Assault Switchback -11

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Dock tror jag att helixen måste bytas, växlade ner lite väl fort. Pro RMKn har ett flackare slut på helixen om jag tyder sprängskisserna rätt
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej jag har testat en assault switchback -11 med en 51 mm challenger extreme matta på och jag tyckte att det var en riktigt rolig upplevelse. Maskinen känns väldigt smidig och rapp och den går riktigt bra i snön. Skidorna kommer gärna upp om man gasar på i pudret. Första remmen höll 86 mil och då har maskinen gått i stort sett bara i puderkörning.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
långt sagt då.. det är ju det som är intressant!
Går klockrent i motorn, startar lätt, tar lite olja och inte specielt mycket bensin.
Känns grymt stabil men ändå lätt att kasta omkull i snön.
Skön fjädring med mycket justermån.

Dåligt vindskydd, rappliga sidokåpor.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Vad som förvånar mig med skotern mest är hur dom har lyckats göra den så stabil efter led och samtidigt så sjukt smidig i pudret, en fullträff!
 

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Sen i tisdags står de nu en Orange/svart pärla i garaget.. kan de nu inte bara bli lite varmare.. premiärtur i -30 känns inte så aktuellt: /
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Ännu en modell som inte är klar för det den är tänkt till :)
Vore det inte bättre att vi gör som med bilar beställer drevning och färg på skotern efter eget tycke?
Skoter beställs ju ändå på våren och byggs därefter för hand (löpande band), vad skulle det kosta extra att få sin skoter personlig direkt?
Rätt färg, drevning som passar min vikt eller körstil, kammar på mattan, höjd på styret, dyna mm.
Alla som beställer ny maskin betar redan sjukt mycket pengar och lägger därefter ut många tusenlappar till för att få den "personlig".
Alla som beställer har dessutom redan haft chansen att testa demo innan beställning, annars kunde man från ÅF bjuda in sina "stamkunder" till en gemensam orderdag där man provkör och bestämmer sig. Sen att det kanske blev fel setup köper jag och får då kosta på min förädring, nu köper man en setup som nån tanig kille/tjej i USA gillar som inte alls passar våra snöförhållanden eller vikt :)
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
tror det skulle vara jävligt svårt dock att få till en skoter som passar alla.. men man borde som sagt få göra den lite mer personlig
Det förstrå jag med, men det skulle nog funka om du valde modell och sen vidare likt när du "bygger din bil" hor nån tillverkare.

Matta, drevning, styre och färg på kåpor borde inte vara några problem, såklart så skall det finnas kanske 5oliga allternativ på varje punkt.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Det förstrå jag med, men det skulle nog funka om du valde modell och sen vidare likt när du "bygger din bil" hor nån tillverkare.

Matta, drevning, styre och färg på kåpor borde inte vara några problem, såklart så skall det finnas kanske 5oliga allternativ på varje punkt.
jo eller paket typ lössnö, Led, Lite blandat.. sen olika färger osv..
 
C

CROA

Ännu en modell som inte är klar för det den är tänkt till :)
Vore det inte bättre att vi gör som med bilar beställer drevning och färg på skotern efter eget tycke?
Skoter beställs ju ändå på våren och byggs därefter för hand (löpande band), vad skulle det kosta extra att få sin skoter personlig direkt?
Rätt färg, drevning som passar min vikt eller körstil, kammar på mattan, höjd på styret, dyna mm.
Alla som beställer ny maskin betar redan sjukt mycket pengar och lägger därefter ut många tusenlappar till för att få den "personlig".
Alla som beställer har dessutom redan haft chansen att testa demo innan beställning, annars kunde man från ÅF bjuda in sina "stamkunder" till en gemensam orderdag där man provkör och bestämmer sig. Sen att det kanske blev fel setup köper jag och får då kosta på min förädring, nu köper man en setup som nån tanig kille/tjej i USA gillar som inte alls passar våra snöförhållanden eller vikt :)
Mig veteligen så brukar det aldrig vara några problem att anpassa skotern innan leverans med annan drevning, dämpnings setup, matta osv eller vid första service om man inte haft möjlighet att prova maskinen innan.

Givetvis får du punga ut en extra slant för förbättningar som inte är std likväl som du måste betala mer för en metallic färg gämtemot en solid på en bil. Oftast tar dessutom ÅF emot org grejerna som byts ut som en mellanskillnad mot de som enligt kunden måste förbättras eller anpassas och det blir sådels en lägre kostnad för kunden.

Samtidigt är det svårt att gämföra snöskotermarknaden mot bilmarknaden, jag menar att det är ju inte som om att du väljer vilken utväxling på växel lådan som passar dig bäst vid köp av en bil, eller stötdämparsetup och däck mönster djup.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Okej för hade för mig att i snowtrax test på youtube så säger han nått i stil med " Or spring orderd with the 2 inch lugg and the crazy orange paint" så var bara därför ja undra : )
I Usa kan man välja mellan 34mm och femtionånting mm.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Samtidigt är det svårt att gämföra snöskotermarknaden mot bilmarknaden, jag menar att det är ju inte som om att du väljer vilken utväxling på växel lådan som passar dig bäst vid köp av en bil, eller stötdämparsetup och däck mönster djup.
När man köper ett fordon som är avsedd att användas under väldigt olika förhållanden är detta precis vad man gör. Nu pratar vi yrkesfordon som tex lastbilar eller terrängbilar men det är just så det funkar. De vanliga bilarna är ju avsedda till precis samma sak, transportera 1-4 personer längs släta asfaltsvägar.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Går i tankarna att byta min korta lynx 800 e-tec till en orange madness switchback, då jag gärna skulle vilja ha en längre skoter nu.
Då är min undrar hur går den med originalmattan i lössnö? Är det ett måste att byta om man vill den ska ta sig fram i snön?
Sen så är jag 188 lång och har förstått att det inte går att höja styret mycket mer än 2,5" räcker det till månne
och vad motsvarar det då totalt i tum ungefär (styre+2,5" höjjare?)?
Har en 8" lynxen och då kan jag stå rakt upp riktigt bekvämt.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Går i tankarna att byta min korta lynx 800 e-tec till en orange madness switchback, då jag gärna skulle vilja ha en längre skoter nu.
Då är min undrar hur går den med originalmattan i lössnö? Är det ett måste att byta om man vill den ska ta sig fram i snön?
Sen så är jag 188 lång och har förstått att det inte går att höja styret mycket mer än 2,5" räcker det till månne
och vad motsvarar det då totalt i tum ungefär (styre+2,5" höjjare?)?
Har en 8" lynxen och då kan jag stå rakt upp riktigt bekvämt.
Styret är ju ordentligt högt original.
Jag är 199cm och står jag raklång med knutna händer är det precis så att jag nuddar i styret med knogarna. (utan höjare)