Trögdragen thunder 1000

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Hejsan

Jag har en Thunder 1000 -00 som är ortroligt trög att dra i gång om den har stått ute över natten. Det går nästan inte dra runt motorn. När den är varm är det inga problem alls. Skulle dra i gång den i dag och drog av startsnöret. Ska dom vara så trög eller är det någe fel, kanske det ska vara nån annan olja i motorn eller nått. Är tacksam för alla svar och tips.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Det är en tvåtakt och det finns ingen olja i motorn utan den blandas med soppan!
På vilket vis är den tungdragen? svårstartad(dra många gånger) eller går den trögt runt?
 

XC600

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Jag har sett många med storkubiksmotorer som har problem med att dra igång dom. För två år sen stod jag och tittade på när fem personer försökte dra igång en T-1000. Det var -25 och dom lyckades inte att dra runt motorn, dom hämtade påsar med varmtvatten och la på motorn men det funkade inte heller så dom gav upp!
Ps. ett tips kan vara att skruva bort tändstiften och dra ett par gånger utan, (så du slipper "kompen") då kanske den rekar till sig.(har sett en del SRX-åkare som har utfört den manövern)
 

zrt1107

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
luleå sweden
Hej det är som det skall.tyder på att du andvänder hyfsad bra olja det är ett tecken på att oljan sitter kvar i cylindrar och vev.
ett tips dra runt motorn tio gånger sakta innan du tar i ordentligt.lycka till
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Har en kamrat med samma maskin och samma bekymmer. Montera en slangvärmare från en bil.Man kan bli tvungen att ta bort termostaten men ger den hög effekt så öppnar
termostaten ändå.Sen finns det elstartsatser,det ska han prova i vinter det är ju inte överallt de finns elström till värmaren.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Har aldrig ryckt i nån 1000-kubikare, men om snöret går av så är det kanske lite väl tungt?
Nu ska jag vara lite pessimist här, men det KAN ju vara så att förgasarna flödat så att vevhuset är fullt med soppa, dock verkar du ju inte vara ensam om problemet så det är säkerligen bara lite värme den behöver!
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Testa med en annan olja, det skiljer en del i tröghet mellan olika fabrikat. det är PIB:en ( polly iso butanol) som går trögt och kletar mellan kolv och lopp. PIB är det ämne som man oftast använder i tvåtaktsoljor för att få de att brinna upp vid förbränningen. Halten av den varierar liksom basoljans viskositet utan det lösningsmedel alla oljor är spädda med, det dunstar och gör oljan kletigare när skotern står ett tag.