Hur mycket soppa ska en MM 700 -02 dra?

jnse

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Kiruna Sverige
Har nyligen köpt en MM 700 -02 som har gått 21 mil (alla körda av mig), problemet är att skotern drar 3 liter/milen!
efter 25 mil är det första servicen, brukar dom ställa ner förbrukningen då? (ifall det är meningen att den ska gå fetare under inkörningen?).
Enligt en som har en MM 700 så ska dom bara dra runt 1,7-2 Liter/milen, och då har han kört hyffsat hårt! jag har kört ganska lungt, ändå drar den 3 liter/mil !
 

Stormlord

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
...

Ja, dom ställer ner förbrukningen under servicen. Jag har en enduro 500sp och den drog 3 liter/milen innan servicen, men nu drar den ca 2 liter/milen blandad körning.
 

jnse

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Kiruna Sverige
icke

ringde idag till stället jag köpte skotern från och frågade om dom ställer ner förbrukningen, men enligt honom gör dom inte det. Han menade att den kommer börja dra mindre när man har kört en 50-60 mil, kan det stämma?? kan en motor börja dra mindre bensin av sig själv? han sa inget om att det var nå elektrisk som ställde om förbrukningen..
 

Bnht

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Från en MM modell 2000

Vid körning på 700 m höjd /- 300 m drar min kompis MM 700 2,2 liter. Han har flyttat ner nålarna ett snäpp och denna körning är i farter mellan 70-100 dvs ett intensivare tempo.

Mätt genom nollställning av tripp, fulltank vid pump och lika vid mätning efter tur. 60 % led och 40 % lössnö åkning.
 

ArcticZL600

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Uppsala Svedala
Nya delar.....

går tyngre. Därför tar det ett tag innan alla lager, glidytor etc har nött till sig, och förbrukningen minskar. Detta sker inte på en gång när mätaren slår om till 50 mil, utan vad han förmodligen menade var att den efter 50-60 mil skulle vara så pass inkörd att skoterns förbrukning skulle ha gått ned till normal/rätt nivå. Detta sker utan att ställa om något någonstans, bara genom ren nötning, allting sitter så tight i början.
Börja inte med att sänka nålarna i varje fall, då kan du bli olycklig.
Hur är den annars att köra och så...?
Hälsn/Daniel
 

Jegga

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
MM 700 -01

Har en 01:a som gått ca: 180 mil. Sist jag var ute å körde tog den 2,9 liter milen, men då fick den kobba ganska mycket i lössnö. Tyckte ändå att det är lite mycket. Annars är det en kanonrolig skoter. Smidig och härlig att köra. Både på led å i snö.

 

151max

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Bestycka ner skiten

mm 700 är för fett bestyckad från start kolla med din lokala trimguru vilken bestyckning du skall ha.Annars ring Micke Nordström på mnr han har fetkoll på läget. Jag har benderpipor på min och den drar 3,5 liter milen i pudret och 2,2 liter på led.