iq 600 rr turbo

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ja helt klart klarar du dig med en egt. Jag menar hur många skotrar körs runt helt utan egt så en är bättre än utan. Och i ditt fall är det osäkert på att det ens går att köra dubbla, då det är kort väg ut till pipan. Du kan ju köpa en till senare om det nu går ha sonden i grenröret?

Smalband funkar som extra säkerhet för snålgång ivf. Men denkan inte läsa den fetare bestyckning man bör lägga en tvåtaktsturbo på. Jag skulle nog fega och köra neråt 10-12 AF ett bra tag från början av inställningsperioden och där kan inte smallamdan läsa. Möjligtvist från 12-14 tror jag dom klarar. Förmodligen kan man köra närmare 13+ af när man är säker på att allt lirar bra och då kan smalbandaren se det och du kan finlira till bestyckningen.

På min smalbandare är det lysdioder 10st. Så när jag bestyckar in en motorn ser jag till att alla dioder lyser = för fett (under 12af) Därifrån snålar jag ner den tills dioderna börjar småblinka och någon släcks ,,,typ 5 tända då ligger man nära 14 af. Det är ett jäkla blinkande och svinsvårt att få 5st att lysa så det är betydligt enklare med bredbandare!!

Hårdingar kör smalbandslamda och vill man vara ännu hårdare kör man utan:biggrin1:
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Jag har då satt mina EGT sonder ca 10cm från kolven och det verkar då funka fint, och låga tempraturer förekommer Inte.!! snarare tvärtom.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
smalbandare så se till att den har förvärmning å sätt den långt bort, blir den för varm visar den fett fast än den går snålt. Du borde med lätthet kunna se sotet i din pipa när du har den stora flänsen i skarven.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
men en smalband har ju alldeles för smalt mätområde som är säkert typ lambda 0.97- 1.03 dvs väldigt smalt.
en bredbandare mäter från lambda 0.6-1.4 nu finns de ännu värre saker men de ska inte behövas :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ja det har dom och arcticat också . Finns en anledning till detta den beckar inte igen lika fort ,,Men dom har säkert kallibrerat in egt med insprutet så egt mätaren behöver inte vara på varmaste stället så att säga . 10 cm kan säkert funka skapligt på vissa motorer men så fort man portat eller gjort andra moddar kan 10 vara på tok för nära kolven.

Nu ska man ju inte förlita sig på värmetalen man får vart man än placerar en sond i första början ivf. Man måste dubbelkolla med stiften färg att värmemätningen man får verkar vara logisk. DVS om mätaren visar bara 570gr och stiften är vita har man fel på mätaren eller felplacerad sond. Vita stift bör man inte få förrän 750+++grader

Man skulle lika gärna kunna sätta den i mitten pipa som Arcticat o Polaris gör och kallibrera in ett värmetal i skallen som man inte bör överstiga. Man noterar och skriver upp hur varmt det är vid väldigt ljusbruna stift. Det blir ju samma förfarande som när man sätter sonden närmare kolv fast man kör en aning kallre mätning överlag.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jag får väl kolla vart gränsen i pipan går då helt enkelt, och sätta den där. Får ev toppen svarvad i kväll också;)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Blev svarvning idag, så nu har man en GWR moddad special topp:eyebrows:har tyvär inte hunnit mäta upp nått, ska kolla det i morgon:hmmmm:
Svarvar mästar´n in action:cool:

svarvgöran.jpg



toppsvarv.jpg



svarvadtopp.jpg

Såhär blev det iaf..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Nu ser locken riktigt bra ut med blotta ögat ivf. Gick det bra att bara sätta fast i tändstifthål trotts dubbellock som borde ge obalace. Eller monterade ni motvikt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Borde nog inte vara något problem att sätta den i tändstiftshålet då det var så stor chuck och maskin den kördes i. Ser ut som det är svarvat i på rätt lågt varv så då blir inte obalans något problem.
Men det ser bra ut!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nu har nånting gått på tok.. skruvade dit den svarvade toppen idag och mätte upp med olja, gick i 33cc ända upp till slutet på tänstiftsgängan.. Det gick ju i 32,5 i den gamla! bakslag!! av med toppen, på med den gamla igen och mätte. 30,5 ända upp.. märkligt.. Har ju fått en riktig bra spruta av limpdjur. dock så mätte jag med en annan spruta första gången då jag fick 32,5. vad göra? enligt den nya sprutan så är det 11,45:1 med std toppen och 10,6:1 med den svarvade..
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kasta sprutorna till skogs och skaffa ett riktigt mätglas eller liknande från ett laboratorium, eller låna på universitet/folkhögskola.

Hoppas det visar sig att den andra sprutan visar fel...
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Kasta sprutorna till skogs och skaffa ett riktigt mätglas eller liknande från ett laboratorium, eller låna på universitet/folkhögskola.

Hoppas det visar sig att den andra sprutan visar fel...
det va nog med största säkerhet min första mätning som va åt skogen.. har dubbelkollat den nya sprutan med en äkta sjukhus spruta.. så std är det 30,5 och inte 32,5:tsk:
det är väl bara att bita i det sura och sätta upp det i svarven igen:wacko:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det ska du vara VÄLDIGT glad för.
Alternativet hade ju kunnat vara att första mätningen visade fel åt det ANDRA hållet. Det finns ett antal möjliga utgångar på det scenariot, och ingen av dom har ett lyckligt slut...
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det ska du vara VÄLDIGT glad för.
Alternativet hade ju kunnat vara att första mätningen visade fel åt det ANDRA hållet. Det finns ett antal möjliga utgångar på det scenariot, och ingen av dom har ett lyckligt slut...
skillnaden är ju 2,5cc mellan den svarvadetoppen och stdtoppen.. men det är ju fortfarande för högt kompressionsförhållande. Hoppades ju på att hamna på typ 9,7:1 eller där i kring..