Köra in -Hårt

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Om man läser BRPs rekomendationer så ska man ha 5dl extra olja i tnken under inkörning, 500ss i revXP chassie ska ha 1liter extra olja. Oljan är delvis för att det kan vara luftbubblor i oljeledningarna.
Kollar man på e-tec så skickar både 600 och 800 på extra olja under inkörningen, måste finnas en anledning till det inte bara för att den drar lite mer bränsle. I förhållande till bränslet så får den högre oljeinblandning under inkörningen.
Gäller rekommendationen 5dl även e-tec alltså? De där me att köra mineral verkar ju skumt då det i andra trådar sagts att de är så himla viktigt att köra exempelvis e-tec på xps helsyntet, inte ens annat fabrikat helsyntet för att oljepumpen är så känslig. Eller menar ni det man slår extra i tanken?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Boost comes to save the day! Då lät det ju som vi alla spekulerade ändå om ändå, +- något "påstående"! Kanon. Då fick vi svar också varför låta motorn bli varm och kall sen också.

Det där med extra olja gillar jag inte... anledning?

Extra olja förlänger inkörningen... pga ringarna ska ju "nötas in i horningen" men sätter du extra olja blir det ju bara lägre friktion = längre inkörning pga ringarna nöts egentligen aldrig in!
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
revman refererar till främst nya maskiner om jag förstår honom rätt. En liten luft ficka kan ju som sagt vara förödande.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Måste väl va en fördel med en längre inkörning av ringarna då?
Alltså om ringarna inte får den extra kontakten den behöver med extra olja så blir det ju fel...

Säg att du kör 50 mil med extra olja, då är friktionen så låg så ringarna inte nöts in som dom ska. Sedan efter 50 milen så slutar du med olja, DÅ börjar inkörningen egentligen, för då har ringarna fått den kontakt den behöver med cylindrarna.

Bättre att ge den extra soppa istället för olja
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Boost comes to save the day! Då lät det ju som vi alla spekulerade ändå om ändå, +- något "påstående"! Kanon. Då fick vi svar också varför låta motorn bli varm och kall sen också.

Det där med extra olja gillar jag inte... anledning?

Extra olja förlänger inkörningen... pga ringarna ska ju "nötas in i horningen" men sätter du extra olja blir det ju bara lägre friktion = längre inkörning pga ringarna nöts egentligen aldrig in!
Jo att släcka motorn och låta stå tills den nästan är kall och sedan köra igen det kan jag faktiskt gå med på ;) Men just att låta den stå över natten såg jag ingen ide med, även om den tekniken säkert också finns(?). Men det blir ju bra då möts vi ju ungefär halvvägs :cheesy: Intressant ämne iaf :)

Men en följdfråga till Boost eller någon annan som känner sig säker på svaret; hur lång tid tar det innan kolvringar "sätter sig" egentligen och härdar, eller vad man ska kalla det...? Att låta den kyla ner sig och cykla uppstarter låter vettigt för bättre kylning och jämnare värmefördelning men det är ju bra att veta ungefär hur snabbt det tar innan luckan för inslitningen är förbrukad.

ingen som har nått svar på de här med mineralolja på inkörning, i inlägget jag skrev tidigare???
Just E-tecen känns ju lite klurigare även om den kanske inte är det? Lite intressant om det är så att etecens snåla oljetillförsel i kombination med lite sämre smöjningsegenskaper från mineraloljan inte gör den så lämplig men jag kan ju bara spåna här så här får nån som har längre erfarenhet av olika oljor kliva in...
Lite intressant ämne dock just denna kombinationen med hård inkörning och "nya" Etec tekniken...
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jo att släcka motorn och låta stå tills den nästan är kall och sedan köra igen det kan jag faktiskt gå med på ;) Men just att låta den stå över natten såg jag ingen ide med, även om den tekniken säkert också finns(?). Men det blir ju bra då möts vi ju ungefär halvvägs :cheesy: Intressant ämne iaf :)
Haha låter bra, hoppas vi kan vara vänner ändå efter denna "fight" :D

Nämen allvarligt de är alltid kul att diskutera ihop med andra...vissa gör så, vissa gör så, vad som är bäst har jag ingen aning om haha :)
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
hmm, ja nånting måste ju ligga i det, en tävlingförare som byter kolvar (hur ofta?) tex, kör dom 50mil innan varje tävling? eller ska du ligga å köra 50mil i en 440i efter varje kolvbyte som många säger man ska göra efter 100mil?

