Summit X-RS Hillclimb 800R eller Summit Everest 600 E-TEC/Renegade 800 backcountry

ingof

Medlem
7 okt 2009
8
0
1
MellanSverige
[FONT=Calibri, Verdana, Helvetica, Arial]Hej,

Har haft stark lobbyingkampanj med damen under sommaren för att kunna prioritera skoterköp istället för sådana saker som ny bil, lägenhet eller inredning/möbler.

Kanske kanske det lyckas - så det är bara frågan vad jag skall köpa. Kör ju en "äldre " Renegade från dryga milleniumskiftet idag, men det känns som jag vill ha en mer kompetent lössnömaskin. Jag kör dock även mycket led men då mest i sakta mak med familj.

Har inte kört Summit eller liknande skotrar, men i vintras hade en bekant en 390 matta på sin Yamaha. och jag var helt chanslös där det var som mest snö. Så då sa jag MER MATTA (och mer teknik ;)

Frågan är som sagt hur "stort problem" det blir på led med en Summit eller liknande? Ligger som sagt inte och trycker i 150 kuntar...

Funderar som sagt på en hillclimb eftersom den har större spårbredd jämfört med vanlig summit och därför borde gå bättre på led? Samtidigt känns det mer modernt med en E-tec 600 motor och en smalare spårbred borde ju bättre i lössnö - men hur stor skilland är det?

Renegade backcountry med 44 matta borde ju också fungera, men mattan känns lite kort?

Skulle även kunna tänka mig en Polaris Assault om det inte vore för att inte (på ett bra/snyggt sätt) kan utrustas med extra dyna.

Var inne på Yamaha också- men de känns lite "klumpiga" eller ?

Är inte intresserad av Artic cat med ev. Lynx. Tycker dock att det känns som Lynx ligger ett år efter Ski-doo utveckling hela tiden, iallfall de senaste åren.


Tacksam för någon som beslysa lössnöområdet och ge kommentarer på konstruktivt sätt. Jag vill gärna slippa "Artic cat är bäst - ingen protest" och liknande...

Tack på förhand.

[/FONT]
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Håller helt klart med dig om de du skrev om lynx, att det känns som att dom alltid ligger ett år efter ski doo, har fått för mig en dum teori att eftersom ski doo äger lynx??? så marknadsför dom i första hand sina lössnö maskiner själva före dom släpper nå nytt till lynxen, detta gäller ju dock bara Lössnö maskiner, Annars tycker jag Raven är en extremt fin och välbyggd cross skoter för banan, men kollar man X-trim så vill jag bara gråta, en skoter på nästan 4meter med 38mm kammar standard när nästan alla ski doo har 51-61mm?? :p
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Som jag tolkat dig har Arctic inget att erbjuda dig.
Du verkar även lite osäker på ditt behov av en lång, och du understryker ledkörning litegranna.
Jag hade förra säsongen en Rave 800 '09. Helt klart för lite matta, men vilken motor! Den går att köra snålt och "it never skips a beat"!
Jag har hela sommaren varit inställd på att köpa en X-trim '10, för att jag nu bevittnat Lynxens fina fördelar (och nackdelar, vilket huvudsakligen utgörs av remslitage).
Men vid ett svagt ögonblick fick jag för mig att prova en lång maskin till i år, så valet ligger nu på en Summit X-RS '10.
Jag tycker att dagens långa är så pass smidiga så att det är i princip kamhöjden och spårvidden som begränsar ledkörningen. Det senare avhjälpt iom bredare framvagn på X-RSen.
Man får dock inte förglömma att lite bredare spårvidd kan göra en skoter mycket mer bångstyrig när det ska skråas och "burkas".
Ang. motorval så kan man aldrig få för mycket att köra med, och som sagt så är 800R-motorn helt kanon!

Håller helt klart med dig om de du skrev om lynx, att det känns som att dom alltid ligger ett år efter ski doo, har fått för mig en dum teori att eftersom ski doo äger lynx??? så marknadsför dom i första hand sina lössnö maskiner själva före dom släpper nå nytt till lynxen, detta gäller ju dock bara Lössnö maskiner, Annars tycker jag Raven är en extremt fin och välbyggd cross skoter för banan, men kollar man X-trim så vill jag bara gråta, en skoter på nästan 4meter med 38mm kammar standard när nästan alla ski doo har 51-61mm?? :p
Klart som korvspad att moderbolaget går först ut med nyheterna - och misstagen.
Det är ju lika bra, så har Lynx ett år på sig att inte göra samma misstag som Ski-Doo gjorde första året.
Lynx har, imo, de senaste tio åren varit för Ski-Doo vad Audi är för Volkswagen.

