Oj oj oj kolv/cylinder

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Kikar in i utblåset och ser detta :afraid:


River toppen och mag cylindern då pto ser bra ut får den sitta kvar. Bra oljefilm på cylinder och kolv så den får iaf olja.
Ser att cylindern är honad så mina misstankar går juh på att nån tidigare ägare har bara honat cylindrarna och bytt kolvar sen sålt den illa kvickt till nån dumfan (mig :cheesy: ). vad tror ni experter??

Förbränningen tycker jag ser ok ut




pto sidan ser all bra ut



MAG sidan



 
Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Sv: Oj oj oj

jo men detta borde vara fixat till nästa vecka hoppas jag då detta bara handlar om en sån oväsenelig sak som en massa pengar :p ...
trist som fan.vet du vad som är orsaken?annars ere bara vänta på odysse loggat in :p
Jo som jag skrev innan så har jag mina misstankar då kolvarna va nyligen bytta när jag köpte maskinen, jo att dysse ska kommentera detta har jag RÄKNAT med =P
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: Oj oj oj

vet inte rikigt vad som hänt , på kolvtopen ser man att den gått fett , stora kalla partier där inte sotet har fastnat , kan kanske bara vara en dålig (obefintlig) varmkörnig eller att den får dåligt med olja ngn gång , tvätta ur å bosrta ur cylinder å byt kolvar ,
dom kan ju ha slarvat med att ta bort alu rester när dom bytte kolv , eller så har den gått utan glykol så cyl är skev , olja tar den väll ?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Sv: Oj oj oj

Så du tror jag klarar mig att bara tvätta ur o hona cylindern?

Där pilarna är så är det en grop/hack/jack (inåt) eller hur jag ska säga, kan man se om nicasilen har släppt? har aldrig kollat på en cylinder med nicasilsläpp så jag har ingenting att referera till, jag har juh "viss" skruvnings kompetens i motorer men nu känner jag mig nollställd :).
Jo olja får den och det ser inte ut som om den skulle ha brist på kylarvatten iaf i nuläget, ex kärlet i bra nivå och ljämn o fin värme som det verkar, kan detta bero på att den går snålt (ev tjuvluft) eller utesluter vi det när vi kollar på den feta kolvtoppen.



 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Sv: Oj oj oj

endra problemet ser ut att typ kolvringen har fastnat i ett innerläge och kolven har gått ner snett eller nånting.. men är de nån grövre repa de dära??? är de bara "synligT" men inge djup så äre bara tvätta rent och smacka ihop...se till att kolvringarna går riktigt lätt på dom nya kolvarna..dom ska gå å trycka in hårt och när du släpper ska dom hoppa ut lätt som satan...

annars ser de ju inte ut som att kolven har gått snålt iaf..allt för fett har den väl inte heller gått..utan ganska så precis över optimalt??.. lite större "blomma" hade de kunnat få vara..men du är iaf på den säkra sidan..
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
Sv: Oj oj oj

är det "gropar" så är med största sannorlighet nicasilet borta då det är väldigt tunt. men tvätta och kolla. saltsyra är billigt. Men inte bra att andas in!!
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Sv: Oj oj oj kolv/cylider

Ang kolvringarna är dom inte brända och de fjädrar fint i sina spår, groparna och reporna i cylindern är på nån tiondel eller 2 men jag ska nog lämna iväg cylinder iaf så man är på den säkra sidan, blir väl utan skoter i nån vecka eller 2 nu då antar jag, men det kostar att ligga på topp :p
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Sv: Oj oj oj kolv/cylider

Tror att det kan bero på dåligt tvättad cylinder från alurester från tidigare havve,,,eller snöskärning? Var noga med att få bort allt aluklägg och känn noga så inte det finns utåtstickande skärskador bara. All yta under avgasports överkant är inte så noga ,, där kan man både ha kratrar revor hål nikksilsäpp utan att kompet eller prestandan eller livsländen försämmras. Men ovan avgasport måste den se bra ut ! Hål och evnt tvärgående repor är ok nästan bra faktist då dom samlar på sig olja och kyler /smörjer bättre bara, men lodräta ripor ovan avgasport tappar man kompet på så dom är förödande.

