iq 600 rr turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har införskaffat en arboristsåg för att kunna ha med på skotern eller fyrhjuling en.

[/URL][/IMG]

Tyvärr byggde handtaget på sidan onödigt mycket.

[/URL][/IMG]

Gjorde ett eget slimmat och drog på ett polarishandtag:)

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Är det nån som har nå idéer på hur kraftig pump man bör ha för att cirkulera vattnet i ett kylt plenum? Kan det vara negativt om man har för kraftig? Tänkte mest att hela systemet inte rymmer speciellt mycket kölvatten.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Kollar man på pumparna i köpkitten så verkar dom ligga på 30l/min. En 900l/h ger ju 15l/min den. tror jag testar en sån, hinner ju typ dra runt vattnet 8 varv på en minut.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
En sådan pump körde jag med: bosch 0392023000





Sitter som cirkulationspump i många bilar, så det är en stabil pump. Hittar dock inte specen på den nu. Finns nog inga nackdelar med att ha en för kraftig, mer än att det kan bli jobbigare att lufta då det blir en jäkla fart på vattnet på ett sådant litet system så det är lätt att det skummar innan man fått ur all luft. Men nackdelen med en för kraftig pump är framförallt strömförbrukningen (så man slipper batteri och sådant skit), så man måste försöka hålla så låg som möjligt på en skoter.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Såg ju hemskt smidig ut den där, har en liknande liggande men den har jävligt stor motor som gör att man tycker den är lite klumpig. Drar säkert mycket ström åh.
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Du skulle haft en after-run pump från en S2/S4/S6... Ganska små å smidiga dom. Undra om wärn kanske har nån?
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Jag har för mig att jag har 2st såna där cirkpumpar liggandes i garaget, kan kolla i morrn om intresse finns.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har under en tid filat på ett nytt plenum med inbyggd intercooler, tanken har varit att köra vatten med en separat kylare och en cirkpump.



Men.. en polare föreslog att man kanske kunde köra luft igenom den istället för vatten. Och det hade ju varit sjukt mycket smidigare det, typ en inombords motorbåt motorrumsfläkt.



Synpunkter mottages gärna, tänkte att minusgradig luft borde kyla bättre än plusgradigt vatten..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Köpte en fläkt och en digital termometer idag, så det blir en utvärdering i helgen med hjälp av hårtork och/eller värmepistol.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
jag tror att det måste flöda bra mycke mer luft än va den där biltema fläkten ge för att ha en kylande effekt.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ja det finns ju risk för det, men det är ett jäkla drag i den 3,5m3/m. Ska försöka göra ett experiment ikväll.
 
Last edited:
Reactions: tkr

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Testade med hårtork i helgen, nu vet jag att det verkliga flödet är betydligt högre men hårtorken maxade ut termometern. Den bottnade på 70grader så hur varmt det egentligen va vet vi inte, men med fläkten på så sjönk tempen till 52° matat med +12° luft. Men så hett som plenumet blev där tryckröret ansluter med hårtorken har det aldrig blivit i verkligheten. Men men, fick tag i två långa kylare igår så det kanske blir vatten modellen ändå.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Eftersom den här skotern blivit "reserv" nu och till 99% körs av frun så har jag plockat av turbogrejerna (tycker inte hon behöver det). Ligger i en kartong i garaget och är till salu. Pma om du är intresserad.