trasig hastighetsmätare Arcticcat F7 -05

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Hestighetsmätaren på min polares skoter har gett upp..
funkar varken digitalt eller analogt...
varvräknaren funkar dock.

är detta ett vanligt fel på F7? skoter har ju bara gått 320mil.

Jag läste något på ett amerikanskt forum att de kunde va nåt lager som va slut?

ska man skruva bort diamonddriven och kolla hur det ser ut där inne?

Tacksam för hjälp!
Mvh
Patrik
 

Superfly

Medlem
10 nov 2009
44
0
1
Jokkmokk
Hade samma problem på min 05as f7a och det var själva givaren som var trasig på den, så med stor säkerhet så är det nog det om mätaren i övrigt fungerar..
 

Superfly

Medlem
10 nov 2009
44
0
1
Jokkmokk
Jag är inte 100 på exakt vart i DD den sitter då det var ett garantijobb på min...ska ta isär och se över min DD på M8an nu på nån dag, så då lär jag ju veta, men det är du ju inte hjälpt av nu, men gissar att den går att komma åt utan att ta isär DD:n..annars är det ju en dålig konstruktion..:)
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Givaren är en induktiv givare som sitter i baksidan av DD huset, och på ett av dreven finns en triggerskiva med magneter i. Vid fotsteget finner du en liten plåtlåda så att säga var en sladd går genom, där finns kontakten man kan dela och ta ut DD huset. Tror inte själva givaren kan vara dyr.

Edit: SENSOR, SPEEDOMETER 1 $29.59 I Outdoorshops Parts fiche.
 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
ja den lille plåtlådan har jag hittat och att sladden sen går ut i tunneln och sen in i DD:n... så det är alltså den där triggerskivan som behövs bytas? eller sitter givaren på baksidan så man kan ta bort den utan att ta bort och dela DD:n?
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
DDn var väl lite av idioti att inte sätta någon påfyllnadsplugg heller.. :)
dom som konstruerade vissa grejjer på artics modeller kan inte ha tänkt efter mycket
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Man drar bara plastpluggen rakt ut, den har hullingar så den sitter lite tight, men den går bra att få ur, sen borde det bara va att dra givaren rakt ut. Triggerskivan borde inte ha något fel, om den skulle ha fel har hela DDn rasat också, för då har den spruckit i bitar och magneterna lossnat :p
 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
plockade ur sensorn idag.. och jag vet inte men de verkar inte vara något synligt fel på den... kan de vara fel på den ändå?
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
6 dagar, om det fastnar i tullen tar det lite längre, men han deklarerar ofta ett mindre värde och anger det som gåva, så det har stor chans att slinka igenom.
 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
nu är sensorn bytt mot en ny... de hände ingenting :( hastighetsmätaren är fortfarande ur funktion...

någon som har fler förslag på vad det kan vara för fel?