Topplockspackning, kokning mm

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är det nån som har erfarenhet av hur en vattenkyld tvåtaktare beter sig om en topplockspackning läcker? Jag hade något mystiska problem med en gammal John Deere Liquifire (Kawasakimotor) nu i påsk: Kylvattnet börjar koka utan anledning då och då medan man kör. Körförhållandena verkar inte spela nån större roll. Termostaten verkar funka, alla kylarslangar blir varma osv. Det verkar finnas litegrann olja i kylvattnet men inte mycket, på en gammal bil skulle man inte bry sig... Om man väntar tills kokningen har lugnat ner sig så märker man att glykolen är grumlig i expansionskärlet men den klarnar efter ytterligare en stund. Efter att motorn har kokat är den svår att få igång och går på en cylinder till att börja med. Båda tändstiften ser normala ut, jag har inte märkt några tecken på vatten i cylindrarna (ånga, droppar, glykollukt...). Hela kylsystemet är ordentligt rensat och renspolat, det är inga veck på slangar eller liknande heller.
 

eri00tor

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Boden Sverige
Topp packningen?!

Jag skulle kunna tänka mig att ena packningen i toppen har gått, så den trycker in bränsle/luft blandning i kylsystemet, och därmed skapar övertryck och för hög temp i systemet, jag är inte hundra procent säker man det är vad jag skulle kunna tänka mig...
 

lynxpitejohan

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
polarn

hade de problemet nu i påsk...summit 600 -99
vi skulle iväg å grilla..kom 300meter så kokade den..va fan tänkte ja..kollade termostaten...den va paj..klart trodde vi..den kokade igen..O-ringarna! dit me nya..samma igen...va fan...lagret till vatten pumpen hade skurit å plast drevet hade farit å h-vete....motorn hade bara gått 200 mil...inte bra.
 

Nicke3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
43
0
0
Rotax 600

200 mil och vattenpumpen slut låter ju inte så kul , har då kört problemfritt med både 600 och 700 .
Det ända man hört om 600 -99 är att pumpen var ställd i snålaste laget på en del.
Får man vara nyfiken och fråga vad pumpen kostade på en Polaris XLT vet jag att den är svindyr.
 

magnuse83

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Hmm

Läcker Toppackningen mkt borde det bli ett högt övertryck i Kylsystemet, kompen ligger ju trots allt på 7bar. Det kan ju vara en liten läcka, men byt packning så att inte läckan blir större.

Bara några funderingar jag hade
 

lofdahl

Välkänd medlem
31 dec 1999
242
0
16
49
LULEÅ SWEDEN
www.mtnprod.se
Toppackningen!

Om toppackningen har en läcka så kommer den att leda över tryck från cylindern till kylsystemet vilket ger ett för högt tryck för kylarlocket som kommer att öppna.
Prova med att provtrycka kylsystemet med speciell provtryckningsutrustning, men det är dock inte säkert att du märker någon läckage.
Att kompressionstrycket är 7 bar kanske tom 9 bar är en ju bara när kolven är på väg upp....
Vilket tryck tror du att det blir när bränsle-luft blandningen exploderar och skall tvinga kolven nedåt, Det trycket är MYCKET större (kan vara flera hundra gånger större än 7 bar)!!
Så det du hittar i kylarvätskan är oförbränd bensin/olja men mestadels en massa sot.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
oljan..

Eftersom du får olja i kylvattnet så MÅSTE det vara en packning eller en kylkanal som gett upp... det är ju inte som på en bil eftersom oljan följer ju med bränsleblandningen in i cylindern.
 

pettersson

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Kul!

Kul att det finns dom som kör John-Deere fortfarande! =). Jag har haft en Trailfire, samt en Kawazaki Drifter 340 fartvindkyld! / Daniel, Luleå