VARNING FÖR SVAGA ISAR!!!!!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det har varnats i media för svaga isar. Jag vill bara instämma.

I söndags (3/1) var folk från skoterklubben ute på Tavelsjön, 25 km väster om Umeå, för att packa led och provborra.

Isen var endast 3-5 cm tjock, mot normalt över halvmetern såhär års.

Så se upp.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
måste säga tvärt om här uppe.. vi har bra isar tydligen i år..har haft riktigt kallt länge nu och inte allt för mkt snö som södra sverige har fått.men de är klart..de har ALDRIG varit överdrivet bra isar kring jul förut heller..alltid vanskligt att åk kring jul/nyår... slutet av januari de börjar bli safe enligt mig..samtidigt så är de alldeles för kallt för att idas köra neråt sjöar och älvar nu.
 

freedee

Välkänd medlem
26 okt 2009
178
0
6
HärligaHärjedalen
Runt om i härjedalen är isarna ruskit luriga.. vart inte kallt nog i höstas å sen skapligt med snö uppe på som isolerar och tyngde ner isen så vatten ligger emellan is å snö.. för 2 vecor sen gick min skoter igenom 5 av 7 vatten jag va på... men de e ju bar å ga´as ;)
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
hur fort borde man kunna köra å endå kunna köra på dåliga isar?
100 borde väll räcka långt om man kommer med fart?

fast inte så rolit om ena skidan skulle skära igenom
 

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
hur fort borde man kunna köra å endå kunna köra på dåliga isar?
100 borde väll räcka långt om man kommer med fart?

fast inte så rolit om ena skidan skulle skära igenom

kör du fort på svag is så skulle du kunna få den här blaster effekten så att det blir tryck i vattnet under isen och isen framför dig spricker och då har du definitivt problem. (egen erfarenhet):unsure:
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Isarna är inte att leka med!!!! bärgade en skoter i söndags, låg på tolv meters djup! en kompis körde igenom med frun och dottern på skotern.... nu gick d bra med dom som tur är, men tror inte han får med sig familjen på någon tur över någon sjö mera! Nej, ge fan i isarna om ni inte vet om det är säkert, livet är för kort för d!
 

Xcr 700

Välkänd medlem
18 okt 2009
122
0
6
stockholm
Aldelles riktigt, man skickar ju en "tryckvåg" framför sig och desto fortare man kör desto mer vatten presar man undan/uppåt rätta mig om ja har fel ?
mvh
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Detta gäller isvägar: (saxat ur VV skrift)
· att den högsta tillåtna hastigheten är 30 km/h,
· att det råder förbud att stanna eller parkera fordon
· att minsta tillåtna avstånd mellan motordrivna fordon är 50 meter.
Kör man fortare kommer man ikapp "svallet" med krossad i som belöning.....
(Detta gäller förstås fordon och problemet blir större för ju tyngre de är).

Man får verkligen tänka sig för innan man sätter pistmaskinen på is....


När man ser vart folk kör skoter utan att veta hur isen ser ut så är det otroligt att inte fler olyckor inträffar, vi försöker informera på skoterklubbens hemsida, allt för att undvika onödiga olyckor.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
När man ser vart folk kör skoter utan att veta hur isen ser ut så är det otroligt att inte fler olyckor inträffar, vi försöker informera på skoterklubbens hemsida, allt för att undvika onödiga olyckor.
Exakt, förundransvärt att det inte händer mer.

Med lite kunskap i bagaget är det lätt att förstå varför man alltid "kör på egen risk" vid färd på eller över vattendrag då ansvarsförhållandet om någon officiellt nu säger att det håller är stort.

Ett exempel på underlag för bedömning, även för en enskild som inte känner vattendragen finns att läsa här .
www.av.se/dokument/publikationer/rapporter/RAP2003_01.pdf

För den som vill ha ytterligare "kött på benen" i det eviga lärandet finns det även i den publikationen ett antal källhänvisningar vilka är intressanta.