Så man kan säga att bara dom 3 översta cm är viktiga,,, allt under där får nästan se ut hur som hellst,,,det viktiga är bara att slipa ner evn skader så dom INTE sticker utanför loppet och kan ripa ner kolv eller ringar.

man kian slipa ner dom våldsammaste revorna med bryne eller sandpapper våtslip . ´Jag kör fasktist dremmel-sandrullar för att få ner dom värsta revorna såvida det är under avgasport. Missar man 1 enda utstickande kuse skär kolven direkt, betydligt bättre och säkrare att ha kratrar (slipa djupt)


kosta på dig en avgastempmätare så du ser hur bestyckningen ligger till!!


Finns ju billiga enkelgivare för under 1000kr på two stroke.se (Koso). Eller köp en beg Digatron twinn sondare
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Sv: Oj oj oj kolv/cylider

Men kan man verkligen slipa i nicasil cyllar??
ang mina hack/repor som man kan känna är under avgasporten så det borde iof funka då om jag får bort allt som sticker ut ?
 

andreas500

Välkänd medlem
23 aug 2006
402
0
16
Hammerdal
Sv: Oj oj oj kolv/cylider

Ang kolvringarna är dom inte brända och de fjädrar fint i sina spår, groparna och reporna i cylindern är på nån tiondel eller 2 men jag ska nog lämna iväg cylinder iaf så man är på den säkra sidan, blir väl utan skoter i nån vecka eller 2 nu då antar jag, men det kostar att ligga på topp :p

haha! Bra!inga sura miner här inte :biggrin1:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Sv: Oj oj oj kolv/cylider

Men kan man verkligen slipa i nicasil cyllar??
ang mina hack/repor som man kan känna är under avgasporten så det borde iof funka då om jag får bort allt som sticker ut ?

Jajjamen no problems , det byts ut på tok för många cyllar i onödan.....
Nikasil är inte så bräckligt som folk tror och det gör inte ens något om man slipar hål rakt in i aluväggen bara det är under kompnivå eller även i kompdelen om det är liten yta. Det gör inte ens något med en liten flaga borta eller vågrät reva i kompdelen bara man slipar ut kanterna med fint sandpapper och polerar till så inte ringarna kan klösa lös mer nikk.. Jag portar ju dessa cyllar hejdvillt och slipar lös nikk runt portar hejdlöst. Men A-O är att slipa nikka kanten så den fasar mot lodräta linjen som kolven arbetar i. Jag Kör i flera steg med dremmel.

1. Trumma med relativt fina korn typ 300?

2. våtslip papper ca 500-800 pålindad på axel till dremmel, viktigt att slipa åt rätt håll!! Från nikkakanten och ut mot aluminium porten eller hål krater reva,,dvs slipa inte in matrial under nikkaytan för då kan den resa sig :cry: Slutligen poleras ytorna med autosol och dremmeltrumma till det är en blank yta och bra fasning.

Gör man på detta sättet så håller även nikasilen riktigt bra utan att släppa trotts fullraceportat :) Jag förstår att många får nikksläpp i runt portar vid portat pga felaktig slipning av nikasilövergång (lätt att slipa fel)


Revor och kratrar /skärskador är löjligt enkelt slipa till i gämförelse med få till övergångar vid portar så det kan även mormor göra.

Så slipa på du,,,OBS slipa alltid vågrätt vare sig det är handslipning som rulle på dremmel. Fördelen är då att dom ripor som blir kvar håller oljefilm bättre och komp kan inte smita förbi i sliprepor lika lätt.
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Jag vet inte men på tändstifften ser det ju ut som om det kunnat gått lite snålt.

Cylinderväggen förutom där det kletat ut kolv ser ju hyffsad ut. Kan det varit så att den gått för snålt så det blivit ett varmnyp som kletat ut kolven?

Det behöver väll inte betyda att förra ägaren gjort en fuling utan kanske fått ett ras gjort en honing och bytt kolvar för om det görs rätt ska det ju inte vara några problem. Om han deremot inte åtgärdat felet som lede till raset är det ju lite surt. Eller om honingen inte gjordes ordenligt.