Skoterkort

_n0rdin

Medlem
17 nov 2010
43
0
8
Långsele,Västernorrland
Såg nånstans för ett tag sen att man behövde byta sitt gamla skoterkort mot ett nytt med bild å hela köret, tog mitt skoterkort 2006, men kan inte hitta länken för att beställa hem papperna, är det någon som vet vars jag kan hitta rätt ?:)
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Hur lång är en skoterkortsutbildning? Vore kul o åka uppåt i vinter o hyra skoter o åka lite leder men eftersom jag har körkort efter 2000 så måste jag ju ta ett skoterkort.
Är det någon körning med i utbildningen eller kan man göra det här nere i södermanland också?
 

_n0rdin

Medlem
17 nov 2010
43
0
8
Långsele,Västernorrland
Hur lång är en skoterkortsutbildning? Vore kul o åka uppåt i vinter o hyra skoter o åka lite leder men eftersom jag har körkort efter 2000 så måste jag ju ta ett skoterkort.
Är det någon körning med i utbildningen eller kan man göra det här nere i södermanland också?
Tog mitt kort under en helg, å vi hade några körövningar men det var inte mycke att hänga i julgran :p
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
ring transportstyrelsen så skickar dom papprena, Bara fylla i med namnteckning och bifoga en bild. Brorsan gjorde det för en månad sen, så det funkar...
 

Martino

Välkänd medlem
7 jan 2010
312
0
16
Skellefteå
För mig var det en teori en lördag i 4-5timmar tror jag, sen på söndag uppkörning med en gammal indy touring och prov.
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Hur lång är en skoterkortsutbildning? Vore kul o åka uppåt i vinter o hyra skoter o åka lite leder men eftersom jag har körkort efter 2000 så måste jag ju ta ett skoterkort.
Är det någon körning med i utbildningen eller kan man göra det här nere i södermanland också?
Det är numer 3 timmars obligatorisk övningskörning i utbildningen. Dessa regler trädde i kraft 1 Oktober 2009.
 

Martino

Välkänd medlem
7 jan 2010
312
0
16
Skellefteå
jo det vet jag, men jag tog kortet i februari 2010 och de är inte så noga med att köra 3 timmar, blev bara 5min för oss...
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Kollade på trafikverkets hemsida förra veckan, alla vi som har den gamla varianten av kort kommer få papper för byte hemskickat innan 2012 då det kommer vara lag på att alla skall ha den nya varianten. Så jag väntar tills dom skickar ut då det gamla ännu inte är olagligt att köra med... :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
jag ska då ringa och beställa enkäter. Då jag inte litar på att byråkraterna klarar av det där. Skulle inte bli förvånad om dom missar hälften av skoterfolket så står man där utanskoterkort, och måste göra all den jobbiga teorin igen:O
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
jag ska då ringa och beställa enkäter. Då jag inte litar på att byråkraterna klarar av det där. Skulle inte bli förvånad om dom missar hälften av skoterfolket så står man där utanskoterkort, och måste göra all den jobbiga teorin igen:O
Om de kräver uppdateringar så får dom väl skicka ut papper precis som när du får papper för att förnya ditt vanliga körkort, har väldigt svårt att tro att du skall bli av med något du redan har utan överträdelse av någon form, men ringa kan man ju alltid göra om vill ha ett nytt snabbare.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Nog tror jag dom "ska och måste" skicka ut papper... men det hör väll inte till ovanligheterna att dom f*ckar upp det hela.. eller är det bara jag som brukar bli drabbad av sådant?
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
jo det vet jag, men jag tog kortet i februari 2010 och de är inte så noga med att köra 3 timmar, blev bara 5min för oss...
Den utbildare som bara lät dig köra 5min hänger VÄLDIGT löst om det blir en kontroll. Då ryker utbildningstillståndet direkt. Speciellt skrämmande är det om det är en utbildare som går under SNOFED. Ryker deras utbildningstillstånd så har den utbildaren förstört utbildningsverksamheten för alla Sveriges skoterklubbar.
 

Hageelin

Välkänd medlem
15 mar 2009
366
0
16
31
måste man uppdatera sitt förarbevis? bara en rolig fråga. Är det nått tvång på det?