593 ss, går skit på låga varv!

Dirtey

Medlem
21 okt 2009
40
0
1
Hej! Maskinen har gått hur bra som helst i flera veckor, men idag när jag tog ut den från garaget gick den piss. Runt 4-5 000 varv blöddrar den och vill dö typ, sen när man drar på går den som en skollad bäver och rent å fint! Håller man 4,5 - 5000 varv konstant blöddrar den fram och tillbaka, blööö-vrooom-blööö-vroooom-blööö osv. Det blir som en ketchupeffekt vid 4.5000 varv konstant. Tomgången ligger på 3-3.5000 varv hela tiden, men om man gasar till lite går den ner till 2.8-3 000. Kan tillägga att innan jag ställde in den hade den körts i slask och mkt pudersnö, hela huven täcktes nästan... Och natten innnan stog den ute så den fick ju tina i garaget natten efter...

Vad kan felet/felen vara? is i förgasaren? Tändstiften?

Mycket mycket grovt tacksam för snabba svar! Ni är guld!

MVH
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Hej du nattmekare!

Låter som något förgasar relaterat, kolla tändstift, torrt eller svart och blött?
Kolla så du inte får in tjuvluft någonstans.... din tomgång brukar inte vara så hög?
 

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Byt stift, är ett stift på väg å lägga av går den som du beskriver.

Du kan ju även kolla följande när du ändå är i mekartagen

Dra åt bultarna till grenröret
rengör rave ventilerna
kolla så det är elfett i kontakten till ECM:n ( min var utan fett och det hade oxidera i kontakten så skotern knappt gick att starta)
Kör med vattenventilen stängd till förgasarna
 

Dirtey

Medlem
21 okt 2009
40
0
1
Bytte stift, drog igång han och allt var perfekt, monterar på allt igen och kör en sväng... samma fel.. Faaaan! Sen fattar jag inte hur dom kan göra en luftburk som är lika stor som hela motorutrymmet? Borde ju räcka med den första som sitter dirket vid förgasarna. Också sitter drivaxeln rakt ovanför förgasarna, så jävla trångt. Fyfan :p

Vart sitter ECM:en och vad är det?
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Samma problem hade en polare med en -06 powertek fast efter sommarförvaringen. Gjorde ren förgasaren och den gick lite bätte.

Tankade i ny soppa och bränsleboster och den gick dåligt i typ 3 mil för att det sedan small till helt plötsligt så gick den som den skulle!

Det var alltså skit i bränslesytemet!
 

Dirtey

Medlem
21 okt 2009
40
0
1
Okej, tack för svar men nu har jag redan rivet ner allt, vilket helvete det är att komma åt skruvarna på förgasarna!? man måste ju bort med luft"burkarna" och även oljebehållaren (!!?) Är dom vita skruvarna bränsleskruvar? Vilka är luftskruvarna?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Oljebehållaren behöver du inte ta lös, enklare att lyfta lös förgasarna. Dom vita är bränsleskruvarna, ska stå på ca 1,5 varv från botten. Skruva gärna ur dom helt först för att se om dom är av, innan du justerar in dom. Luftskruvar finns inte på din skoter.
 

Dirtey

Medlem
21 okt 2009
40
0
1
Oljebehållaren behöver du inte ta lös, enklare att lyfta lös förgasarna. Dom vita är bränsleskruvarna, ska stå på ca 1,5 varv från botten. Skruva gärna ur dom helt först för att se om dom är av, innan du justerar in dom. Luftskruvar finns inte på din skoter.
Tack för snabbt svar!! Måste jag skruva tillbaka allt innan jag provstartar den? lilla+stora luftburken och slutburken samt lyktmodulen? (har rivit ner allt för att få bättre syn på hur allt sitter) är ingen storskruvare
 

Dirtey

Medlem
21 okt 2009
40
0
1
Har nu plockat lös förgasarna helt, dels för att utforska, men vore det även bra rengöra och bada dom nu när jag ändå har dom lösa? "loppet" eller vad man säger ser fint och rent ut, ska jag skruva bort det övre loppet eller ska jag låta det vara? vill inte göra nåt åt helvete nu. Hur många varv ska skruven till nålen vara utskruvad?
 

Dirtey

Medlem
21 okt 2009
40
0
1
Har nu blåst ur förgasarna på med tryckluft (som förövrigt inte var ett dugg skitiga, såg ut som nya), Rengjort reedventilerna (Var lite lite oxidations damm i dom. och kollat igenom varenda mm2 på insugen, inga sprickor alls. Vad kvar att göra? Nåt att göra innan jag sätter ihop allt igen?'
Mycket tacksam för snabba svar!