tror,, Läs några rader om portning 2 takt och starta slipa vet jag,, kan bara bli åt helvete om du har otur, men man måste starta någonstans......


Jo jag tänker bänka hos endera Mulle i dalarna ,,Eller hos grabbarna i matfors,,som jag just glömt namnet på:hmmmm: lutar åt matfors då jag bara har några stenkast dit typ 12 mil.. Har ingen koll på hur bra dom är men lär nog dom fixa detta. Mulle är ju erkänt bra.. Jag vart visserligen bjuden till Norge till Dynomite ,,och hellst skulle jag åkt dit då han verkar kunna sina saker! .. Men jag har lite svårt med att åka /köra bil långt pga den gat dämit nacken så matfors är smartast.
Kom med förslag på flera och om någon har erfarenhet av matforsarna...


Senaste vässdata är att cylidrarna är 98% klar,,endast polering av utblås kvar. Puuuuust,, snacka om siköööönt äntligen block o cyllar klar

Jag har nog bestämt mig för en vågad sak som vanligt ,,,. INTE röra vevaxeln alls :eek: Jag har ställt frågan överallt i världen utan något riktigt svar

ex på svar
1..Beror på motorbyggaren,, Gat dämit det är ju jag!!!!!!!!!!!!!!:D
2.. drag åkare i sverige,,,,Svetsa sista tapp ut mot variator då håller det för remsprängning.. Klart bästa vettigaste svaret

3. Dragåkare i sverige,,,,Svetsa alla tappar!! ....Gat dämit då är den svårlagad nästa gång!!!!

4. Tokvässare i usa ...Visste inte säkert......

Jag tänker högt....
veven är ju helt orörd och org sedan 98 med stenbra lager,,Jag menar att en orörd vev sitter ihop bäst ,,bättre än en som varit isär.. Jag ska åka med vanliga mattor så jag kommer aldrig få fäste,,,, Hur den klarar remspräng vet jag inte därimot????

Risken för att få in kusar i lagren vid isärtagning är stor + att tappen nr 2 måste isär för att kunna svetsa tapp nr 1,,, Tapp nr 2 lär inte sitta lika bra som helt orörd ...

900an svetsade sundvalls sista tapp på inrådan av TC dragåkare som vi har föroende för ,,men då var den isär för lagerbyte så då är det tveklöst svets av sista tapp.

Är jag galen så säg till!! Jag har ingen erfarenhet av TC vevar ,,,inte för sent att ändra sig än...:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hej måste bara visa att inte jag är död (än)

Har tvärportat en cr 500 i mellan katterna,,Denna cr 500 kommer bli rätt hutlös,,Den har fått en 125as portdurrationer he he he och en lecron 44 Och BoostIII stepper reeds, Motorn kommer ha potential för 80 bromsad bakhjuls hk!!!! Men då krävs kortat pipa med ca 12cm! Ska först köras med org pipa för att hålla varvet nere och ha bra botten ,,,,,,,det tar också bort minst 5hk på topp ,, = håller bättre

Ni får inbilla er att det är en 1000cc cylle till skoter :D

Åsk katterna kommer snart
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Tack Dynomite.....


Nu har jag satt upp en cylinder I Boost IIIs högteknologiska flödesbänk som är kopplad till min bilologiska "huvud"-dator som har rätt inkast vinklar inprogrammerade :D Med andra ord enklare en Diskbänk,,Men faktum är att det funkar stenbra man ser lilla minsta slip miss i den,,,,Och billig ,,, har funkar i åratal utan trubbel..:D


Ser bra ut det där.
Men jag skulle vilja se en bild när du gör samma sak med dom fråmre överströmmarna.
Enligt mig är vinklingen på dom den viktigaste och hur de ska vinklas finns det många teser om.

Jag gillar mest att vinkla den främre väggen så att den styr flödet bakåt i cylindern. Den linjen skall korsa rakt över centrum (eller något bakom) på cylindern. Inte svårt att få till den vinkeln och enligt vad jag kan se på bilderna verkar det som om du skulle hamna ungefär där också. Men kruxet är att få till den bakre väggen så att den inte stör flödesriktningen alltför mycket.
Är alltså bara den främre överströmmaren vi pratar om nu.

Har du nån flödesbild av den?
 
