oljor

enduro500

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
vad ska man ha för motor olja i skotern??

vad är fördelar/nackdelar mellan delsyntetisk helsyntetisk eller "vanlig" olja.

samma fråga vad ska man ha i kedje huset??

säg nu inte bara fråga handlarn köp en dunk
 

cougar_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Olja i motorn???

om jag inte minns fel så är väl dom flesta skotrar
två taktare och även så enduro 500.
och då är det väl bara tvåtaktsolja och olja till transmisionen som gäller. ej motor olja.
OBS! jag tycker att torco har bra oljor prova dem!
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Olja

Jag är också väldigt förtjust i Torco oljorna.... ryker utan tvekan minst av dom oljor jag provat i alla fall.

Vad gäller transmissionen så kör jag på Agrol transmissionesolja, som man brukar ha till automatlådor i traktorer. Den tycker jag fungerar bra, den finns på Lantmännen el. motsvarande. Annars går det nog bra med vilken transmissionsolja som helst, bara den är av bra kvalitet.

Detta är dock bara min egen högst personliga åsikt....

Mvh
Hazze
 

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
Använd tvåtakts olja

Vad annars, det finns ju speciella skoteroljor och alla märken har ju så gott som sin egen olja.... När det gäller transmissionen så använder jag automat olja..... Det går faktiskt att använda samma tvåtaktsolja men då lär du byta oftare..........

Och endå, varför inte höra med närmaste handlare och höra vad han rekomenderar till just din skoter!
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
olja

Nu frågade ju inte killen om han skulle ha 4-takt eller 2-takts olja... det tycker iaf jag är rätt självklart. Frågan var om man skulle satsa på helsyntetisk eller delsyntetisk eller mineralolja.

Då tycker jag, att eftersom skotern ska gå i låga temperaturer så satsar du på en syntetisk olja som inte blir seg och trög när det är riktigt kallt ute, som en mineralolja som regel blir i låga temperaturer. Alltså, kör på syntetisk olja i skotern.
 

Snoman1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
22
0
0
Håller me!

Som sagt...frågan var ju inte om han skulle köra på 2 eller 4-takts olja! Själv har jag alltid kört på mineralolja,å det har inte vart några problem. Visserligen så blir den segare i riktigt låga temperaturer,men handen på hjärtat hur ofta kör man skoter i minus 30 grader??
Det är nog lite upp till var och en vad man föredrar. Finns nog inget givet svar på frågan,tyvärr!
Mvh. /Snois.