Skuren xp 800r 08a?

ikea

Medlem
25 nov 2007
34
0
1
nordmaling
skulle ut en sväng med 800an idag. drog igång den o stog på tomgång några minuter, körde sakta i väntan på att få upp motortemp, efter 150 meter i ca 50kmh så blev den tvärstum i motorn. testade att vrida på primären = stum. efter ca 1 minut gick motorn runt igen, startade och körde upp på gården igen då den blev stum än en gång (varken missljud eller att den gick trögare som dom brukar göra vid skärning utan verkligen tvärstum direkt) efter nån minut stäppte det igen, ska ut i garaget och kolla olje tillförsel ikv. verkar dock som att motorn måste ut för å kolla vev och kolvar. känns lagom kul när maskinen gått 160 mil och garantin gick ut för en månad sen :eek:hwell:


någon som varit med om att xp skurit på veven? ev goodwill?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
hmm lät mysko..låter som att ett lager eller liknande nyper fast ordentligt.. kolla först magnapullsidan så de inte är nånting där som härjar...
 
E

ejwbegysv

jag hade en 07:a som vevlagret skar på efter 140mil, det var fel toleranser på några av de tidiga 800r, bör dock inte gälla in 08:a
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Du har inte elstart på den? Hände för mig några gånger att startdrevet hoppade ut och låste primären.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
låter otvivelaktigt som om det är noll tillförsel av 2t olja
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Ta kontakt med en ÅF och hör dig för om det där med garantin.(goodwill)
Kan inte tänka mig att du inte kan få nån form av hjälp från BRP då maskinen gått så lite och garantin så nyligt utgått.
 

ikea

Medlem
25 nov 2007
34
0
1
nordmaling
nu har jag kollat lite, magnapull och variator går fritt. olja har den ända fram till pumpen och axeln rör sig som den ska. tinade upp den och lät den gå på tomgång nån minut sedan började den låta illa. (säkert skuren på ven). jag ska ringa ÅF och höra va dom säger idag. är dock skeptisk till att dom står för nå kostnader. :hmmmm:
 

ikea

Medlem
25 nov 2007
34
0
1
nordmaling
jag har talat med 2st ÅF idag och de verkar inte vara så mkt annat å göra än att skruva och betala själv. en av dem tyckte att 1 månad över garanti tidens slut var alldeles för mkt. BRP var tydligen hårda på den biten (precis som med rem problemen).
Jag ska öppna upp motorn i helgen och se hur mkt som är skrot, såg att en begad motor gick på ca 35 000 iaf :shocked:

Börjar bli hyffsat less på allt strul med dom 2 xp som jag haft nu, funderar starkt på yamaha igen :worried:
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
har du riktigt tur så är det nån kolv som bara farit på den.. annars blir det jobbigt då du måste typ klyva hela motorn på den.. för å komma åt veven.. bara fixa spräng skisser så är det som å bygga teknik lego om man är händig=)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag hoppas för din skull att det bara är yttre PTO lagret som skure, då kommer du billigast undan.

Kanske lite OT nu, men ändå kanske inte.
ejwbegysv:
du när du tappa din vev, hörde du det innan, saktade in och stängde av, eller vart de mer, poff;trasigt?
 

ikea

Medlem
25 nov 2007
34
0
1
nordmaling
tappa min vev? nej jag körde lugnt och den gick som vanligt sen blev den bara stum direkt. känns som att de kan vara kolvarna som nypit fast, den bör inte ha skurit på lagret då den går runt lätt och utan missljud. men de får jag snart se, ska nog riva den imorrn. min gissning är då att kolvarna och ev cylindrar farit på den, kanske tätt i nån gasare på lågfart så den gått snålt?
 
E

ejwbegysv

Jag hoppas för din skull att det bara är yttre PTO lagret som skure, då kommer du billigast undan.

Kanske lite OT nu, men ändå kanske inte.
ejwbegysv:
du när du tappa din vev, hörde du det innan, saktade in och stängde av, eller vart de mer, poff;trasigt?
Skotern gick fin fint innan haveriet, det som hände var att lagret gck i tusenbitar så man var bra snabb på nödstoppen :)

Låg väl på halvgas och ca 50km/h.
 

ikea

Medlem
25 nov 2007
34
0
1
nordmaling
Nu har jag kikat lite, öppnade en raveport för att se kolven. själva giljotinen hade gått av, biten hade dock inte ramlat ner i cylindern utan låg kvar i porten. så det kan ju vara ide att kolla dem för er som kör xp.
kolven var som jag misstänkte skrot. har inte kollat andra sidan eller lyft toppen då jag ist ska lämna in den till ÅF nästa vecka så ska dom se om det går att få nån goodwill på det här kalaset.
 

Attachments