Köpråd arbets, grill/fiskeskoter?

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Hej!
Farsgubben har nu en gammal Lynx 5900 från -91. Börjar bli rejält sliten efter hårda strapatser och många mil. Han funderar nu på att byta sig en lite nyare skoter för max 40000:-.
Kraven är att det framförallt ska gå att använda den till att köra hem björk/timmer från skogen men den ska även gå att fara iväg på en grilltur eller fisketur utan att det är allt för jobbigt.
Den ska även ha LTS eller liknande framdämpning så det minskar risken för saker som kan gå sönder i skogen.
Den ska vara fläktkyld och driftsäker.
Är egentligen bara 3 modeller som han/vi kikat på och det är:

-Lynx 5900 FC/FCE årsmod upp till kanske 2002(beroende på pris)
-Yamaha Viking 540 III(kom väl -99 med bättre boggie)
-Lynx 6900 (en rejäl skoter att dra med och att ta sig fram med. Väldigt tilltalande faktiskt men blir den mycket osmidigare/bångstyrigare än 5900)?

Vad säger ni om dessa skotrar? För och nackdelar.
Hans 5900 från -91 är ju ingen dröm efter led mm och gissar att dessa inte heller är det men kanske bättre än den gamle -91:an?

Hur står sig dessa mot varandra?
Vikingen verkar borga för bra kvalite men går det lika bra i snön som de andra?

Hur är dessa gentemot varandra i smidighet, lössnö, led, kvalite mm?
Någon som vet vad dessa maskiner väger tomvikt? Om det skiljer mycket mellan dem.
Ja allt ni kan komma på.
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Nej, tror inte det. Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag det är en fläktkyld 540cc motor på ca:46hk.
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
jag tänkte på 6900 innan jag läst att även ni funderat på den. Den skulle jag nog satsat på. Typ -01 eller så. Är ju en skoter med ganska modern komfort men också en skoter med bra framkomlighet med tanke på en matta med 60 cm i bredd. och fläktkyld är den ju också. Och just 503 motorn til den är ju väldigt vanlig så är ju inga problem att få tag i delar om nått händer. Lycka till och hoppas mitt tips hjälpt dig!
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Jo 6900 är intressant tycker jag. Har aldrig kört en så det man funderar över är om komfort/smidighet mm skiljer sig från 5900? Gör det INTE det så är den synnerligen intressant.
 

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
Farsan har en viking 540 -03 eller -04 den är iaf blåmetallic och väldig fin. Han kör mest bara ut och fiskar med morsan och hundarna i pulkan och han har inga klagomål på komfort eller skoterns ork.
Jag körde den en gång till min kusins jaktstuga i skogen, inga problem att ta sig fram i lössnö trots att det gick uppför. Ingen maskin som är smidig precis men det är inga problem att backa i lössnö.
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Hur mycket väger Vikingen tom? Hur står den sig i smidighet mot 5900?
Motorn verkar ju annars nästan vara skottsäker.
 

Trippel_Power1

Semi PRO sledder
21 okt 2009
53
1
0
Vi har haft en Viking I, viking II och viking III. Så jag kan säga att de är toppen maskiner, det enda man behöver göra är att tanka.:biggrin1:

Den drar mycket bensin det är den enda nackdelen.