Assault Switchback -11

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6
Går i tankarna att byta min korta lynx 800 e-tec till en orange madness switchback, då jag gärna skulle vilja ha en längre skoter nu.
Då är min undrar hur går den med originalmattan i lössnö? Är det ett måste att byta om man vill den ska ta sig fram i snön?
Sen så är jag 188 lång och har förstått att det inte går att höja styret mycket mer än 2,5" räcker det till månne
och vad motsvarar det då totalt i tum ungefär (styre+2,5" höjjare?)?
Har en 8" lynxen och då kan jag stå rakt upp riktigt bekvämt.
Jag är 188 cm, monterade en 1½ tums höjare, då blir det perfekt för myrkörning och längre pudersurfande när man står längre perioder, ska dock ta bort höjaren då jag tycker att det blev krångligare att köra i skogen med så högt styre.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Hur bra går den med originalmattan i snön??
Är det väldigt stor skillnad om man smäller dit en 44, eller är det hyffsat driv med original,
tänkte att man kanske klarar sig denna säsong med original.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Jodå, mina blir riktigt varma om jag busar.
Åker jag hårt efter leden är det inga problem att lägga handen på variatorerna.

Däremot är jag riktigt jävla le på dämparna i boggien.
Får det inte att lira riktigt. Så är det nån som är nöjd med sina inställningar i boggien, skriv ut dom samt vad ni väger.
Vill veta exakt hur ni har fjädrar och hur måna klick ni åker på.
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
Jodå, mina blir riktigt varma om jag busar.
Åker jag hårt efter leden är det inga problem att lägga handen på variatorerna.

Däremot är jag riktigt jävla le på dämparna i boggien.
Får det inte att lira riktigt. Så är det nån som är nöjd med sina inställningar i boggien, skriv ut dom samt vad ni väger.
Vill veta exakt hur ni har fjädrar och hur måna klick ni åker på.
visst sitter det nidle (stavning) dämpare på dom där be åf schimsa om den o ta bort nålen samt plugga hålet i kolstången som nålen går in i då blir det en helt annan dämpare.
 
6 mar 2011
0
0
0
Haparanda
Originalmattan är helt okej i lössnö, men mycket vill ha mer så jag slängde en 44mm. cross country och drevade ner en kugg på lilla drevet.
Så nu måste jag säga att den går jävulskt bra.
Ett riktigt bra recept enligt mig och vips blev köra skoter återigen det roligaste man kan göra med kläderna på.

Hur bra går den med originalmattan i snön??
Är det väldigt stor skillnad om man smäller dit en 44, eller är det hyffsat driv med original,
tänkte att man kanske klarar sig denna säsong med original.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Ingen som är missnöjd eller nöjd med boggiedämparna?
Jag är nöjd, vad har du för problem? Dunkar dom i botten eller?

Originalmattan är helt okej i lössnö, men mycket vill ha mer så jag slängde en 44mm. cross country och drevade ner en kugg på lilla drevet.
Så nu måste jag säga att den går jävulskt bra.
Ett riktigt bra recept enligt mig och vips blev köra skoter återigen det roligaste man kan göra med kläderna på.
Jag började med samma setting. Sen blev det ytterligare 2 kugg ner på lilldrevet och 3 upp på stora.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
100 pannor.
Klickat på 6-7 steg och spännt bakre fjädern i läge 2.
Okej, måste pröva att gå tillbaka till orginalinställningar och utgå därifrån.
Har du inte problem med att den inte vill styra riktigt efter leden ibland?
Iofs så kanske det inte är lika stora problem om man åker med orginalmatta, om du nu gör det?
Min med 51mm matta ville gå rätt fram hela tiden med orginalinställningar.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Okej, måste pröva att gå tillbaka till orginalinställningar och utgå därifrån.
Har du inte problem med att den inte vill styra riktigt efter leden ibland?
Iofs så kanske det inte är lika stora problem om man åker med orginalmatta, om du nu gör det?
Min med 51mm matta ville gå rätt fram hela tiden med orginalinställningar.
Njäe, jag har 44m Back Country.
Innan jag spännde bakre fjädern styrde den ingenting.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Är det någon som gjort någonting med variatorerna?
Skriv gärna vad ni har för setup och hur det fungerar isf :)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Har satt ett variator-kit på min, helt annat svar nu när man gasar!

Kan inte specifikationerna i huvudet just nu men ska ha det uppskrivet någonstans, lätt värt varenda krona!

Har även beställt en Holz Racing framvagn som är 104cm bred, sägs att dämparna ska bli för långa men får se hur det blir, van att lösa problem.
Har även drevat ner min till Pro RMK drevning, satt 44mm backcountry matta och monterat nödstoppslina.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Har satt ett variator-kit på min, helt annat svar nu när man gasar!

Kan inte specifikationerna i huvudet just nu men ska ha det uppskrivet någonstans, lätt värt varenda krona!

Har även beställt en Holz Racing framvagn som är 104cm bred, sägs att dämparna ska bli för långa men får se hur det blir, van att lösa problem.
Har även drevat ner min till Pro RMK drevning, satt 44mm backcountry matta och monterat nödstoppslina.

Du får hemskt gärna lägga in specs på grejorna, jag sitter själv och funderar på lite variatorprylar.
Har du plockat ihop grejorna själv? Vart har du handlat?
Jag beställde 20/42 drev idag, tror det kan bli snäppet bättre än nuvarande 21/41 :)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
71 grams SLP MTX vikter i primären (varvar 8300 oviktade) med en limegrön med 150-340 i tryck
och i sekundären en helix med 62-44 grader med en svart/lila fjäder med 160-240 i tryck
har bara varit en tur än så länge med den setuppen, ska testa att vikta på dom 1gram så jag får ner den lite i varv