Allmänna frågor om Piteå Snöskoterklubb, "Tänk Först-Kör Sen"

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Sv: Allmän information Piteå Snöskoterklubb

Yes, du är väl medlem , annars gör det att lösa på lördag på Nolia
Har varit medlem i Pssk men slarvade med betalningen nu när jag fick hem papper. Gör om, gör rätt!
Men Koler, finns det verkligen skoterklubb där? Jag tvivlar.. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Allmän information Piteå Snöskoterklubb

Har varit medlem i Pssk men slarvade med betalningen nu när jag fick hem papper. Gör om, gör rätt!
Men Koler, finns det verkligen skoterklubb där? Jag tvivlar.. :)
:hello: En gång är ingen gång men två gånger är en "gong-gong", kanske skulle betala, är man medlem så kan man ju bidra till utvecklingen om man vill och på det sätt man vill.
Jag vet inte men säkert är Koler i "sleeperläge", har säkerligen funnits någon kontakperson en gång i tiden som inte orkat mera, kanske läge att starta något om det finns vilja och möjlighet, behöver ju inte börja på hög nivå, bara det finns lite märkning av leden samt att den är uppkörd skulle ju göra att fler kör förbi, en fin dag är det ju en lagom tur att med eller moturs köra Piteå-Långträsk-Kolerträsk-Älvsbyn-Piteå.
Finns det fler skoterförare än du i byn, kanske någon helgbesökare?.
Gå in på PSSK:s forum och ställ en fråga till klubben så kanske det går att göra något, vem vet , enklast är att fråga.
Säger så då jag inte är officiell representant för klubben men jag har ett visst vurm för att skoteråkningen utvecklas betydligt mer då den förtjänar att ha en given plats i våra vinterlän.
Kom till Nolia på lördag och lös ett medlemskap, 150 kr eller 200 för hela familjen, både din röst och pengainsats skulle göra nytta.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Sv: Allmän information Piteå Snöskoterklubb

Jag vet inte men säkert är Koler i "sleeperläge", har säkerligen funnits någon kontakperson en gång i tiden som inte orkat mera, kanske läge att starta något om det finns vilja och möjlighet, behöver ju inte börja på hög nivå, bara det finns lite märkning av leden samt att den är uppkörd skulle ju göra att fler kör förbi, en fin dag är det ju en lagom tur att med eller moturs köra Piteå-Långträsk-Kolerträsk-Älvsbyn-Piteå.
Finns det fler skoterförare än du i byn, kanske någon helgbesökare?.
Gå in på PSSK:s forum och ställ en fråga till klubben så kanske det går att göra något, vem vet , enklast är att fråga.
Säger så då jag inte är officiell representant för klubben men jag har ett visst vurm för att skoteråkningen utvecklas betydligt mer då den förtjänar att ha en given plats i våra vinterlän.
Kom till Nolia på lördag och lös ett medlemskap, 150 kr eller 200 för hela familjen, både din röst och pengainsats skulle göra nytta.
Det kan hända att den klubben vilar. Jag undviker led i möjligaste mån, jag gillar att köra fast.
Vi brukar vara ett gäng som kör i Kolerkrokarna, det är ju rätt bra med snö där.
Har pssk egen skoter som man kan låna och sladda med eller drar folk med egna maskiner? Jag har tänkt gå med igen, fast inte idag. Sitter i Småland och väntar på att rasten ska ta slut (kör lastbil) :)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Allmän information Piteå Snöskoterklubb

Det kan hända att den klubben vilar. Jag undviker led i möjligaste mån, jag gillar att köra fast.
Vi brukar vara ett gäng som kör i Kolerkrokarna, det är ju rätt bra med snö där.
Har pssk egen skoter som man kan låna och sladda med eller drar folk med egna maskiner? Jag har tänkt gå med igen, fast inte idag. Sitter i Småland och väntar på att rasten ska ta slut (kör lastbil) :)
Kolla upp lokalt vart engagemanget hamnat, hur man än vrider och vänder hamnar man ju ofta längs en led som transportsträcka till friåkningen, enda namnet för information om Koler finns på en hemsida uppdaterad senast 2005:huh:, Henry Björk 073-0852637,.
Finns säkert kvar någon gammal sladd någonstans osv.
Kan kanske finnas någon kanal för finansiering också beroende på hur de gjort förr, borde finnas ett antal helghemvändare med intresse för skoterleder t ex, borde vara en höjdare att ta skotern från Älvsbyn eller Piteå för en helg i stugan.

Vad gäller klubbens resurser kort och långsiktigt och hur de fördelas vänder du dig till någon i styrelsen, skicka ett mail till ordföranden, adress finns under fliken styrelse på www.pssk.se

Det går väl att köra skoter i Småland just nu, Ljungby Skoterklubb kanske är i vardande, vem vet
 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hmm har PSSK tänkt köra någon drive i skolorna? Ser en djävla massa med snorungar som åker omkring på åkermark. Det brukar ju inte vara så populärt hos bonden och ja lederna brukar ju gå på deras marker.... senast idag öjebyn 3st, tidigare kopparnäs osv osv.. iofs kan det ju vara markägaren men jag tvivlar.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hmm har PSSK tänkt köra någon drive i skolorna? Ser en djävla massa med snorungar som åker omkring på åkermark. Det brukar ju inte vara så populärt hos bonden och ja lederna brukar ju gå på deras marker.... senast idag öjebyn 3st, tidigare kopparnäs osv osv.. iofs kan det ju vara markägaren men jag tvivlar.
Jag är ingen officiell klubbföreträdare men jag vet att klubben bl a deltagit vid någon förarbevisutbildning http://www.pssk.se/default.asp?m=9&s=28&w=forarbeviset.
Främsta syftet med det är att presentera klubben och ge en liten bild av vad riktig och ansvarsfull skoteråkning är fjärran från bebyggelse och åkermark.

Tyvärr måste jag hålla med dig förutom en sak, det är inte bara snorungar som kör omkring på åkermark utan många skoterförare agerar så enkelt att ser de ett spår är det OK att köra där.
Märkligt beteende kan man tycka.

Själv tillhör jag dem som anser att man på alla sätt ska ha kul på/med skoter MEN man ska eftersträva att följa våra regelverk och visa respekt för naturen, åkermarken skogen jämsides med respekten för andra människors tyckanden och tänkanden.

Men, välkommen in på klubbens forum, dessa frågor behöver dryftas och klubben ska ju verka för skoteråkningens framtid, därmed skall man ju aktivt ta avstånd från de som missköter sig, kan dessa inte ta konstruktiv kritik och förändra sitt beteende vill man ju ändå inte ha dem i klubben.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
:ciao:Välkommen, ber om ursäkt att jag inte sett det förrän nu.

Då är det helt och hållet fritt att lyfta frågan om lederna till och från Koler.

Som jag sagt förut så ligger Koler så till att det skulle gå att göra en lämplig dagsetapp för "grabbgänget" mfl för svängen Piteå-Långträsk-Koler-Älvsbyn-Piteå, t o m med övernattning i Långträsk.
Skulle vara utvecklande för både skoteråkning och turistnäring och samtidigt vinner man på att få ut skotertrafiken från närområdena runt bebyggelsen.

Det vore något för klubben att driva parallelt med utveckling av Nasaleden
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Så här tre år senare:
Det visade sig att det var min egen mor som var kontaktperson redan vid tiden för trådstarten.. :)
HB har varit sjuk en längre tid.
I fjol vår törs jag säga att lederna omkring Koler var kommunens bästa. Mest tack vare bristande trafikering. :)

Några stycken från byn har tillverkat sladdar som används ganska flitigt.