iq 600 rr turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Förbannat snyggt!!! Här har du den billigaste kosomätearen i sverige. (ny) 999kr http://www.twostroke.se/product.asp?product=9933

lamda bredband håller tills du är klart med injustering ivf. Klart enklast och säkrate sättet att hitta rätt bestyck. Köra på känn och endast avgastemp är nog så svårt utan turbo!!
Samma sida har ju en egt med två sonder också för 1999 finns ju lambda för 1199 också.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
de är smalbands mätaren som kostar 1199:- vilket inte fungerar bra.
Du har wideband på sidan med men den är dyrare.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Skulle helt klart kört 2st egt, annars tycker jag man är lika utan.
Då har man iallaflall en chans att rädda motorn om det blir något fel på förgasaren eller liknande..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Ja likriktare till bensinpumpen behövs, jag har skaffat filter också (billig försäkring mot problem). Jag antar att har man skräp i tanken så går det nog rätt fort tills det sätter sig på något dåligt ställe eftersom man spolar runt soppan hela tiden.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Går på trippel först jag, skulle det funka bra med glidlagrad snurra för dig så kommer nog suget efter övertryck också vara rätt påtagligt sen!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Går på trippel först jag, skulle det funka bra med glidlagrad snurra för dig så kommer nog suget efter övertryck också vara rätt påtagligt sen!
Som fisken säger, vart skulle du få plats med den?:) äh, det går nog bra. Får gjuta en ny höger sidopanel;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Sätt inte egt sonden för nära kolven bara!! Sätt ut den lite överdrivet mycket vid första körningarna. Finns riksk att turbon får motorn att dreggla ut mer sövel längre ut i pipan!!

Sätter man sonden för nära kolv kan man få helt åt Hell.. fel mätning,, men sätter man den för långt från kolv blir det bara lite fel.

Jag har min på 27 cm från kolv utan turbo!! Så minst 27-30 skulle jag satt den på först. Senare efter lite åkande kan du säker se var röret har rätt färg inv och kan evnt sätta den närmare kolv
Om 30cm är ute i pipan klara du dig med singelmätare.

Du kan köra smalbandslamda i värsta fall . Man ser ivf om den går för fett eller magert och när man kommer innanför det smala mätområdet den klarar funkar den lika bra som bredbandare. Men det är svårare att veta hur mycket för fett eller magert man ligger så bestyckningen tar längre tid gämfört med bredband. Och den klarar också bara mätområde för ganska snål bestyckning typ 12-14 air-f !! På en skoter ,,speciellt turbo kan man vilja ligga neråt 10-11 och där mäter inte en smalbandare. Men som sagt man ser ivf om den börjar gå magert uppimot 13-14 af som är inom mät området för smalband

Till 4taktshojen går det bra att köra smalbandare för den kan jag åka 12-13 af utan problem.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
På sidan så står det att sonderna ska sitta 10cm ifrån kolven.. 30cm då är man ute i pipan för länge sedan, skulle tro att rören går ihop 12-13cm utanför cylindrarna.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Sv: Re: iq 600 rr turbo

roterande ljuddämpare = ingen vanlig ljuddämpare, klart ;-)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Man kan inte gå efter den infon som dom rekko 10cm.
Sätter man den 10cm från kolv får man svinkalla mätvärden ,,,kan bli minusgrader på skotrar he he (på vissa mopeder kan det funka med 10cm). Det normala sättet man kollar vart egt ska sitta är att kolla vart returpullsorådet vänder. Dvs hur långt ur slänger den oförbrännt bränsle. Det ser man lättast genom att kolla in i en pipa eller grenrör vart gränsen går mellan svart sot och ljusare sot. Man sätter då sonden ca 20mm in på det ljusa området sot. Tillverkaren för respektive motor kan ibland rekk hur långt ur man kan sätta en egt. Du kan ju kolla i gamla pipan eller grenröret om du ser sotfförändring på något mått. På våra thundercatter kan vi se utvändigt kröken vart gränsen går det blir en blonerad övergång när man har nya rör utan färg. Jag har även experimenterat med att spruta på vanlig spray färg som inte tål värme för att se var det bränns hårdast. Det funkar skapligt bra med vit färg och tunt skikt.

Jag är lite rädd att en turbomatad tvåtaktare skickar ut oförbrända kalla avgaser bet längre ut än utan turbo så jag skulle satt den väldigt långt ut vid första start. Vi har fått flytta ut våra sonder 3ggr för vi låg för nära böta avgaser när vi bara satt 20cm ut . Mer vanliga mått för egt på tvinnar ligger kring 15cm +- några cm . Och på Thundercat har man kommit fram till ca 18-25cm standard motor.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Man kan inte gå efter den infon som dom rekko 10cm.
Sätter man den 10cm från kolv får man svinkalla mätvärden ,,,kan bli minusgrader på skotrar he he (på vissa mopeder kan det funka med 10cm). Det normala sättet man kollar vart egt ska sitta är att kolla vart returpullsorådet vänder. Dvs hur långt ur slänger den oförbrännt bränsle. Det ser man lättast genom att kolla in i en pipa eller grenrör vart gränsen går mellan svart sot och ljusare sot. Man sätter då sonden ca 20mm in på det ljusa området sot. Tillverkaren för respektive motor kan ibland rekk hur långt ur man kan sätta en egt. Du kan ju kolla i gamla pipan eller grenröret om du ser sotfförändring på något mått. På våra thundercatter kan vi se utvändigt kröken vart gränsen går det blir en blonerad övergång när man har nya rör utan färg. Jag har även experimenterat med att spruta på vanlig spray färg som inte tål värme för att se var det bränns hårdast. Det funkar skapligt bra med vit färg och tunt skikt.

Jag är lite rädd att en turbomatad tvåtaktare skickar ut oförbrända kalla avgaser bet längre ut än utan turbo så jag skulle satt den väldigt långt ut vid första start. Vi har fått flytta ut våra sonder 3ggr för vi låg för nära böta avgaser när vi bara satt 20cm ut . Mer vanliga mått för egt på tvinnar ligger kring 15cm +- några cm . Och på Thundercat har man kommit fram till ca 18-25cm standard motor.
Okej, ja jag får kolla om det syns någon kant i pipan. Men du tror alltså att jag klarar mig med en singel egt i och med att grenröret är så kort? Sen tror jag att jag kommer att satsa på en smalbandslambda..