går det turboladda en srx 700 -98??

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Japp den lever än, fast den är knappt provkörd efter lite ombyggnationer i våras. blev intercooler och ett typ-EBK system, så nu väntar man på snön :-]
har du någon bild på "EBK systemet", vad kör du med för katt? jag skulle vilja ha en som inte var så stor. är inte så mycke plats i en skoter :/
 

bergmans

Medlem
25 jan 2011
48
0
1
Vette fan om den bilden funka men de är iaf en 100cells cat. cellpaketet är 130 mm långt och ungefär 120mm diameter. köpt på ebay, ryssland tror ja den kom ifrån. Nej de där med platsbrist är alltid ett problem.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå


nää, bilden funkade... gick in på din fäjsboksida och stal den rätta tror jag.

Ser lovande ut, har du nå tilluft till catten?
Har du "loggat" nån temp vid turbon utan EBK? kan ju vara intressant och se hur mycke det stiger.
 
Reactions: MGB

bergmans

Medlem
25 jan 2011
48
0
1
Ja men se där ja, de gjorde du rätt i. Nej ja har ingen tilluft, ja tror på att tvåtaktarn har så dålig förbränning så de blir syre och bränsle kvar så de räcker. "När man står och tomvarvar brinner det ca en halvmeter utanför ljuddämparen". Japp, jag har loggat och den låg på runt 500 grader utan katalysator, nu med katalysator är det uppemot 1000 grader. och de är på lågvarv där man vill ha hög temp för att snabbt få upp laddtrycket för att sedan sjunka till runt 800 grader på fullvarv och fullt ladd. Rent teoretiskt så ska jag ha ökat effekten ungefär 20 procent upp tills wastegaten träder in. :)
 

bergmans

Medlem
25 jan 2011
48
0
1
Nej, inte hittills. Frågan är vad som händer om/när katten börjar sätta igen sig med diverse mojs.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
mmm, de kommer bli lite problem men inte dom första åren, kanske inte andra heller men de kommer.
Lennart Zander kör hårt på katt före turbo.
 

bergmans

Medlem
25 jan 2011
48
0
1
Okej, de låter ju betryggande iaf. Kör lennart zander med de så är de ju ingen kanondålig ide.
 

bergmans

Medlem
25 jan 2011
48
0
1
Okej, då blir det välbyggt iallafall då.Men du har startat upp å provkört nån vända eller? Va har du för aggregat på den?
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Nja, välbyggd det får vi se när det blir dags förprovkörning. jag har den som både bruksmaskin och projekt så kittet åker av och på, så har det varit i några år nu.
jag köpte en glidlagrad turbo, T70 som är billig. Tänkte att det är bättre att döda en skit turbo först när jag inte har full koll på oljesystemet. har dock kört med samma system på den andra maskinen jag byggde och det funkade bra där.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
En katt på 2 takt borde sätta igen sig på någon timme bara känns det som? Hur länge är de öppen för zander?
Frågan är om man grillar motorn utan att veta/se vad som händer när katten slammar igen?

Annars är det ju en skitsmart grej för att få upp värmen.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
tror inte det är så stort problem, "eldar" man inte bort det när man få lite värme i katten.
inte är det så mycke gegg i pipan om man kollar efter100mil
 

bergmans

Medlem
25 jan 2011
48
0
1
Intressant projekt iallfall Gunde, blir kul å höra hur den går när de är klart. Har du nå bilder på projeket? Runt 1000 grader borde ju lösa igenkleggningen av katten. Brukar ju sitta katalysator på 2-takts mopeder också. Om inte annat så visar de sig i vinter:)
 

GbEbE

Välkänd medlem
9 mar 2010
309
0
16
östersund
Jävlars så fränt bygge! men en liten fråga; hur gjorde du med toppen? hittade inga topp bilder på din FB användare heller för den delen heller.
 

bergmans

Medlem
25 jan 2011
48
0
1
Jag smalade ner squishbandet i svarven. Slipade ett stål i samma kurvatur som orginal breddade hela förbränningsrummet. Kanske inte mest optimala men de verkar ju funka. Har för mig att de va 10.7:1 och de blev 10.2:1 nu.