vibrationer och kyla gps.. Hur tåliga?

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Nu har jag gjort klart allt och installerat 12v - uttag och RAM-fäste för gpsen. Stabilt fäste som sitter på styret men det blir lite högt och sticker upp ovanför rutan. När jag var ut och testade allt så funkade det klockrent men vad som slog mig var kylan och vibrationerna på gpsen. Hur mycket tål dom egentligen? Är en garmin astro som bygger på 60 csx.

Funderar på att göra nått typ av vindskydd.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
dom ska nog hålla ganska bra mot sådant..är ju ganska många nu för tiden som kör just med garmin..och de verkar ju fungera..

jag hade nog försökt göra ett skydd för hela gpsen ..då den kommer utsättas för smältande snö och som sedan blir is..
försök fåtag i nå slags plast/gummi påse eller liknande som är format för din Gps..tkr de borde finnas iaf...
 

Barnesjake

Aktiv medlem
1 apr 2008
78
1
6
Norrland
Har en Colorado 300, samma för mig som ovanstående, -20, slask m m aldrig varit något problem, tar in den på kvällen så den får tina lite isf.
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Men dåså. Då är det ju bara tuta och köra. Kan dock ändå bli ett skydd så småningom men det är en annan sak :becky:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Fästet verkar då inte vara några problem med klickade fast min GPS i -30grader och det gick då bra.
(Fästet är ett RAM-fäste)
Har satt den bakom och under styret så sitter den skyddat när maskinen rullar ner från någon brannt...

 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Har kört med min 60 csx på styret på F7:an i massa år utan några problem.
 

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Har en Zumo 660 o den har aldrig krånglat har kört i -30 inga problem,men Garmin rekommendera att man kör med full ljustyrka om det är riktigt kallt för att värma skärmen lite för övrigt är den vattentät.
 

DPN

Medlem
29 dec 2009
37
3
8
Gävle
Ursäkta en amatör på området, men finns det ledkartor att lägga in i navigator eller får man nöja sig med "vanlliga" friluftskartor.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ursäkta en amatör på området, men finns det ledkartor att lägga in i navigator eller får man nöja sig med "vanlliga" friluftskartor.
www.kartman.se
Oerhört bra, funkar till alla Garmins enheter. Kostar 400 kr första året och sen 100 kr per år. Uppdateras i stort sett dagligen under säsong och Micke, som ligger bakom, är kanon att ha att göra med.
Funkar ihop med Friluftskartan men går även att använda utan.
 

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
www.kartman.se
Oerhört bra, funkar till alla Garmins enheter. Kostar 400 kr första året och sen 100 kr per år. Uppdateras i stort sett dagligen under säsong och Micke, som ligger bakom, är kanon att ha att göra med.
Funkar ihop med Friluftskartan men går även att använda utan.
X2

Jag fattar inte hur jag tidigare kunde klara mig utan Kartmans skoterkartor. Skaffade den för ett år sedan och den har berikat mitt skoterliv rejält. Gjorde nyss en uppdatering och jag har nu över 680 mil leder i GPS:en :thumb:

Bra jobbat Micke!