När vi köpte en lynx rave 550i ny, så stog det i handboken att man skulle hålla jämn gas, och inte överstiga 2/3 delars gas, sen är dom ju lite uppställda från ÅF också, men jag slutade med det där efter 25mil, men då drack ju skotern soppa där efter, tyckte det blev stor skillnad efter 50mila servicen, men det kanske bara var jag som fick för mig det... Dock intressanta diskussioner, keep it coming! mvh enberg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Varför mineralolja ?
Mineraloljan är något sämmre än syntet och det hjälper ringarna sätta sig fortare innan glaseringen kommer för då är det kört med inkörning. Många motortillverkare häller i mineraloja i deras nya mc eller bilar och förmodligen lastbilar också (evnt alla tillverakare?) Det gäller att få in ringarna fortast möjliga och under hårt tryck inna cylinderväggen glaceras. Om man kör 4 takts motor bör man motorbromsa så mycket som möjligt för då sugs oljan upp bättre runt kolven och kyler ringarna bättre. Motrobroms på skoter kan ju vara lite svårt,,he he. och kör man tvåtaktare ska man alltid undvika motorbroms!!! för då tappar man all kylning och smörjning av kolven speciellt på motorer man blandar oljan i tanken på. Men även separatsmorda tvåtaktare tappar soppakylningen på kolven vid motorbroms. Därför är det ju bra att gasa samtidigt som man bromsar efetr en toklång repa på fullt gärn

Hur länga man måste åka mineral?. Där har jag bara ett exemel jag känner mig säker på. Om man tar en hoj 4 takt med alumimniumfoder och nikasil så kör jag in en sådan ca 200-300 mil innan syntetoljan åker i. Men den går inte fullt ut bra förens den passerat 500 mil .

Men jag tror inte man ska köra in en 2 takts skoter lika länge för den har ju minst 4ggr kortare livslängd på kolvarna/ringarna så 100 mil max eller bara 50 mil på mineral.
Man kan ju köpa en bra mineralolja så kan man medvetet köra längre typ 150 mil. Då skulle jag rekomendera penzioil mineral för den kör lätta flygplan oftast med. Dom har verkligen kollat upp noga vlika oljer som är säkrast som ni förstår och där vinner penziol.

Extra olja ska man INTE ha i till varje pris om man är ute efter bästa täthet på ringarna och bäst effekt . Det gör bara att ringarna inte går in sig lika bra i cylindern den första viktigaste tiden och tätar då sämmre restaen av livet. Det är nog möjligt att extra olja i tanken kan göra motorn lite säkrare mot skärning om det är riktigt rå yta någonstans men man förlorar täthet resten av cylinderns liv . Men extra soppa ska man ha i minst 30-50 mil därefter kan man ju stega ner en aning på extra soppan mer o mer med milen tills uppimot 100a mil då kan man köra ordinarie bestyck. På insprutare är det bara hoppas pån att det finns inkörningsprogram med extra soppa. Om inte det finns special inkörningsprogram så får man nog hälla i extra olja trotts allt och häll då i lite mineral i tanken.
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
att låta motorn stå på tomgång till den blir varm å sedan kallna (helst så många ggr dom man orkar) tycker jag går emot teorin om att få ringarna ska sätta sig så fort som möjligt innan glasering ?
hur påvärkar eventuella "hot spots" motorn efter inkörningen ? ringen tappar härdingen på en del i cylindern som inte varit rund kan jag misstänka ..
jag tror det är ngt som släpat med från förr och inte gäller med dagens toleranser ..
 
R

RevMan

800 e-tec kommer fylld från fabriken med helsyntetolja för att säkerställa att den körs på det under inkörningen.
Man bör inte blanda i extra olja i bränsletanken på 600 e-tec heller, den sköter också det själv.
På sdi så står det olika i olika monteringsanvisningar.
800R PowerTek rekomenderas 5dl extra i första tanken.
500SS XP chassie rekomenderas en 1liter i första tanken.

Det som vi inte vet är hur många % olja e-tec tar under inkörningen. kan ju vara så att det bara tar 2-3% i förhållande till bränslet som den får lite mer av under inkörningen.
Den 600 e-tec jag körde -09 går fortfarande bäst av alla 600 e-tec jag har testat och den körde jag hårt med från första metern, körde den igen en sväng förra vintern och den gick fortfarande bra.
Inkörningsprogrammet på e-tec räknar hur mycket bränsle den har förbrukat. har man renoverat motorn så ska man nollställa inkörningsprogrammet så det börjar om.

Boost III är uppe tidigt (eller sent) för att besvara våra motorfrågor, det gillar jag:)
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Jag har bytt mig en nytro och jag har resonerat som sådant att.
Yamaha har förmodligen startat och provkört en del när dom monterade ihop skotern.
Handlaren har startad den garanterat.
Jag lät den stå och bli varm, sedan körde jag ner på sjön.
Där så varierade jag körningen, accelererade hårt några gånger, lät den stå på tomgång, höll jämn gas kortare sekunder och sedan belastade jag motorn.
Gjorde detta i 1 timme.

Detta för att få så högt cylindertryck så attt kolvringarna tätar som de ska.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Intressant tråd!

