iq 600 rr turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har kommit en massa emellan i mitt skoterbygge men nu är jag "back on track" igen:biggrin1:
kapade upp pipan idag, 20cm va stingern i pipan.. gjorde en fläns så man lätt kan modifiera eller byta ut stingern mot nån annan dim eller längd.. just nu är det ingen internstinger tänkte prova så först då. skulle haft tag i nån bra "koppling" mellan turbon och stingern nu bara, typ liknande som sitter std mellan pipa och burk, finns ju en bilgrej som kallas för kompensator en sån ska jag försöka fixa. ingen som har nått bra tips på hur man löser vacum till dumpen?

Visa bifogad bild 7684Visa bifogad bild 7685
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Inhandlade en till topp idag som ska modelleras lite, men vet inte riktigt hur.. Ni som har koll på läget, hur räknar man på det där då? Hur mycket smalare squishband bör man göra? Klämspalt? Kan man procentuellt räkna ut det på nå vis? Väldigt tacksam för bra tips:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ser mycket bra ut!!

Ang vacum till dumpen kan du trockla in en liten nippel/rörstump direkt in en av förgasaren (efter trottel såklart). Jag vet det är trångt med gummit med det ska gå utmärkt. Borra hål och limma fast en rörstump bara eller skffa gängad nippel,,limma ändå!!. Limma i första hand med Biltemas stålepoxy som är svinbra och tål tillockmed e 85. Eller i andra hand Plastickpaddings tanktät. Jag brukar limma fast 4mm mässinrör som man hittar i Hobbyaffärer. (tunnt gods)

Jag rekkomenderar en likadan topp som jag kör med på Tc 1000 trippeln. Den har jag satt squishbandets bredd till 24,6 % av borrets dim (inte aria!!!!!") Jag har 81mm borr och har 10mm bredd runtom som squish. Räna ihop bandbredden opå bägge sidor. Ex i mitt fall 10mm + 10mm = 20mm delat med 81mm borr. Den formeln är kanonbra även för turbo eller högvarvseffekt på vanliga raceportningar. Frågan är bara hur bred squish du har nu och hur brett 24,6% av ditt borr blir. Det gäller att det finns gods att svarva bort! Annars får du ta en aning bredare band om det är problem med godstjocklek.

problemet med att få till tight klämspalt som man bör ha,, I ditt fall minsta mått 1,2mm är att kompet ska ju sänkas och för att få till 1,2mm klämspalt ökar ju kompförhållandet. Försök få ner kompförhållandet till 10-1 genom avsvarvning av squishband och urgröpning förbränningsrum. Och ser du att matrialet tillåter att även plana toppen för att få tigtare klämspalt men samtidigt gröpa ur pottan/förbränningsrummet för att bibehålla 10-1 så sikta på allt mellan 1,2mm till 1,7mm klämspalt. 1,2-1,4 är att föredra (1,2mm bäst för effekten)

Fördelen med om du även kan tighta till klämspalten till 1,2 till 1,4mm är att du får ganska rätt flamfart trotts att du smalnat av squishbandet så toppen blir relativt effektiv evnt utan att du behöver ändra vinkeln på bandet . På en turbomaskin kan man medvetet ha för låg flamfart för man har överflöd av effekt och toppen blir bara mer spiktålig

Mätning förbränningsrum gör du med tvåtaktsolja och kospruta eller liknande noga mått.
Låt höra vilket borr och bredd du har på squisbandet nu. och även nuvarande kompförhållande. Lägg gärna upp en bild på locket
 
Last edited:

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Eftersom jag inte fått hem den nyinköpta toppen så lyfte jag av den som satt på och måttade lite, fick borret till 77,1mm squish bandet 11,5mm brett med en lutning på 11 grader, klämspalten va 1,1mm.. Har även en fin bild på ett förbränningsrum men den kommer först i morgon då gumman snott med sig datorn till jobbet..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Oj fan vilket tight mått och redan bra racing mått !! Exakt dom mått jag skulle kört med på vanlig sugmotor otroligt nog!! Och det är endera trimmlock av något slag eller moddat org. Du lär ha högt kompförhållande nu också får vi anta. Vore bra att veta vad det ligger på nu. Mät med topp monterad på komplett motor och i med olja ,det är enda säkra måttet.

Vore minst jobb att göra om ditt nuvarande lock för då krävs bara avsmalning av bandet ytterst lite,,och grävjobb i pottan. Jag skulle satt bredden på bandet till 9,5mm och behållit det tigta 1,1mm förutsatt att du inte ser islagsmärken efetr kolvarana!!" Lutningen på bandet tar jag minsta möjliga lutning man får ha från kolvtopp räknat. Man ska hellst inte luta den mindre än 1,2grader från kolven tak. Så någonstanns mellan 1-1,2 graders lutning från kolvtopp.

