går det turboladda en srx 700 -98??

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
hur går man tillväga?
vilken snurra?
hur löser man smörjning?
måste man åka med förgasare? (lr kan man tex installera en eftermarknadssprut typ megasquirt istället?)

nån som sitter på all denna kunskap?
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Kan sätta mig o skriva en mindre novell om allt imorgon. Lite trött uppi kolan just nu! :dizzy:
Håll tillgodo!

gör gärna det, för Håkan (min srx) ropar att han vill ha mer hästkrafter efter att jag visade honom en film på youtube på en turbomaskin...
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Var ju en 700 med Turbo förut till salu.

Har för mig att det satt något Subaru turbo aggregat på den.
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Ja, det går. Tror det finns klara turbo paket från staterna. Men prata med Yamaha_Nisse han kan allt om Yamaha!

Mvh Jeppe
 
N

N_w

hur går man tillväga?
vilken snurra?
hur löser man smörjning?
måste man åka med förgasare? (lr kan man tex installera en eftermarknadssprut typ megasquirt istället?)

nån som sitter på all denna kunskap?
De är inte ett lätt ingripande vill jag lova dig, en amatör kan ha lite problem med att turbo konvertera en skoter desto jobbigare med 2-t och menings löst bättre å köp en 4-takt så då avgaserna ork driv nån rejälare fläkt:) men lycka till:D
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
De är inte ett lätt ingripande vill jag lova dig, en amatör kan ha lite problem med att turbo konvertera en skoter desto jobbigare med 2-t och menings löst bättre å köp en 4-takt så då avgaserna ork driv nån rejälare fläkt:) men lycka till:D
nej jag förstår att det inte är lätt, men det är tänkt som sommar projekt.
sen så vill jag turbo konvertera en 3 cylindrig 2 taktare - INTE en yamaha 4 taktare med x antal cylindrar.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
hehe, ja det kan ja tänka mig, men det hör väl till om man inte vill skjuta motorn direkt, lycka till med erat projekt iaf
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Man kan inte bara trycka på en turbo ifrån en 4T på en 2T o tro de ska hålla länge haha.. det blir åt helvete för varmt pga åt helvete för högt mottryck.. de spelar ingen roll hur mkt bensin du matar på :)

"Ni som skruvar hemma och tänker bygga egna turboskotrar kom ihåg att det går att bygga med ett vanligt bil aggregat om man inte håller full gas så länge. Använd en turbo som är ca 50% större än den effekt ni tänker ta ut. Oljeflöde runt 2-3Liter/Min med minst 2Bars tryck krävs med glidlagrade aggregat. Livslängden förkortas med lägre tryck och flöde men det blir inte så många mil på en skoter så lägre tryck kan fungera. Lägg er på laddtryck runt 0,5-0,6.Bar. En kullagrad Garrett GT turbo kostar ny runt 10,000-12,000:- och fungerar hyfsat men bygger lite för högt avgasmottryck. Tänk inte ens på dom billiga kopiorna från Asien som finns att köpa för runt 5000:- vi testade några aggregat och fick dålig respons och alldeles för höga mottryck. Dessutom havererade ett aggregat direkt. Asien kopiorna har nog inte alls samma kvalitet på lager mm. Avgashusen är också väldigt trånga vilket ger bra respons i en bil men får katastrofala följder och dålig respons i en tvåtaktsmotor. "