iq 600 rr turbo

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
är väll ingen toppackning utan oringar som dras i botten så det blir alu mot alu
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om det är lödtenn så är svaret Ja, 3mm funkar!! Då får du en bred fin rättvis yta att mäta på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jaha det var en standardtopp orörd!!.. Då har du inga 1,1mm mer troligt med 1,7mm . Glöm ej bottenpackningen.

Jag mätar klämspalten genom att klippa sönder bladmåttsbitar och lägger dom längst ut på kolven ovanför ändarna på kolvbulten. Då har man locket löst och drar runt motorn och kollar om locket lyfter. När det precis ligger stilla har man rätt mått . man dubbelkollar slutligen med åtdraget lock om kolven går fri med bladmåtten man kommit fram till med löst lock. Det går utmärkt att lägga flera olika tjoklekar av bladmåttet på varrrandra. Man kan även superlimma fast bladmåtten på kolven så blir det mindre vingel.

Klipp isåfall så små biter som går att hålla på med

Men lödtenn och dra runt funkar också.

Jag gissar att du har någonstanns runt 11,3-1 i kompförhållande och ska då ner till 10-1. Det brukar röra sig om ungefär 0,8mm matrial som ska bort över hela ytan förbränningsrum inklusive squisbandet. Dvs en 1mm spacring skulle kunna sänka kompet till 10-1. Det är en bra riktlinje att gå efter för att förstå ungefär hur mycket man måste gräva i pottan.

Nu har du tur som har bara 11,5 band runtom. Du kan smalna av det ända ner till 9mm för att få bort matrial enkelt och få en jäkligt vass topp som drar stenhårt efter 5000v. På kompisarens tc 900 som har 76mm borr gjorde jag 9mm band och 12,5-1 i kompförhållande och den går fruktanvärt bra i hela registret,,Botteneffekten vart över förväntan. Så du kommer inte lida så mycket förlust på lågvarv av 9mm band men därimot få jäkligt bra mellnregg och slutpullver och den kommer tåla höga laddtryck.

Om du har ca 1,6mm i klämspalt skulle jag rekkomendera att först bara plana ner toppen till ca 1,4mm klämspalt och försöka få till kompförhållandet där. Då kan nog matrialet i toppen räcka till för urgrävninghsarbetet. Men ser du att det verkar gå få till kompet även med 1,2mm klöämspalt så förök nå det måttet. Du behöver inte röra lutningen på squisbandet om du lyckas få ner klämsplaten till 1,2-1,3mm i samband med 0,9-0,95mm bandbredd.

Problemet med din topp är därimot att den är ihopgjuten så den måste köras i fräsmaskin. Så det gäller att du har bra kontakter eller kan köra fräs själv.

Innan fräsningen påbörjas så häll i olja i förbränningrummet upponer så du får en vink om hur mycket volym du har med orört lock liggandet upponer,, och kan då och då hälla i olja i locket under fräsningen för att få en ungefärlig volym. Allt från 9,5-1 till 10,2-1 är ok att sikta på. Om du vill ta ut sjukt mycket pullvert så satts på 9,5-1 i kompförhållande

När du fyller i olja förbränningsrummet motearat på motor ,,fyll då ända upp till Tändstifts gängas slut. Gängans mått är 2cl som man sedan räknar bort i uträkningen av kompet.

Ge oss bara volymen du får så räknar vi ut det live här så alla förstår.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

har nu gjort diverse mätningar, klämspalt 1,45mm mätt med lödtenn. med kolv i topp och dragna bultar gick det i 32,5ml olja (ända upp till ök tändstiftsgänga) med toppen uppochner och stift i rymde "pottan" 22,5ml och totalt 36ml i hela förbränningsrummet. nu till räknandet, hur räknar man ut kompessionsförhållandet nu då?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Då har du räknat rätt. Du har tur som en tokig. Både smalt squisband original och redan ganska lågt kompförhållande. Inte nog med det , du har dessutom ganska bra klämspalt redan!! Bästa topp jag sett måtten på org. Då kan du säkerligen plana ner toppen till 1,2mm klämspalt och smalna av bandet till 9mm eller 9,5mm. Jag TROR matrialet räcker till för att svarva ur resten i pottan för att få ner till 10-1 i komp då (lär behövas tas ur 2cl ungefär ur pottan). Du kan ju försöka mäta hur brant squishbandet lutar i förhållande till kolvtoppen (inte lätt) Om det måttet är mer än 1,5 grader bör du flacka ner lutningen till 1,2 grad eller 1,3 grader (förutsatt att du 9mm bandbredd). Om lutningen skulle vara 1,5grader org kan du låta den vara orörd i värsta fall ,,,endast lite sämmre bottendrag men mer spiktålig då.

