Hur lång är säsongen i Funäsdalen?

notetoself

Aktiv medlem
10 jan 2010
62
0
6
Dalsland
Vi är ett gäng som är sugna på att dra upp till Funäsdalen och låna min arbetsgivares stuga. Problemet är att den bara är ledig v17, dvs sista veckan i april.

Hur länge är det acceptabel* skotersäsong i Funäsdalen?



* acceptabel = till största delen ok leder, att man får lirka på enstaka ställen godtas. Åkning på öppet vatten är inte aktuellt :fish2:
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag var där veckan efter påsk förra året, tror det var v.16. Och då var det då farbart iaf.. Dock hade snöbroar rasat och åar och älvar börjat att forsa på rätt bra. Men det beror ju på vad det blir för väder.. :)
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Jag var faktiskt där v17 förra året, och det var ganska så plaskigt på sina ställen. Jag åkte ju bara dit och vände för att sedan åka hem en annan väg (över tännäs). Men det verkade fungera bra ändå Tyvvär blir dom pistade lederna totalförstörda på bara nån timma, så räkna inte med dom. Fullt acceptabelt var det däremot definitivt vad jag såg...

Beror ju på vädret som sagt, både på försäsongen och på slutet. Nu var det ju inte den bästa inledningen på säsongen här, med mycket dåligt underlag på de flesta ställen, så man vet ju aldrig...
 
4

426H

Fortfarande bra med snö över 700 meter. Lederna är dock dåliga speciellt runt byarna och snöbroar har börjat rasa.
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Baserat på hur det ser ut här i vemdalen (och det var ganska så lika förra året iaf) så är det helt kört ja. Finns inte en farbar led i hela vemdalen by vad jag känner till, man måste upp en bra bit för att kunna köra, så det är släp som gäller.
 
4

426H

Eller om ni kör mot mittådalen, är väl bara nån halvmil så är ni uppe på 800m. Man ser ju leden från vägen där på några ställen, borde funka att parkera i kanten.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Baserat på hur det ser ut här i vemdalen (och det var ganska så lika förra året iaf) så är det helt kört ja. Finns inte en farbar led i hela vemdalen by vad jag känner till, man måste upp en bra bit för att kunna köra, så det är släp som gäller.
Polarn och jag sticker upp till Storhogna nu på lördag för att åka söndag, måndag, tisdag. Vart bör man bege sig för att åka vettigt. Hela fjällområdet är väl körbart gissar ja?
 

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
Hur var snö läget?

var där veckan innan påsk tyckte inte alls det var så mkt snö där då redan, men man märkte skillnad bara från funäsdalen till hamra,
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Var ute idag, det kommer vara absolut körbart uppe i fjällen även vecka 17.
I byarna/låglandet däremot är det definitivt kört, finns inge snö.
-Lastade av i Bruksvallarna, nära ica och körde därifrån.
Väldigt fint, hoppas vädret håller i sig veckan ut.