Att ens jämställa X-trim med Summit är dumt, då de ligger i två helt skilda segment.
146" är inte "Nästan 4meter", fast allting är ju relativt - ex. hur lång tumme du har.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Kör själv lite nyare Renegade, -07, och gillar konceptet med crossover stenhårt. Däremot kan man nog mycket riktigt uppfatta en 345/348:as matta som aningen för kort om man ämnar leka mountainåkare "på riktigt" ibland. Ledmässigt ser jag det nästan enbart som en fördel med extremt bra grepp och bromsförmåga. I görningen för min del är att förlänga renegaden till 365 cm vilket jag tror ligger mycket nära den ultimata längden för en riktig crossover. Bibehållen smidighet och nog med matta för att skotta snö rejält.

Om någon gav mig 150 000 kr att fritt spendera på en maskin idag skulle jag utan tvekan välja Summit X-RS Hillclimb 800R. Inte nu bara för att det är en Ski-Doo, då jag ser mig nog som tämligen märkesliberal, utan för att där har man verkligen inte sparat på krutet varken; matta, effekt, dämpare, spårvidd eller annat. Förmodligen en del bryt att få ikull i pudret, men det beror ju helt på vad man har att relatera till. Förmodligen mycket vassare på led än en Summit e-tec också.

Tittar man på begagnade maskiner tycker jag inte alls att du skall skippa bort Lynx. Med X-trim 800 verkar man ju fått fram en mycket potent maskin och finns slantar för en 08:a eller 09:a är nog det inget dåligt alternativ alls. Tvärtom.
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
...Man får dock inte förglömma att lite bredare spårvidd kan göra en skoter mycket mer bångstyrig när det ska skråas och "burkas"....

Funderar också på att byta. Ett av valen är Summit X 800R PowerTEK med smalare spårbredd. Men kanske Hillclimben kan vara något ändå. Frågan är:

1. Hur stor skillnad gör spårbredden i djup-snårig-brant lössnö
2. Skall man verkligen köpa en 2010 som saknar insprutning.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Funderar också på att byta. Ett av valen är Summit X 800R PowerTEK med smalare spårbredd. Men kanske Hillclimben kan vara något ändå. Frågan är:

1. Hur stor skillnad gör spårbredden i djup-snårig-brant lössnö
2. Skall man verkligen köpa en 2010 som saknar insprutning.
"Folk" säger att det är känsligt med spårvidden.
Jag säger "skitsamma", då jag är fruktansvärt dålig på att "känna" saker och ting. Tycker man det är bökigt att köra skoter kanske man ska fundera på att göra något annat - det är bara bryta mer!

2. Det är fråga jag själv också ställt mig och svaret är "Varför inte?". Inget rackel med eftermarknadsboxar för att justera, mindre som kan gå sönder och nå' mycket snålare blir det nog inte.
Har tjatat några gånger tidigare om att min Rave drog 1,49 l/mil vid en 17 mil lång körning i rask takt. Är inte det godkänt?
Ponera att det, mot förmodan, kommer en 800 E-tec nästa år, då sitter man med en "gammal" skoter. Det händer varje säsong, vad som än händer på skotermarknaden - men förra årets bästa skoter är fortfarande förra årets bästa skoter, så att säga.
Det är ju inte så att en 800 E-tec skulle revolutionera hela skoterrörelsen...
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Om man är osäker på vilken maskin man vill ha, testkör!!!! För hur mycket man än bollar med fakta och intryck hit och dit så är det bara en sak i slutändan.. Bullshit! För när det kommer till kritan så är det DU som ska lägga ut 140000kr på en skoter, ingen annan. Och då är det DU som ska trivas på den maskinen. Och även om jag skulle skrika "köp en Arctic" eller "självklart ska du köra renegade för min morbrors frus kompis pappa har en sån och han är skitnöjd".. Förstår du vad jag menar?? Jag åker yamma och är helnöjd, du ser.. Smaken är sjukt inividuell, och dagens skotrar är riktigt extremer åt massa olika håll. Så mitt tips, ha is i magen. Far och provkör en massa olika maskiner/ märken, åk sen hem och fundera. Väg för och nackdelar som DU ser på det, inte vi på forumet. Så slipper du känna ångest över att du skulle haft någon annan maskin.

Lycka till!!
 

ingof

Medlem
7 okt 2009
8
0
1
MellanSverige
Tack för alla svar såhår långt!

