Ledkörning med rmk på hårdpackade leder på våren?

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Hej
Har nyss köpt en rmk 700 -05 151". Funderar om den kanske kommer att gå varm när man kör på hårdpackad led på våren? Tanken med köpet är att kunna köra på led när sambon vill åka med och när man ska nånstans och självklart gå bra att busa i snön med. Självklart vill jag att den ska gå så pass bra på leden så att man inte behöver oroa sig alltför mycket att den ska gå varm. Är det många som är nöjda med dessa maskiner?
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Svar ja, den kommer att gå varm, du kan antingen köra av leden var femte minut och packa in snö i kylarna med hjälp av lössnön eller montera isrivare. den sprätter inte tillräckligt med snö som det är nu med upptiltningen av boggien samt kammarna som är rätt mjuka i toppen.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Var inga varmgångsproblem med min rmk 700 -03 som jag hade tidigare, tror du klarar dig bra med isrivarna.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
I våras var jag och en polare ute på en ledsväng då lederna bestod av blåis och jag hade problem att hålla tempen under 75 grader på Assaulten. Hakade ner isrivarna, Polaris orginal på boggiskenorna, och vips så var tempen nere i normala 50-55 grader igen. Så nog hjälper rivarna ner motortempen också.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Okej, då kanske det inte blir några större problem. Isrivarna hjälper kanske motortempen på det sätt att mattan glider lättare mot slidesen och då blir det lägre motstånd för motorn. Svårt att tänka mig att mina skulle riva upp så mycket snö så att det flyger tillräckligt på kylaren. Jag har dem med en vajer som man sätter på baljan. Hur ser den på boggieskenorna ut? Kan den inte åka in under mattan?
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Kör ut i djupsnön då och då som nån redan nämde. Jag hade tom problem med detta med min phazer fx -07:a ledmaskin med 307 matta. Lampan för hög kylvätsketemperartur började lysa hela tiden när det var hårt ute. Körde man av leden en stund i djupsnön några minuter så slocknade den.