OBS vid urgröpning i själva pottan Svarav inte av över tändstiftgängan!! Spara lite matrial just runt tändstiftet med en fin övergång till restrande potta. Då får automatiskt modärnaste utformningen för tvåtakt och dessutom tänstiftet en aning lägre = fördelar då gnistan hamnar mer mitt i gasmålnet = bättre pang



Men om det går att spänna upp ett dubbellock i svarv låter märkligt då det skulle behövas en stor svarv och jag tycker det borde bli obalance nått fruktansvärt, Men jag är ingen svarvare så vem vet. Svarvexperter låt höra går det?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Inga problem, Boost, så länge svarven har gap nog, så att locket går runt... Smart vore att tillverka ett ordentligt fäste/bult så att man får fast toppen ordentligt i chucken. Behövs bara en trekant/sexkantaxel av grövre modell, svarvas ner till en stor kontaktyta och gängas m14x1,25.

JAG hade inte svarvat med endast tändstiftet fastsatt i chucken, som nån annan här på forumet gjorde. Är löjligt lite gods kvar i ett tändstift. Hellre en hjulbult till nån bil, finns många bilmärken med rätt gänga. Använd Loctite!

Om du ska svarva på detta sätt, kör på låga varv, och om möjligt: låt indikatorklockan släpa HELA TIDEN mot godset/packningsytan/nånting, så att du ser att den inte rör sig i chucken!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Inga problem, Boost, så länge svarven har gap nog, så att locket går runt... Smart vore att tillverka ett ordentligt fäste/bult så att man får fast toppen ordentligt i chucken. Behövs bara en trekant/sexkantaxel av grövre modell, svarvas ner till en stor kontaktyta och gängas m14x1,25.

JAG hade inte svarvat med endast tändstiftet fastsatt i chucken, som nån annan här på forumet gjorde. Är löjligt lite gods kvar i ett tändstift. Hellre en hjulbult till nån bil, finns många bilmärken med rätt gänga. Använd Loctite!

Om du ska svarva på detta sätt, kör på låga varv, och om möjligt: låt indikatorklockan släpa HELA TIDEN mot godset/packningsytan/nånting, så att du ser att den inte rör sig i chucken!
jag har en mojäng som man drar fast i tändstiftshålet. har även en grunka som vi svarvat mopedcylindrar med, kanske kan modifieras så man får fast toppen på den.. funderade på om man skulle göra en motvikt också för att kompensera "det andra förbränningsrummet"
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Då har du räknat rätt. Du har tur som en tokig. Både smalt squisband original och redan ganska lågt kompförhållande. Inte nog med det , du har dessutom ganska bra klämspalt redan!! Bästa topp jag sett måtten på org. Då kan du säkerligen plana ner toppen till 1,2mm klämspalt och smalna av bandet till 9mm eller 9,5mm. Jag TROR matrialet räcker till för att svarva ur resten i pottan för att få ner till 10-1 i komp då (lär behövas tas ur 2cl ungefär ur pottan). Du kan ju försöka mäta hur brant squishbandet lutar i förhållande till kolvtoppen (inte lätt) Om det måttet är mer än 1,5 grader bör du flacka ner lutningen till 1,2 grad eller 1,3 grader (förutsatt att du 9mm bandbredd). Om lutningen skulle vara 1,5grader org kan du låta den vara orörd i värsta fall ,,,endast lite sämmre bottendrag men mer spiktålig då.

OBS vid urgröpning i själva pottan Svarav inte av över tändstiftgängan!! Spara lite matrial just runt tändstiftet med en fin övergång till restrande potta. Då får automatiskt modärnaste utformningen för tvåtakt och dessutom tänstiftet en aning lägre = fördelar då gnistan hamnar mer mitt i gasmålnet = bättre pang



Men om det går att spänna upp ett dubbellock i svarv låter märkligt då det skulle behövas en stor svarv och jag tycker det borde bli obalance nått fruktansvärt, Men jag är ingen svarvare så vem vet. Svarvexperter låt höra går det?
jag tänkte börja med att ta 1mm i pottan och se vad det ger, menar du att jag ska göra en "bergstopp" vid stiftet då? själv så tänkte jag göra så det blir typ platt en liten yta just runt stiftet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Ser bra ut anslutning turbo,
JA Jag menar att du gör en liten bergstopp. Nu blir det ju så futtigt lite så du kan ju bara spara som du säger en liten ring runt stiftet . men fasa av alla vassa kanter bara.

Vill man optimera toppen lite mer så sänker man tändstiftet djupare ner i pottan (mot kolv) 5mm mått mellen kolvtopp och tänstifts elektråd är optimalt för bästa pang.

Jag ska se om jag orkar försänka mina stift nu till uppstarten. Finns ju mycket gängor i onödan som man kan svarva sig ner i. När man börjar sänka stiftet flera mm ,,då är det viktigare med bergstopp.

Låter ju bra att det går svarva toppen . Det gör det hela bet enklare ,, fast det krävs en hel del uppriggningsjobb hör jag
 
M

MIG.MAG.

Visst är det toppen när man hittar saker som passar direkt! :D

ot. Fan va mäktigt. lär trycka på tillräckligt.