Guide : Skoteråkning i Gördalen.

E

ejwbegysv

Då jag får många PM om Gördalen så tänkte jag att vi tar en egen tråd för detta.

Boende:
Finns många olika möjligheter till boende, camping, stughyrning, vandrarhem.
Boende info
Gördalens Camping
De flesta stugorna kostar 250kr/pers/natt, vandrarhem är dyrare. Badtunna, bastu osv går oftast att ordna. Boka tidigt vid storhelger!
Vill du köpa tomter eller hus i Gördalen (Älvdalens kommun) så får du hålla koll på www.hemnet.se då dom ofta försvinner snabbt, tomtpriser är ca 100-150 000kr, huspriser ca 200tkr till 1,65 miljoner kr.

Mat/Pub:
I Gördalens bystuga drivs Café/Restaurang året om, oftast öppet tis-sön vid högsäsong.
Café Gosen
Fulla rättigheter och mycket goda Irish Coffé.

Hitta hit:
Gördalen ligger i NordVästra dalarna (Älvdalens komun), kommer du söderifrån (sthlm) kör du via Mora-Särna och svänger vänster efter Särna mot Gördalen. Man kan även åka via Sälen - Stöten - Stöa(norge) - Ljördalen(norge) - Gördalen.
Norrifrån åker du enklast via Sveg-Lillhärdal-Särna-Gördalen.
Det går även en bussförbindelse via Särna 1 gång per dygn.
GPS kordinat : 61 34' 52" N, 12 29' 33" E

Bensin:
Det finns en obemannad bensinpump mitt i byn (efter kungsleden), den tar sedlar upp till 500kr. OBS 98 oktan.
Olja samt drivremmar kan köpas på Café Gosen.

Skoteruthyrning:
S.Halvarsson´s skoteruthyrning hyr ut skotrar, touring och kortare modeller http://www.gordalen.nu/skoter

Skoterleder:
Gördalenssnöskoterklubb har ett stort antal leder som underhålls efter bästa förmåga, bli gärna medlem eller ge en gåva i Café gosen. Inom Gördalens område är det ej betalleder, dock är det detta på SONDs, www.sond.se område.

Genomresa med skoter:
Du kan via Gördalen åka vidare till följande orter med skoter:
Norr - Flöttningen/Grövelsjön och vidare uppåt i Sverige.
Söder - Mörkret/Sälen.
Öst - Idre eller Särna och vidare.

Naturreservat/Nationalpark:
Tyvärr finns det reglerade områden. Fulufjällets nationalpark är det endast tillåtet att åka på ett fåtal leder och ej avvika från dessa.
Lillådalensnaturreservat är det endast tillåtet att köra efter markerade leder.
Drevfjällets naturreservat samt några till norrut är det fri åkning på.
Fulufjällets nationalpark
Lillådalens naturreservat
Drevfjällets naturreservat (under utredning)

Reservdelar, skoterlagning:
Vid ev. problem med skotern eller liknande så kan ev. skoteruthyraren fixa detta i vissa fall, annars har du Skidoo/Lynx i Idre, Yamaha i Särna, Arctic Cat i Älvdalen samt alla märken i Mora/orsa.
Behöver du tillbehör eller reservdelar så kan i vissa fall M-performance i Mora hjälpa till med att leverera det till Gördalen.
Olja samt drivremmar kan köpas på Café Gosen.

Övriga nöjjen:
Om du inte vill köra skoter så finns det bla följande möjligheter i närheten.
- Längdskidor, Gördalenssnöskoterklubb driver ett el-ljusspår i byn för skating/klassiskt.
- Skidor/Snowboard, Idre Fjäll, Trysil, Stöten ligger alla inom 5 mils avstånd.
- Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall ligger i Mörkret (2,5mil från Gördalen).
- Fiske, Sommar som vinter finns det ett rikt ädelfiske i Gördalen.
- Hundspann, finns i massor i Drevdagen, ca 5 mil från Gördalen.
- Shopping, mat köpes i Särna eller Idre, övrigt finns i Sälenfjällen.

Mobiltelefon/Internet:
I Gördalen finns det endast mottagning på Telia samt Telenor.
Internet är endast via Mobilnätet GPRS/EDGE, ICE.net är på gång.

Snömängd:
Gördalen ligger ofta i topp när det gäller snömängd i Sverige, lättast är att kolla Gördalens hemsidas webbkamera: http://www.gordalen.nu/sv/html.asp?ID=209
Säsong är oftast Dec-April.
Gördalen har en officiell mätstation för SMHI som mäter snödjup och nederbörd, se mer här: http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Maxmin#

Skoteråkningen i Gördalen:
Gördalen med omnejd erbjuder en mycket varierande skoterkörning, från skogsteräng till öppna myrar till kalfjäll och höga fjälltoppar (högsta är 1200m övh.)
Vill du hitta smultronställena så kan jag ev. hjälpa till om jag är i byn.

Kort info om Gördalen:
Gördalen har ca 25 fasta boende och lever till 100% på turism, på vinterhalvåret mångdubblas antalet besökare i byn.
Gördalen grundades år 1800 och vi kan tacka Daniel Buskovius som erövrade denna del av landet från Norge.

Ortens storhetstid var runt 1950 med ca 150 fasta boende och skola, mataffär osv..

Kända ortsbor är den enda jag kan komma på Martina Thun på P3 som är uppväxt i Gördalen.

All övrig info om Gördalen finns här : Gördalens hemsida

Har jag glömt något :hmmmm2:
 
Last edited:
E

ejwbegysv

Uppdaterad med länkar till Länstyrelsens sidor om reservaten.
 
E

ejwbegysv

Hej.. allt är perfa!! Se upp för kalfjäll så har du underbar körning where ever you go.. var uppe runt jul och surfade puder...
 
K

kenth

Låter fint det. Vi står i valet och kvalet. Vemdalen igen, eller Gördalen v.4.
 
E

ejwbegysv

Ja det valet är ditt.. Jag ska upp med ett gäng den 28-30 och surfa sönder alla myrar :)
 
K

kenth

Åh fan, då måste vi ju dit innan dess om man ska få åka nåt:), annars ses vi där den helgen.
 
E

ejwbegysv

Hittade en film från Gördalen nyårshelgen tror jag den var filmad...
[video=youtube;t6EHtdbbji8]http://www.youtube.com/watch?v=t6EHtdbbji8&feature=player_embedded[/video]

här är en till:
[video=youtube;vZB84pe8Jmo]http://www.youtube.com/watch?v=vZB84pe8Jmo&feature=related[/video]

Vet ej vem som kör/filmar

Har snöat lite mer sen dess..
 

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Bilder från Gördalen 14-16 Januari.
Helt underbart puder i skogen och på myrarna !!
Men som sagt, var försiktig på fjället... Gömda stenar under den tunna lösa snön...

P1040597.jpg
Marko fegar !!!

P1040652.jpg
Vardrande fjällbjörkar finns...

P1040655.jpg
För lite "ladd" i gränslinjen, eller så är det för klent med Boondockern...
Hade inga problem med Summiten när jag spårade... :bigsmile:
 
Reactions: __Marcus
E

ejwbegysv

Härligt grabbar... Ja det blev lite mer folk än beräknat när ryktet gick att Snowmobile skulle komma upp :) Hoppas på många fastkörninagr nu resten av vintern!!!
 

mr.summit

Välkänd medlem
12 jun 2009
210
0
18
Malung
Kommer upp med en grupp på 5 personer 24-28/2, någon som är sugen på friåkning med tillhörande bök????