Men som sagt vänta på andra org toppen så du ser hur mycket dom redan grävt i den du redan har. kan tänkas att den du har inte går gräva mer i utan att komma ut i vattenkanalen!!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Oj fan vilket tight mått och redan bra racing mått !! Exakt dom mått jag skulle kört med på vanlig sugmotor otroligt nog!! Och det är endera trimmlock av något slag eller moddat org. Du lär ha högt kompförhållande nu också får vi anta. Vore bra att veta vad det ligger på nu. Mät med topp monterad på komplett motor och i med olja ,det är enda säkra måttet.

Vore minst jobb att göra om ditt nuvarande lock för då krävs bara avsmalning av bandet ytterst lite,,och grävjobb i pottan. Jag skulle satt bredden på bandet till 9,5mm och behållit det tigta 1,1mm förutsatt att du inte ser islagsmärken efetr kolvarana!!" Lutningen på bandet tar jag minsta möjliga lutning man får ha från kolvtopp räknat. Man ska hellst inte luta den mindre än 1,2grader från kolven tak. Så någonstanns mellan 1-1,2 graders lutning från kolvtopp.

Men som sagt vänta på andra org toppen så du ser hur mycket dom redan grävt i den du redan har. kan tänkas att den du har inte går gräva mer i utan att komma ut i vattenkanalen!!
Det är en std org topp, köpte ju skotern ny och jag har då inte gjort nått åt den tidigare.. Men mätte komp med en kompresions provare och det va typ 9,5 kilos komp.. Ska mäta hur stora förbränningsrummen är.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Gör som Boost skrev en bit upp: "Du lär ha högt kompförhållande nu också får vi anta. Vore bra att veta vad det ligger på nu. Mät med topp monterad på komplett motor och i med olja ,det är enda säkra måttet."

Skruva dit toppen, snurra motorn tills du har en av kolvarna i ABSOLUT toppläge, kolla att kolven är i högsta läget med hjälp av indikatorklocka i tändstiftshålet!
Se till att motorn står med tändtiftshålet rakt uppåt. Sen slår du i olja i tändstiftshålet ur ett väldigt exakt millilitermått tills du har olja precis upp till nedre kant av tändstiftshålet.

EXAKT hur mycket har du hällt i? Återkom med resultatet.

Se till att montera ihop med rätt toppackning osv innan mätning, så att inga förutsättningar förändras tills det är dags för "the real deal".
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
sådär bild på förbränningsrummen, även en på vacumnipplarna till dumpen.. får dra på toppen igen och mäta upp det då, kan man använda typ en medicinspruta då? ska fixa det i morgon:eek:
 

Attachments

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Hur mätte du klämspalten? har ett par doseringssprutor på jobbet, vet dock inte hur nogrant dom är uppmärkt, kan ta med en om jag har tid att svänga förbi där.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Hur mätte du klämspalten? har ett par doseringssprutor på jobbet, vet dock inte hur nogrant dom är uppmärkt, kan ta med en om jag har tid att svänga förbi där.
digitalt skjutmått.. skulle va kanon de om du kunde fixa en sån:)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
är ju svårt att mäta så nogrant med en sån, en jag jobbade med förr använde tjockt lödtenn som stacks in i tändstiftshålet och drog runt motorn och mätte.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Som fd 4t turbo trimmare så är ju detta grymt intressant.
Och att man sen åker en RR får ju inte alls tankarna att susa iväg ;)
Keep up the good work!
Kommer att följas!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: Re: iq 600 rr turbo

är ju svårt att mäta så nogrant med en sån, en jag jobbade med förr använde tjockt lödtenn som stacks in i tändstiftshålet och drog runt motorn och mätte.
Så måste man göra, det är avståndet mellan topp och kolv som är intressant! Gör detta också då du har skruvat dit toppen med packning för kompförhållande-mätningen! Fixa grovt lödtenn (kanske måste vika dubbelt), gör en böj på en lång bit, stoppa ner i tändstiftshålet. Försäkra dig om att du kommer längst ut med tennet, där klämspalten är som tightast. Dra försiktigt runt motorn. Ta ut lödtennbiten och mät toppen på tennet. Jag är ganska säker på att den är större än 1,1mm. Därav Boosts reaktion "Oj fan vilket tight mått och redan bra racing mått !!".
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Så måste man göra, det är avståndet mellan topp och kolv som är intressant! Gör detta också då du har skruvat dit toppen med packning för kompförhållande-mätningen! Fixa grovt lödtenn (kanske måste vika dubbelt), gör en böj på en lång bit, stoppa ner i tändstiftshålet. Försäkra dig om att du kommer längst ut med tennet, där klämspalten är som tightast. Dra försiktigt runt motorn. Ta ut lödtennbiten och mät toppen på tennet. Jag är ganska säker på att den är större än 1,1mm. Därav Boosts reaktion "Oj fan vilket tight mått och redan bra racing mått !!".
skulle tro att det är tajtare ändå, jag mätte ju kanten i förbränningsrummet jag.. och kolven går ju typ upp högre än cylindern den.. men vi får väl se i morgon, kan ju ha fel också.