Ski-Doo Elan 250 ETANOL TURBO

raggaremil

Medlem
16 sept 2010
16
0
1
Mora
Har som projekt i skolan att bygga en Elan som drivs av etanol och turbo. Mest för att det är en kul grej men hade varigt ganska fränt om det går. Har en hel uppsättning med reservdelar så om det rasar direkt ger jag inte upp! :)

Startar med byggandet på jullovet..

Tänkte börja med att göra en tråd för att se vad andra säger om det här projektet :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Du tror inte att det är bättre att bestycka upp original förgasaren? En stromberg tror inte jag iaf att den kommer lira nå bra med en 250 motor..
 

raggaremil

Medlem
16 sept 2010
16
0
1
Mora
kanske det.. orginalförgasaren var en 28mm och den som sitter på nu är en 34mm Minuni. Får prova mig fram lite :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Kan ju även hända att du får åka över halva sjön innan du får nått laddtryck också med tanke på den lilla motor volymen, men jag vet inte heller. Du får leta upp en liten turbo.
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Ska du verkligen köra på gamla 250 motorn? Finns ju ett otal Elaner som folk kastat i 440 och 600 motorer i annars som passar ganska bra under huven.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
ja sånt här är kul att läsa om och se hur folk har löst alla problem...
Jag är nog ganska säker på att du inte kommer att behöva reservdelarna
 

mxzX 440LC

Aktiv medlem
19 nov 2010
98
0
6
örnsköldsvik
hur mkt har du tänkt att ladda? avgassystemet är väll inte det modernaste. på 2 t skotrar med turbo överrumplas mottrycket av färskgaser efter ett tag så med elan orginal system så kmr det ju komma mkt tidigt :S fast det beror ju på hur mkt du laddar :)
 

raggaremil

Medlem
16 sept 2010
16
0
1
Mora
hur mkt har du tänkt att ladda? avgassystemet är väll inte det modernaste. på 2 t skotrar med turbo överrumplas mottrycket av färskgaser efter ett tag så med elan orginal system så kmr det ju komma mkt tidigt :S fast det beror ju på hur mkt du laddar :)
har inget mål eller så bara det går frammåt och pyser lite ;), avgassystemet blir rör utan ljuddämpare, men när det kommer igång får jag se vad som händer:)
 

raggaremil

Medlem
16 sept 2010
16
0
1
Mora
Någon som vet nån bra olja som KAN blandas med etanol utan att det delar på sig efter några dagar? Tacksam för svar!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu är inte jag helt säker på hur avgassystemet ser ut på just elan 250 men jag antar att det är som på de flesta från den tiden dvs ett rakt rör till en ljuddämpare och sedan ut. Alltså helt utan pipa.
Så då borde enbart en fungerande pipa göra mer nytta än en turbo. En fungerande pipa ger ungefär motsvarande 0.5bars laddtryck på en turbo när den kommer in i rätt arbetsområde. Fast kör man båda så kanske det kan bli lite effekt kanske... fast det är klart att det går att köra enbart turbo också fast då får man spola igenom mycket mer bränsle för att få någon vettig effekt.

Men tummen upp det kan bli kul att se! :)
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Ingen som tänkt på att den borde bli jäkligt svårstartad på e85 när det är lite kallt?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Ingen som tänkt på att den borde bli jäkligt svårstartad på e85 när det är lite kallt?
Får göra som med en maskin på jobbet som de sitter en Lister-Petter luftkyld 2cyl diesel utan glödstift i, Ha med gasolbrännare och startgas:)