Dock, is eller vatten är inget man skall vara rädd för, tvärtom men man skall ha den största respekt för det, förrresten precis som med allt annat.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Var en väldigt tragisk händelse förra vintern med en pistmaskin i fjällen, minns inte var men för att göra en lång historia kort vare en pistmaskin som hade kört fast eller hur det var så den andra skulle upp och bärga men kom aldrig.
Snöade bra också och dom börja leta efter han men hittade inte, tillslut vare någon som på ett litet träsk så hur ett rotljus blinkade under isen dock såg man inte vaken då den snöat över.

Vart tagen själv då jag fick höra de, sjukt tragiskt :(
Så ta det försiktigt, jag själv har bra respekt för dom såhär års. Kör bara där andra kört om jag nu måste över.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Var en väldigt tragisk händelse förra vintern med en pistmaskin i fjällen, minns inte var men för att göra en lång historia kort vare en pistmaskin som hade kört fast eller hur det var så den andra skulle upp och bärga men kom aldrig.
Snöade bra också och dom börja leta efter han men hittade inte, tillslut vare någon som på ett litet träsk så hur ett rotljus blinkade under isen dock såg man inte vaken då den snöat över.

Vart tagen själv då jag fick höra de, sjukt tragiskt :(
Så ta det försiktigt, jag själv har bra respekt för dom såhär års. Kör bara där andra kört om jag nu måste över.

Var väl uppe i Kittelfjäll?

Det här med att bara gasa på svaga isar är ju otroligt idiotiskt. Det går att köra utan problem på vatten som är öppet men is som bryts sönder är en helt annan femma.

Ibland undrar man hur intelligenta en del är, är folk så dumma att dom inte fattar konsekvenserna om skotern stannar eller något annat händer?

Problemet när isarna är dåliga så är dom inte dåliga i fem meter.... Om du inte törs ut och mäta isen så ska man fan inte ut med skotern. Trots kylan nu så är tillväxten urusel. (pga av snön vi alla gillar)

Har själv varit ut en del på havet och flövatten finns det och blir över av på dom klassiska ställena, där isarna också brukar vara lite sämre. -20 under natten och dagen efter så var det fruset i spåret, men 50 cm vid sidan om spåret hade det inte frusit på. säger en del om den isolerande effekten.

För oss som bor efter kusten så kan man få en överblick av isläget via smhi's sida, klimatdata. Där kan man också se att isen växer och knakar rejält där inte snön ligger...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kör bara där andra kört om jag nu måste över.
Det är just det som kan vara farligt om du inte vet!, kanske inte just för dig med enbart skoter och +70 km/h (men nödstoppen kan ju hopa ur osv) utan för familjen med 59:a och pulka som kommer dagen efter och aningslöst tuffar på i 15 km/h.

Just därför är det viktigt att komma ihåg detta med "överfart på egen risk"
 

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
De är en bunt som har gått igenom isen på Storsjön i Sandviken också. Enligt provborrningar så var det bara runt 6-7cm is och 1dm stöp på sina ställen.
 
4

426H

Var väl uppe i Kittelfjäll?
I Borgafjäll var det. Dessutom gick en av Hede skoterklubbs pistmaskiner genom isen i härjedalen förra vintern, föraren kunde dock ta sig ur.

En sak som kanske inte alla känner till är att hastigheten har betydelse också. När ett fordon kör över is bildas en vattenvåg under isen. Om fordonets hastighet är samma som vågen förstärks den och det kan leda till att isen bryts upp framför fordonet. Vågens hastighet beror på vattendjupet och istjockleken. Men en tumregel är att man skall undvika farter mellan 15 och 50 km/h. Kör man långsammare eller snabbare håller isen bättre.

Tips på läsning för den som vill lära sig mer:
http://www.luth.se/depts/lib/coldtech/ct94-1.html