Kolvhaveri ! -orsak ?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de är en kompis V-max4:a Turbo kolvar , dom är helt sotiga utan wash på ovansidan men utan spikningar , däremot så ser det ut som ngn kört med en en kolbåge rakt på kolvringslåsningarna å även bränt av ändarna på ringarna !
nån som har några ideer varför de blir såhär ? har aldrig råkat ut för det på mina f7.or änn ..... :hmmmm:
vamax.jpg
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Kan det inte vara så att det rent har blivit en typ av båge precis där i glepan på ringen, Högt tryck och värme och en lite glipa att fisa igenom på. El. var ringarna exakt ihopfilade i ändarna? Dvs. inte av originaltyp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Äntligen får jag se det man bara läst om. (tacka kompisen för demon :) Enligt det jag läst om värmeavledning ut till cylindervägg så är den kritiska punkten just i kolvlåsningen,,där ska det bli varmast pga att man inte har full kontakt med ringar/vägg. Därför tappar man ibland ringstoppen (dålig fastsättning i kombi med överdjävlig värme där.

Gissningar
I detta fall då motorn i övrigt tycks ha gått bra i bestyckning så måste det varit väldigt långvarig värmeutveckling i komb med överdrivet tryck med halvsnål bestyck någonstanns i regget -Lite oljeinbland ?-

Skyddsåtgärden för detta skulle kunna vara hål borrade strax under ring gapen rakt igenom kolven 2mm hål som extraförser detta ställe med mer soppakylning . Så brukar jag göra för att få utblåsbroar att hålla.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
OK , en teori är ochså att den "bakroteande" 4:an vickar kolven anorlunda så baksidan/gapsidan utsätts för mera värme från förbränningen , känner en till som haft liknande skador på sin utan turbo , oljeblandningen har jag ingen aning om , tror inte ägaren heller vet exakt men de brukar inte vara för lite :) ....