Om man är osäker på vilken maskin man vill ha, testkör!!!! För hur mycket man än bollar med fakta och intryck hit och dit så är det bara en sak i slutändan.. Bullshit! För när det kommer till kritan så är det DU som ska lägga ut 140000kr på en skoter, ingen annan. Och då är det DU som ska trivas på den maskinen. Och även om jag skulle skrika "köp en Arctic" eller "självklart ska du köra renegade för min morbrors frus kompis pappa har en sån och han är skitnöjd".. Förstår du vad jag menar?? Jag åker yamma och är helnöjd, du ser.. Smaken är sjukt inividuell, och dagens skotrar är riktigt extremer åt massa olika håll. Så mitt tips, ha is i magen. Far och provkör en massa olika maskiner/ märken, åk sen hem och fundera. Väg för och nackdelar som DU ser på det, inte vi på forumet. Så slipper du känna ångest över att du skulle haft någon annan maskin.

Lycka till!!

Bäst är ju att provköra MEN det finns ju ingen snö ännu (på flesta ställen i vårt land) och jag tror handlarna kommer att vara ganska restriktiva med att ta hem extra (ej beställda) skotrar. Viket kan innebära att många försvinner innan jag hunnit prova på riktigt. Risken är att man får leveransen i April...


By the way var är det billigast /bäst att köpa- är det samma överallt? Eller det någon som har koll på någon ÅF som glänser "lite extra".

Förra vintern var jag t.ex. i kontakt med Motorhuset i Östersund, och upplevde som dryga & dyra...:mad:

Eller detta kanske borde vara en egen tråd?
 

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Jag köpte en ski-doo hos motorbolaget i Umeå nu i sommar. (http://www.motorbolagetumea.se/)
De var mycket tillmötesgående och har bra service tycker jag.

Är inget proffs på att köpa nya skotrar, men när jag skulle hämta maskinen hade jag två stycken i personalen som visade mig alla funktioner. Petade lös kåpor och huv och gav en komplett genomgång på skotern och hur alla funktioner i dämparna skulle justeras beroende på hur jag ville att skotern skulle uppföra sig.
De slängde med en extrarem och var allmänt trevliga att ha att göra med.


Skotern jag köpte var en mxz 600 från 08 som de hade till bra pris. Du kan ju kolla med dem om de har nån summit eller renegade åt dig?
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag har en summit 800x 08, en summit 800x 09, och en summit 600 etec 09.

Fick jag välja en skoter så skulle det bli 600 etec, då den i mina ögon är helt fantastisk.
Smidig, följsam och väldigt lite avgaser osv... Framförallt, lättgasad utan like!
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag har en summit 800x 08, en summit 800x 09, och en summit 600 etec 09.

Fick jag välja en skoter så skulle det bli 600 etec, då den i mina ögon är helt fantastisk.
Smidig, följsam och väldigt lite avgaser osv... Framförallt, lättgasad utan like!
ÅÅÅÅHHH!

Du fattar inte vad glad jag blir när jag läser ditt inlägg :rock:

Precis den jag har siktat in mig på.(Summit 600 E-Tec)

Jäkla kul att du har alla dessa maskiner och kan lämna ut ett klart svar.

T A C K ! ! ! !
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Jag har en summit 800x 08, en summit 800x 09, och en summit 600 etec 09.

Fick jag välja en skoter så skulle det bli 600 etec, då den i mina ögon är helt fantastisk.
Smidig, följsam och väldigt lite avgaser osv... Framförallt, lättgasad utan like!
Som jag förstår det så indikerar du inte bara att det är "lite" skillnad, utan ganska stor fördel till 600 e-tec?

KAn du ger mer "målande berskrivning?T.ex "smidig" "lättgasad" kan bli så många saker - ge exempel!
 

ingof

Medlem
7 okt 2009
8
0
1
MellanSverige
Jag har en summit 800x 08, en summit 800x 09, och en summit 600 etec 09.

Fick jag välja en skoter så skulle det bli 600 etec, då den i mina ögon är helt fantastisk.
Smidig, följsam och väldigt lite avgaser osv... Framförallt, lättgasad utan like!

Är 600 (mycket) lättare att köra i åttor/på skrå /hålla en skida i luften än 800. För det verkar ju på många som har 800 att den är lite "bångstyrig"- läs: strävar mot att ha två skidor i backen?
 
4

426H

KAn du ger mer "målande berskrivning?T.ex "smidig" "lättgasad" kan bli så många saker - ge exempel!
När det gäller lättgasad tror jag han menar just det - lätt att gasa, pga insprutningen. Fick själv denna aha-upplevelse förra säsongen när jag bytte från förgasarmotor (800PT) till insprutning (1200).
När det gäller valet mellan vanlig summit och hillclimb skulle jag lätt välja den vanliga. Skidoo har ju redan brett mellan skidorna på den vanliga summiten om man jämför med andra mountain och jag förstår inte varför man skulle vilja ha ännu bredare. Det roliga med en mountain är ju att burka runt bland träd i bottenlöst puder och det blir ju bara bökigare med bredare skidstance. Någon ledracer blir ju summiten aldrig ändå.