iq 600 rr turbo

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Dels så skall den vara punkterad plastpluppen eftersom det blir tryck/vakum i själva mätaren och nålen kommer att hänga kvar nått hekto upp och ner vid tempväxlingar osv. sen kan ju även plastpluppen ramla loss. Ang fladder så brukar en reducering funka bra, brukar det följa med vanliga turbotrycksmätare till bilar.
Jaha men är den inte tät så läcker väl såsen ur?

På bilar har jag satt ett bränslefilter på slangen till laddtrycksmätaren för att minska fladdret och rasslet som kan uppstå. Först prova med ett litet genomskinligt från ok typ funkar inte kan man ta en mindre modell av ett insprutningsfilter i plåt.

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
http://www.tikka.se/default.asp?ID=74&menu_item=74

Läs igenom HELA denna tikka sida heta tipps innan du eller någon försöker sig på bestycka in en motor!! Det är en relativt lång tex men man lär sig oerhört mycket ur denna heta tipps sida . Där får man en bra bild av hur man jobbar med BSFC värdet i bänk och hur pipor funkar i olika motstånd . BSFC värdet har inte alla bromsbänkar ,,så det måste man fråga resp bromsare annars är det värdelöst att bromsa den. BSFC värdet räknar datorn ut själv med hjälp av bredbansdslamdan och avgastemp och evnt några fler parametrar och får fram ett effektivitetsvärde. Ställer man in motor i bänk som har bsfc mätning så är man garanterat safe för då kan man ställa in den exakt till snål eller halvsålt eller väldigt safe värde med största tillförlitlighet som går att frambringa.

Ex på safe värde kan vara 0,70-0,75 BSFC på full gas. Vill man nå höga effekter kortvarigt som i dragrace kan man gå nerimot 0,55-,60. Standard brukar skotrar vara en aning för feta och ligga uppemot 70+ bsfc. Därför kan man trolla fram många hk i bänk genom att ta ner den en aning i fethet nerimot 0,65-0,68 ber på hur långt man ska åkla full gas.

Jag skulle garanterat kosta på en sådan bänkning trotts att jag är van bestyckare ca 1800 -2400kr tar dom flesta för en körning och bestyckning. Hör isåfall med Mulle performace dalarna eller Tikka eller liljanholms i matfors för dom har BSFC värde och är stensäkra att bestycka in. Finns fler såklart som är lika bra

För en turbomaskin är Dubbelt så svår att förstå sig på och bestycka in jämfört med en sugtrimmad,,speciellt när man skrechbyggt. Risken för härdsmläta inom 1 tim uppskattar jag till 80% även om man är relativt duktig på bestyckning (När det gäller nybygge skretch turbo utan några referenser att gå efter )

Nu har jag väl skrämt igäl dig och andra turbofunderare:amuse:
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Sv: Re: iq 600 rr turbo

Jaha men är den inte tät så läcker väl såsen ur?

På bilar har jag satt ett bränslefilter på slangen till laddtrycksmätaren för att minska fladdret och rasslet som kan uppstå. Först prova med ett litet genomskinligt från ok typ funkar inte kan man ta en mindre modell av ett insprutningsfilter i plåt.

/ Johan
Just därför finns olika typer och brukar vara tänkt att monteras rakt upp. På nån laddtrycksmätare till bil så var det en igenlödd slangnippel med avklipt topp typ nål stort som för att minska fladdret.

Du läre minst offra en uppsättning kolvar :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Pratade med en bromsbänkskille ifrån mora idag, han tyckte jag skulle prova lite hemma först för att se att allt håller tätt och sånt, tydligen så är det vanligt att det blir läckage vid avgasventilerna, han rekommendera att jag skulle göra nått så man kunde spärra upp dom och ett tätt lock att sätta dit ifall det skulle läcka. Det va en skidoo med turbo som hade vart där och haft problem med det, även så sprack insugsgummina.. Så det blir till att fixa andra gummin och göra nått så man kan spärra upp giljotinerna och få det tätt om det skulle behövas.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Det jag gjort åt mina avgasventiler är att planat ner den svarta koppen något så den lägger mer tryck mot gummibälgen. Och även svarvat ner den nederkant på muttern som håller avgasventilen något så det även där blir högre tryck mot bälgen. Sedan har jag tätat med extra tätningsmassa på packningsytorna. Och klippt avgasfjädern på typ hälften. Så att avgasventilen är typ stängd på tomgång och mycket låga varv (låter mindre så), körde även med avklippta fjädrar ifjol. Även pluggat decomphålet som sitter i 800 cylindrarna, vet inte om dessa finns i 600an.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det jag gjort åt mina avgasventiler är att planat ner den svarta koppen något så den lägger mer tryck mot gummibälgen. Och även svarvat ner den nederkant på muttern som håller avgasventilen något så det även där blir högre tryck mot bälgen. Sedan har jag tätat med extra tätningsmassa på packningsytorna. Och klippt avgasfjädern på typ hälften. Så att avgasventilen är typ stängd på tomgång och mycket låga varv (låter mindre så), körde även med avklippta fjädrar ifjol. Även pluggat decomphålet som sitter i 800 cylindrarna, vet inte om dessa finns i 600an.
Är det inte känsligt som fan att hålla på och mixtra med dom där?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Nej inte känsligt alls i detta sammanhang att pilla med giljotinerna för nu blir ju allt i bestyckningsväg hullerombuller. Om du skulle kört helt standard och mixtrar med avgasportar så bör man slänga ett getöga på mellanregister/transportfart för där kan den gå en pissaning snålt om man slappar ventilerna. kör man därimot full gas hela dan så kan man tvångsöppna dom helt utan problem med bestyckning.

