Tänder men startar ej

thtp78

Medlem
14 jan 2010
9
0
1
Hudiksvall
Hej! jag har en artic cat pantera 1000. Igår gick den hur bra som helst, idag var det 20 minus och jag får inte i gång den. Den tänder till några sekunder men sen dör den. har provat i 3 timmar men den vill inte gå. Jag har provat startgas, och den går igång några sekunder. Tändstiften ser lite blöta ut. Kan jag ha fått en bensinpropp eller nåt. Nån tipsade mig att man kan ta en kupevärmare vid förgasare,motorn. Jag är inte så skoter kunnig så jag hoppas nån kan tipsa mig. TACK
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Du kan nog mycke väl fått en ispropp i systemet. Det där med kupévärmaren är ju en bra idé men annars kan du testa hälla i lite k-sprit eller dylikt i tanken så brukar det lösa upp ev isproppar.

Edit: jag missade att stiften var lite blöta, kolla så du har bra gnista på dom först ev testa byta stift. Kan ju faktiskt vara så enkelt, men det känns konstigt om stiften skulle lägga av helt plötsligt..men som sagt testa lite.
 

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
Hej! jag har en artic cat pantera 1000. Igår gick den hur bra som helst, idag var det 20 minus och jag får inte i gång den. Den tänder till några sekunder men sen dör den. har provat i 3 timmar men den vill inte gå. Jag har provat startgas, och den går igång några sekunder. Tändstiften ser lite blöta ut. Kan jag ha fått en bensinpropp eller nåt. Nån tipsade mig att man kan ta en kupevärmare vid förgasare,motorn. Jag är inte så skoter kunnig så jag hoppas nån kan tipsa mig. TACK

Jag och en kompis har precis startat upp hans polaris Xlt 600 -90a

dock lite gammal skoter men fortfarande, den ville inte starta, varje gång du drog så puttra den å små gick så länge du drog i snöret, direkt startsnöret tog slut så sluta den gå. alltså den bara tänder till varje varv.

startgas. samma sak.
choke. samma sak.

ibland kunde den starta å gå hyffsat bra, men sen bara så dog den åsså vart de samma veva igen.

blöta stift osv, fick soppa hade tändning med blå gnista å hela köret.

På den skotern var de cdin som var pajj, vi prov bytte den å vipps så starta den på tredje draget ifrån stendöd utan ens en gnutta till liv.

hoppas de hjälpte någonting.

Mvh//robin
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Nya stift, iallafall att testa med, är aldrig fel.
Kupévärmare (om du inte har garage) är en klart bra idé det också. Peka den mot förgasarna och lägg en filt över huven så att inte all värme går ut till kråkorna.

Men där du står nu är ett mycket enkelt tips att se om det kommer bränsle fram till förgasarna. Ta lös bränsleslangen från förgasaren och dra några gånger och se om det kommer bränsle fram till båda (om det är flera förgasare, sånt modellspecifikt kan inte jag).
Istället för att dra kan du också blåsa i tanken för att bygga upp tryck, och se om det kommer bränsle:

1. fram till filtret
2. ut ur filtret
3. in i förgasaren

Det kan vara så att bränslepumpen har frusit sönder, isåfall finns det rep-kit för en billig penning (nya membran osv) hos ÅF.

Att stiften blir "lite blöta" säger bara att de får bränsle ibland, inte konstant eller hur mycket de får. Du bör också kolla ordentligt efter gnista, se så att det är en rejäl gnista och inte bara lite svagt ljus vid ett rejält ryck i snöret.

K-sprit eller T-röd funkar men är allra bäst förebyggande. Har du redan en ispropp på okänt ställe efter tanken så hjälper inte spriten eftersom den inte når dit. Vet du däremot (eller misstänker) att du har vatten i tanken och inte kan/vill tömma så är en skvätt sprit bra. Inget man bör överanvända dock eftersom det motverkar oljans smörjande effekt i cylindrarna.
 

thtp78

Medlem
14 jan 2010
9
0
1
Hudiksvall
Hej. Nu fick jag igång den!! jag hade kupevärmare ca 1 timme och jag bytte tändstift. Tack ska ni ha för tipsen. MVH MIcke
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Skönt!

Nu är du säkert redan ute och åker men tänk på att orsaken till att kupévärmaren hjälpte antagligen är att du har vatten någonstans. Se till att bli av med det, antingen genom att tömma tank och slangar eller genom att skvätta i K-sprit eller T-röd. Annars kommer du stå där igen och det är ett j-a helve-e, tro mig :)
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Är ganska skeptiskt till det du säger. Vist du kan ha rätt!
Men hade samma problem på en phazer 2a.. Köpte ny CDI box och då gick den som ett skott! Som sagt du kan ha rätt! men men

Nya stift, iallafall att testa med, är aldrig fel.
Kupévärmare (om du inte har garage) är en klart bra idé det också. Peka den mot förgasarna och lägg en filt över huven så att inte all värme går ut till kråkorna.

Men där du står nu är ett mycket enkelt tips att se om det kommer bränsle fram till förgasarna. Ta lös bränsleslangen från förgasaren och dra några gånger och se om det kommer bränsle fram till båda (om det är flera förgasare, sånt modellspecifikt kan inte jag).
Istället för att dra kan du också blåsa i tanken för att bygga upp tryck, och se om det kommer bränsle:

1. fram till filtret
2. ut ur filtret
3. in i förgasaren

Det kan vara så att bränslepumpen har frusit sönder, isåfall finns det rep-kit för en billig penning (nya membran osv) hos ÅF.

Att stiften blir "lite blöta" säger bara att de får bränsle ibland, inte konstant eller hur mycket de får. Du bör också kolla ordentligt efter gnista, se så att det är en rejäl gnista och inte bara lite svagt ljus vid ett rejält ryck i snöret.

K-sprit eller T-röd funkar men är allra bäst förebyggande. Har du redan en ispropp på okänt ställe efter tanken så hjälper inte spriten eftersom den inte når dit. Vet du däremot (eller misstänker) att du har vatten i tanken och inte kan/vill tömma så är en skvätt sprit bra. Inget man bör överanvända dock eftersom det motverkar oljans smörjande effekt i cylindrarna.