Svänghjulet sitter som berget!

mr.krister

Medlem
22 dec 2009
34
0
1
Jag får inte av svänghjulet från min yamaha 340 motor! Provade göra en hemsnickrad avdragare bestående av 5mm plattjärn, men det böjde sig och hjulet sitter stumt. Till slut gav jag upp och köpte en tvåarmad avdragare och den sitter som en smäck i hålen, men det går fortfarande inte! Jag har dragit mig mig själv blå och avdragaren krokig men det rör sig inte ur fläcken.

Och nej, jag gör rätt! Provade även att dra av hjulet från min resevdelsmotor och det lossnade på ett kick. Jag tänkte även att krysskilen kanske kilat fast sig så jag provade knacka på den med en mejsel - utan resultat.

Vad ska jag ta mig till? Vad kan ha hänt?
 

mr.krister

Medlem
22 dec 2009
34
0
1
spään upp avdragaren, sen knacka till lite på avdragarens skalle så lossnar den direkt :p
Asså, det funkar nog inte, det sitter verkligen hårt som satan! Jag har knackat lite men det går inte, banka vill jag inte göra för det kan inte vara bra för vev och ramlager.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Som jag nyss svarade i din andra tråd:

Såhär:
1.Ta loss muttern, men inte helt, lämna kvar den på halva gängen
2.Sätt dit avdragaren och spänn upp. ORDENTLIGT.
3.Ställ ut skiten i kylan så att vevaxeln hinner bli ordentligt kall om det går att lösa. Annars inte.
4.Värm (elda inte upp spolarna innanför) på svänghjulet med gasol, eller hellre, gassvets. Låt svänghjulet bli ordentligt varmt, men inte tokvarmt. Använd sunt förnuft...
5.Om den inte sprättat lös ännu, ta en LÄTT hammare och knacka till på baksidan av avdragarbulten. Det är snärt som gäller, inte tyngd! Glöm släggan, du slår sönder vevlagren!

Lycka till...
 

mr.krister

Medlem
22 dec 2009
34
0
1
Som jag nyss svarade i din andra tråd:

Såhär:
1.Ta loss muttern, men inte helt, lämna kvar den på halva gängen
2.Sätt dit avdragaren och spänn upp. ORDENTLIGT.
3.Ställ ut skiten i kylan så att vevaxeln hinner bli ordentligt kall om det går att lösa. Annars inte.
4.Värm (elda inte upp spolarna innanför) på svänghjulet med gasol, eller hellre, gassvets. Låt svänghjulet bli ordentligt varmt, men inte tokvarmt. Använd sunt förnuft...
5.Om den inte sprättat lös ännu, ta en LÄTT hammare och knacka till på baksidan av avdragarbulten. Det är snärt som gäller, inte tyngd! Glöm släggan, du slår sönder vevlagren!

Lycka till...
Tackar :) Jag har provat allt utom att först kyla innan jag värmer. Ska ställa ut den på momangen så får vi väl se om det lossnar sen.

Edit. Funkar det med varmluftpistol? Jag har nämligen inget annat för tillfället.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tackar :) Jag har provat allt utom att först kyla innan jag värmer. Ska ställa ut den på momangen så får vi väl se om det lossnar sen.

Edit. Funkar det med varmluftpistol? Jag har nämligen inget annat för tillfället.
Kan funka med lite tur. Men sätt på typ en 22mm hylsa över axeltappen, så du inte blåser värme på den också...