Slutburk SDI 600 XP?

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Känns som att dom missat en gigantisk pryl på xp maskinerna och det är att sträckaren för kedjehuset sitter bakom slutburken!
Känns rätt skönt om man kan kolla det ofta utan att behöva demontera halva skotern!
Pratat med div folk som löst problemet med att sätta i en annan slutburk.
Dom flesta verkar köra med speedtech:s burk och är kanon nöjda med ljud samt passform. Detta gäller då trailburken dom säljer för lägre ljudnivå.
Dock är jag lite skeptisk då jag har en sdi och som alla känner till så har dom jhu tempgivaren i slutburken som verkar vara ett litet prob.
Tikka verkar jhu också ha en fin burk som tom ger effekt men ökar då lite avg tryck mm som verkar villja få maskinen att gå lite varmare samt att den är jhu H-vetes dyr!

Det jag undrar över är om man kommer få prob med maskinen om man monterar en speedtech burk på min maskin?
Priset på den är 2400kr.

Kört med en xp 800 som hade denna burk och den låter jhu helt perfekt i ljud iaf.
Lite vassare på maxvarv och lite dovare/grövre ljud allt under maxvarv.
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Frågade speedtech själv om detta problem med givaren att den går och svaret blev som följande.
Hej
För att vara helt rak med dig, SDi givarna på SkiDoo och Lynx håller inte bästa kvalitet.
Det händer då och då att de bränns på maskiner som har standard ljuddämpare monterad. och så även slutburk.

Vi har i flera steg utvecklat våra ljuddämpare för att risken för att det skall vara ljuddämparen i sig som kan vara en bidragande orsak till haveriet har minimerats.
Nu till i år med E-tec maskinernas stora intåg så har vi under utveckling ytterligare en typ av givareinfästning.

Så för att vara på säkra sidan så ligger vi lågt med SDi burkarna tills E-tec:arna är helt klara närmare säsongen.

Med Vänlig Hälsning / Best Regards

Per Boström, Försäljning / Utveckling. Speed Technology Sweden AB, Becur AB
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Frågade speedtech om sdi burkarna själva och dom verkar då vara nöjda med burken nu iaf. Etec burken verkar jhu komma nu också så dom kanske är klara isf?
Nån får gärna komma med bättre fakta gällande det?

Men etec har dom givaren i burken?
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Då givaren vill ha ett motstånd, slutburkarna som speedtech tillverkar har en spec "rör" som givaren sitter i och med dom nya etec så skulle dom göra dom bättre till säsongens början.
Ja, etec har också givaren i burken som jag förstår.
 
R

RevMan

Skaffa ett bra fjäderverktyg så tar det inte många sekunder att ta lös slutburken.
Man behöver inte alls sträcka kedjan lika ofta på xp som man behövde på tidigare ski-doo. Eftersom kedjan glider över en plastklack på xp så sträcks den inte lika mycket som när kedjan går mot en rulle.
Om du låser parkeringsbromsen så känner man ju på sekundärvariatorn om kedjan börjar bli slak.
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Skaffa ett bra fjäderverktyg så tar det inte många sekunder att ta lös slutburken.
Man behöver inte alls sträcka kedjan lika ofta på xp som man behövde på tidigare ski-doo. Eftersom kedjan glider över en plastklack på xp så sträcks den inte lika mycket som när kedjan går mot en rulle.
Om du låser parkeringsbromsen så känner man ju på sekundärvariatorn om kedjan börjar bli slak.
Är det glappet man kollar elr hur känner man det? :)
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Tycker fortfarande att lösningen för sträckaren på xp är riktigt dålig! Ser du på revmodellen innan xp så är sträckaren lätt att kommas åt och man kunde sträcka utan verktyg.
 
R

RevMan

Jo den är helt klart sämre än på rev men denär också betydligt lättare och skruven som ofta var lös till sträckarrullen finns inte längre.

Plocka av slutburken och dra åt sträckaren med fingrarna så kan ni känna i sekundären hur mycket det ska glappa.
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Ska prata med speedtech och höra vad dom säger.
Återkommer med svaret jag får.
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Njäää. Ska ringa dom i början på nästa. Nu har jag även fått kontakt med en kille här på forumet som tillverkar burkar till etec sdi som till och med ger lite effekt på bänken.
Typ samma pris och dom såg väldigt bra ut på bild iaf.
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Henrik.E Han verkar fått lite mer effekt än orginal samt att han veiösrkar väldigt seriös med sina burkar.
 
R

RevMan

Henrik.E bygde turbo på sin summit 800 förra året. Vad som funkar eller inte har jag ingen aning om men det han bygger ser riktigt bra ut.
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
köpte en xp 600 sdi idag :) är det tikka som har den bästa burken för sdi eller har speedtech kommit längre ???
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Njäää. Ska ringa dom i början på nästa. Nu har jag även fått kontakt med en kille här på forumet som tillverkar burkar till etec sdi som till och med ger lite effekt på bänken.
Typ samma pris och dom såg väldigt bra ut på bild iaf.
Om de e Henke från Långshyttan kan jag absolut hålla med. Fråga gärna Mulle på M-Performance som var grymt imponerad av hans burkar, han har även bromsat 600 sdi med hans burk och den gav faktiskt effekt. Skulle helt klart rekommendera att köpa av honom istället för att betala Tikka överpris som Mulle också bromsat vid samma tillfälle som gav sämre resultat.
Jag ska köpa en iafa...
Här är Henkes nummer: 070/7475799 om nån vill ha en burk...