Jag har rivit min Rotax HO SDI motor för att titta till veven. Nu när den så småningom ska ihop igen tänkte jag kosta på nya kolvringar men efter alla dessa åsikter vet jag inte hur jag ska göra?

Vad säger ni som har bättre kunskaper om mig i ämnet? Komperissionen var vid varm motor 10,1 resp 9,8 innan jag rev den.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
En fråga till inkörning av en Saab 2t-motor.(blandingssmurt)
Motorn är borrat, ha fått nya kolvar och ringar.
Kan ni rekommendera att tillsätta 0,1% Triboron Drivmedelförstärkare till 2% mineralolja?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
En fråga till inkörning av en Saab 2t-motor.(blandingssmurt)
Motorn är borrat, ha fått nya kolvar och ringar.
Kan ni rekommendera att tillsätta 0,1% Triboron Drivmedelförstärkare till 2% mineralolja?
Blanda inte i Paybacks drivmedelsförstärkare innan du kör in den!!! För då kan bergstopparna från borrningen bli kvar ocjh fungera som hotspotts. INTE BRA ..Samma sak med slick 50!!

Kör in på mineral minst 200 mil på den där lågvässade saken och sedan kör du cyntet och drivmedesförstärkare (payback)
Tråkigtb nog har Payback dragit in sin tvåtaktskoncentrat pga att dom inte kan uppge vad den är godkänd för,,eller rättare sakt dom har inte kostat på jaso /spi/TW testerna som utförs både i europa och japan som garanterar vilken klass oljan har. " Jag" misstänker att dom inte hade råd att utföra denna svindyra klassning.

Men det hindrar inte oss från att tillverka våran egen Boron olja !! Jag ock kompisaren har bra tumme med payback så vi tillverkar ett eget kok baserat på deras besiktade callenger helcyntetare som går igenom dom värsta dyraste besiktningar . Men sopa i drivmedelsförstärkaren duger också bra för att få sitt Boron.

(Odysses fundering bra att du tog upp)
Att låta motorn stå på tomgång till den blir varm å sedan kallna (helst så många ggr dom man orkar) tycker jag går emot teorin om att få ringarna ska sätta sig så fort som möjligt innan glasering ?
------------------------------------------------------------

Jag tror inte jag skrev stå på tomg,,,men jag skrev heller inte hur den skulle värmas upp. Mycket viktigt man fårminte stå på tomgång när den värms upp förstv gången man ska hellst fara iväg direkt minst två varv runt huset (enplansvilla) och därefter stanna och låta kallna,. Upprepa minst 2gånger ivf för det tar ju 100 år innan vattenet är kallt igen så man brukar bli less ppå två nerkylningar.

Varför tvåtakts tillverkare häller i syntet direkt i motorerna tror jag det finns en enkel anledning till. Folk som köper skotrar eller en cross har ytterst svårt att ge fan i gasen och drar ganska snabbt fullt gärn aldeles för långt. Dagens skotrar har ju så hård trimningsgrad och höga kolvhastigheter så om dom skulle sopa i mineralolja i från fabrik skulle ruiskemn öka en aning för haveri.

Därimot i mc 4 taktsvärden och bil lasbil är det inte lika kännsligt. Där duger en vanlig racing mineral nästan lika bra som cyntetare.

Jag skulle hällt ur den där HK stjälande äckliga cyntetoljan direkt om jag köpt en ny tvåtaktare.

Häller man i en bra mineral så kan man köra regält hårt och lång tid på mineral. Faktum är att köra an en av dom bästa mineraler så håller nog motorn nästan lika bra som på en halvdan cyntetare evnt bättre.

Om man vill vara ännu mer snäll mot sin motor och få säkrare bättre inkörning kan man ju släppa på sek varren max så den varvar mindre. Orkar man kan man sätta i tyngre vikter för att få ner varvet ännu mer.
 
Last edited:

Pjelle

Aktiv medlem
12 nov 2006
64
0
6
I instruktionsboken till rmk 800 2011 rekommenderar dom delsyntet i oljebehållaren och "premix" i tanken under inkörning.. Tycker ni jag ska köra på mineralolja i oljebehållaren? Och mineralolja i tanken också ?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag tror inte jag skrev stå på tomg,,,men jag skrev heller inte hur den skulle värmas upp. Mycket viktigt man fårminte stå på tomgång när den värms upp förstv gången man ska hellst fara iväg direkt minst två varv runt huset (enplansvilla) och därefter stanna och låta kallna,. Upprepa minst 2gånger ivf för det tar ju 100 år innan vattenet är kallt igen så man brukar bli less ppå två nerkylningar.
Det där var ju faktiskt är rätt vital notis,

"2. Uppstart till nästan full värme och stanna motorn och låt kallna nästan helt."
Låter ju som att du gör detta vid första uppstarten innan körning men du menar att kör ingen uppvärmningen alls (men däremot bara en kort körning först)...?