B

Biosteel

Hej måste bara visa att inte jag är död (än)

Har tvärportat en cr 500 i mellan katterna,,Denna cr 500 kommer bli rätt hutlös,,Den har fått en 125as portdurrationer he he he och en lecron 44 Och BoostIII stepper reeds, Motorn kommer ha potential för 80 bromsad bakhjuls hk!!!! Men då krävs kortat pipa med ca 12cm! Ska först köras med org pipa för att hålla varvet nere och ha bra botten ,,,,,,,det tar också bort minst 5hk på topp ,, = håller bättre

Ni får inbilla er att det är en 1000cc cylle till skoter :D

Åsk katterna kommer snart

du är sjuk i huvudet :beer:
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Såg nu i ditt album på bild 15 att du plastade den främre väggen.
Tycker du att den pekar för mycket bakåt orginal. Vilken vinkel vill du uppnå.
Finns som sagt olika teser.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Tycker det ser mycket bra ut.
Hittar ingen bra bild på hur du gjort med avgasporten. Om du behållit den runda orginalformen eller om du planat av ovansidan.

Tycker också att du gör rätt med ufobrickorna, dom får inte bli som dom eftermarknadsbrickor som finns till thunder. Väldigt känslig och man måste ha löjligt små lågfartare.
Svarvade egna ufobrickor redan -98 och monterade på kompisars skotrar (ibland i smyg).
Vågar man inte gå ner drastiskt på lågfarten sörplar dom bensin. Får man till det bra ger det mycket bättre gassvar.

Spännande också med dina turbulensdödare, är det nått du set ger nått?`
Såg nått liknande i usa på en enstånkare för många år sen.
Finns även olika teser här hur man ska göra.
En del polerar kanalerna, en del behåller en lite råare yta. Själv så tillhör jag den råare ytans förespråkare. Utblåset däremot ska skina.

Bild 16 i albumet är ju bara pinsam, hur kan det få se ut så där.
Väldigt många påpekade det redan -92 men suzuki behöll det in på -00 talet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu ska vi se om jag kommer ihåg alla frågor????

Om vi tar utblås port först..

Viktigast av allt...Man får inte röra org form i överkant ivf. (om man inte vet vad man gör) Där sabbas många cylindrar av 4 kantsportare som kommer från gamla moppe tiden utan expansionskammare ,,,,,vad som kan hända är att avgaspullsen kan åka ut för snabbt/kraftfullt och komma tillbaka för snabbt till mynning igen och krocka med den redan förbrända avgasrena = minus effekt ---kvack . Tanken är ju att returpullsen ska komma tillbaka i "rätt tid" och trycka tillbaka det oförbrända blandningen som kommer i sists av allt och fungera som överladdare..... Därför följ org utformning!!

Jag hög glanspolerar 2 taktares utblås "FÖRE" avgasport" så inte dom rörliga portarna ska fastna......Men efter rörliga porten får det gärna fastna sot,, typ halvgrov yta..gärna på med värmefärg eller vanlig husfärg huvudsak den kålar bra ,,he he,,,, =..bort ut med värmen istället för in i alu och slutligen hottar upp kylvattnet,,vattenet (inte bra)....Men på 2 taktsutblås utan rörlig avgasport blir hela utblåset relativt grovt slipat och på med värmefärg eller faluröd ,mekanlack vattenfärg, det man tror sotar snabbast ,,bara hitta på något bra,,evnt kattskit,,he he,, som sedan ska brinna upp och bli sot så fort det går, Porten spacklar sedan ut sig själv om ojämn ,,,skitbra.....

Insug ska ju helt klart vara grovt ,, typ blästrat eller stenslipat

Om vi tar första överströmmare och väggen närmast ut blås så ska den ju peka rejält bakåt,,,,Enkelt sagt ju mer bakåt desto säkrare är man på att man inte blåser ut soppan och får hög förbrukning.. Den vinkeln ska man passa sig för att ändra på,,ghelt org vinkel är tillräckligt br..jag ändrar den framåt endast om jag ser på förbränningen på kolvtopp att man skulle kunna flytta den lite mer framöver... Men mitt tipps rör ej!! Går bra att födjupa och bredda men måste ha samm inkastvinkel som org,,Just där sabbar dom flesta nybörjare sina cylindrer....

Bakersta portar (överströmmare,,närmast boostport......Som ni ser har jag grävt ur dom skål formade och kastar soppan snett framöver,,Fördelen med detta är högre effekt ppga att man strävar om att krocka kontrolerat i mitten av kolv,,eller närmare mitten åtminstone..........ORG på vissa 'äldre motorer som TC har man dom bakre riktade rakt imot varandra...detta medför lite bättre bottendrag,,rättare sakt segstarkare bottenregister, OBS väldigt lågt register såm jag fattar inte ens varför dom gjorde så????? Finns inte numera på skotrar,, inte ens på crossar längre..men det förekommer fortfarande attt fabriksteam i tävlingsförare spacklar igen dom bakre så dom riktas rakt över igen,, för att få en mer lättkörd hoj.......Gjordes offta på cr 500 förståeligt nog:D

Alla mina inkast vinklar både vad gäller uppåt eller neråt hit eller dit är tyvärr lika hemliga som aria 51 ,, Alla portare har sina egena trix dom kommit fram till vara bäst och det gäller även mig ,, har tagit typ hela livet att komma fram till o sjukt många timmar så man är rädd om dom vinklarna.