Jag kan tänka mig att dom får ett eget liv om turbon bygger för mycket avgasmottryck. Har man tillräckligt stor turbo ska man inte få problem med dessa ventiler ,, den skidoon kan ha haft för liten turbo så avgaserna blåste upp giljotinerna. Jag tror inte du får problem med abgasmottryck ivf. Sedan om något annat kan påverka giljotinerna vet jag inte. Du kan prova utan modd först. Bäst vore om dom kan funka i org fjädertryckläge så motorn behåller sin rapphet från början.

starta den och bestycka in så den går köra hyffsat rent kan du själv göra. Men när den börjar ladda på så uppsök snubben du pratade med. Det hördes som du pratade med Mulle i mora och han är the man du ska fara till:nod:
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nej inte känsligt alls i detta sammanhang att pilla med giljotinerna för nu blir ju allt i bestyckningsväg hullerombuller. Om du skulle kört helt standard och mixtrar med avgasportar så bör man slänga ett getöga på mellanregister/transportfart för där kan den gå en pissaning snålt om man slappar ventilerna. kör man därimot full gas hela dan så kan man tvångsöppna dom helt utan problem med bestyckning.

Jag kan tänka mig att dom får ett eget liv om turbon bygger för mycket avgasmottryck. Har man tillräckligt stor turbo ska man inte få problem med dessa ventiler ,, den skidoon kan ha haft för liten turbo så avgaserna blåste upp giljotinerna. Jag tror inte du får problem med abgasmottryck ivf. Sedan om något annat kan påverka giljotinerna vet jag inte. Du kan prova utan modd först. Bäst vore om dom kan funka i org fjädertryckläge så motorn behåller sin rapphet från början.

starta den och bestycka in så den går köra hyffsat rent kan du själv göra. Men när den börjar ladda på så uppsök snubben du pratade med. Det hördes som du pratade med Mulle i mora och han är the man du ska fara till:nod:
Jo, det va mulle jag pratade med. Blir till att åka och hälsa på hos honom så fort jag fått ordning på allt:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Det låter så bra det kan bli. Jo du vet säkert men jag drar det ändå för säkerhets skull.

Bränsletrycket..... När du justerar in det så kan du överdriva bränsletrycket mycket först så du garanterat ser att mätaren för soppatryck ger en aning mer än själva turbotrycket. Men ställ så fort som möjligt in mindre övertryck. Huvudsak är att bränsletrycket ligger en pissaning över turbotrycket hela tiden. EX Om du laddar 0,7 bar så försök få bränsletrycket på närmare 0,8 bar . Det är också lättast att finjustera i bänk då man slipper ligga i 150kmt i gupp och kolla in mätare,,hehe. Om allt är riktigt inkopplat i tryckväg så ska du inte behöva gå upp speciellt mycket i bestyckning.

En bra gissad bestyckning om allt stämmer är lite större lågfart ca 10% Trottelnålen kan du hissa max från första start men kan nog sänkas lite senare. Högfarten kan bli org eller 10% större. Starta med 20% större munstycke för har man lilla minsta fel på soppatryck eller trycksättning flotörhus så kan man köra helt utan munstycke och motorn går snålt! Där funkar smalbandslamdan utmärkt. Det gäller att den visar max fethet hela tiden under första tidens åkande!!

Man kan få en dipp-snålhet just vid övergång till laddat område som är svår att bestycka bort. På Turbohojen fick jag helt enkelt slipa trottelnålen smalare just vid ca 10mm trottellyft för att få bort den jobbiga snålstupningen. Det funkar utmärkt faktist men kan vara lite svårt på dubbelgasad motor att få bägge nålarna lika slipade.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
blev också lite fundersam på btr, finns väll bara ett alternativ där och det är maziplassis förgasar btr eller vad den heter :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
men vad har du för BTR?? den där går ju inte till förgasarturbo...
Hade på känn att det skulle komma, men den är omgjord för att funka till förgasare. Annan fjäder och lite svarvad innuti, kanske skulle skrivit det när jag la in bilderna..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Ok . Men det viktiga är bara att den funkar som en melpasi som är bulletproof och alla turbo åkare har den i mc världen (även jag)

Turbotrycket styr alltså bränsletrycket i första hand och sedan ska man själv kunna justera trycket yttligare...............
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
BTR för turbomaskiner, i detta fall förgasare, skall gå att justera ner till 0.1 - 0.2 bar i grundtryck, och sen öka linjärt tillsammans med laddtrycket, en sk 1:1 btr,

Sen ser jag hur du har fäst pumpen, de där får du akta dig för så du inte drar klamrena för hårt för då skär pumpen, pga att de är vid ytterskalet den roterar och forslar bränslet, och pumparna är inte så hård man kan tro, lätt att klämma dom :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ok . Men det viktiga är bara att den funkar som en melpasi som är bulletproof och alla turbo åkare har den i mc världen (även jag)

Turbotrycket styr alltså bränsletrycket i första hand och sedan ska man själv kunna justera trycket yttligare...............
Jo, har ställt "grundtrycket" på 0,2bar nu. Får se om förgasarna klarar av att hålla emot det annars får jag väl sänka.. Men laddar jag på 0,7bar så har jag 0,9bars soppatryck.