Hurvida mina kammar funkar ,,vet jag inte säkert i bromsbänk,,,jag har bara kört dom i några modellmotorer och i thundercatten 900an ,,och såklart i min värstingflödesbänk,,,diskbänken :D vad jag kan se med blottas ögat är att man får "VATTNET" att forsa igenom på en mer bredare front upp genom överströmmarna ,,coh slutligen ut genom portarna klar mer bredare,,,Det verkar som "vattnet vill ta den lättaste vägen annars och då hammnar det i ett hörn av porten i första hand (vid lågt flöde) Och avrundningarna jag har för mig tror jag behårt på att det ger mer flöde upp i överströmmare tack vare att färskgasrena måste runda denna kant/kamm närmare 70% av tiden kiolven trycker in soppan däröver...

Vad som utmärkt sig i bänk i 50cc flygmotor är råsnabbt svar på gas redan från tomgång och ruskigt bra bottenregg och mellanregg, + otroligt fin gång +
Och tc är helt otroligt hejdvillt råstak och pigg oberoende av varvtal, den känns lika stark på 4000v som 8500varv....(knappast mken känns så........

Men det blir ju jäkligt intresant att bromsa dessa TC katter så man får något att gämföra med andra bromsningar av katter, finns ju uppsjöar!

Diskbänken & Arselhålsdynon talar för rundat och kammat ivf :laugh:
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Ok, vi är på samma linje. Rikta den främre bakåt och den bakre framåt.
Sen nu när man hållit på ett tag så ser man hur portarna utformning skiljer sig med tiden.

Som du säger, dom bakre pekade mot varann.
Och riktigt uppåtriktat gällde många år, det skulle pekas mot tändstiftet.
Nu är det andra riktlinjer. Mera att rikta mot mitten samt att det ska vara plant (fast jag antar att du riktar något uppåt på vissa.....)

Ser fram mot resultatet. Tycker dock du ska vara lite modigare vad gäller diametern på stingern, tror du till slut har gängat in många varv:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ser fram mot resultatet. Tycker dock du ska vara lite modigare vad gäller diametern på stingern, tror du till slut har gängat in många varv:)[/quote]

Ja huva vad fegt 32mm mm stingrar är ,,den skulle gå som en påse nötter :D

Ja jag kommer definitivt gå ner i stinger,,,,är ner i 27-28mm nu,,,och och bult strypare,, ger mig tusan på att den skulle klara 26mm . Men under 27 mm
börjar jag svettas igen .. Frågan är om jag ska tordas köra 27mm ? Eller ska jag fega o köra 28mm?

En Honda cr500a har 28mm inner mått ,, så när jag såg det insåg jag hur feg jag var .,,
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok har gjort klar cr 500 vässningen nu,,,,ska bromsas senare i vinter....Mycket jobb med ram målning och allmän rep av bussningar o dyligt för att klara den något mera effekten :D

Jag visar Boost IIIs bästa insug cr 500 då det är likvärdigt med skoter,,,,Ska slutligen själv ha detta insug på thundern Lectron tänkte jag när man blir rik :D

Detta värsting 2 taksinsug kan mycket väl vara det värsta som finns i dag?,,,,,är min mening ivf,,,, Lectron = bästa gas svar I förgasrvärlden,,,Boost III Fast stepper reeeds= Blixtsnabba och hutlöst flöde = hutlöst svar effet,,,Och Boost bottle ger ju också bra gashandling på lågvarv. Tyvärr kan jag inte hitta på värre just nu,,,,,,,Bästa vore ju komma runt reeds helt och hållet såklart,,,,,Funderas en hel del på det också men det kan bli kompliserat värre Det tar jag nästa vinter ;)

Cr 500 eller skoterinsug lika väl data...

Består av mina Fast stepper Reeds,, tokportat reedhus,, och insugsgummi med monterat Boost bottle ut tag och inte minst en 44mm lectron gasare med min egentillverkade Powerjet med sugrör inborrat rakt igenom golv gasare...bet bättre än Lectrons låååånga slang in under kopp.....
Jag rek alla som mont Powerjet att borra sig genom fuggen och ner i flotörhus direkt..bet mindre risk för luftbubblor,,Och ingen backventil behövs.....Det går att utföra på alla förekommande förgasare.......

Jag är nu tillbaka i skoter världen ivf he he,,Jag håller på att porta kopisarens tc 900 cylle... Var ju en stålcylle i den så det ska bli en nikasil igen ,,,,,
Min motor ska jag snart plocka ihop...........