Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

summit800r

Medlem
17 feb 2010
48
2
1
rusksele
ha nån haft nån 800 e-tec som krånglat än? min ha börjat misstända på jämngas och om ja gasa å släpper å tar om så dör den när ja gasar igen,så pass mycke att ja åker över styret innan den tar i igen??? nån aning? har bara varit idag så ja kan ju inte skylla på "inkörningsperioden"
 
Reactions: Mr snow

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
Sv: 800 e-tec (freeride)

Min gör likadant, gick en rem idag (391) ca 5 mil. Om man bortser från motor och variator (vilka inte är helt oviktiga på en skoter) så går den som en dröm i fluffet.
 
Reactions: Mr snow

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

min gör också likadant. Har dock skjutit 2st 377:eek:r redan efter 22 mil, satt dit en 391:a igår men har inte hunnit köra än men den verkar ju inte hållla heller.......dynga
 
D

Draken

Sv: 800 e-tec (freeride)

Är det någon som kan hjälpa mig förstå hur så många kan acceptera att det finns dessa problem med remmarna för fjärde(!!) året i rad?!
För mig är det obegripligt hur kunderna kan acceptera att dom ska stå för kostnaderna när dom köpt maskiner för 150k!
Jag hade lämnat tillbaka maskinen och antingen krävt pengarna tillbaka eller att dom står för kostnaden och fixa så det funkar!

Kan ju inte vara meningen att folk ska vara tvungen att köpa remmar för 8-10k inför en fjällvecka med mycket körning!
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Sv: 800 e-tec (freeride)

min gör också likadant. Har dock skjutit 2st 377:eek:r redan efter 22 mil, satt dit en 391:a igår men har inte hunnit köra än men den verkar ju inte hållla heller.......dynga
är ni seriös? har dom tagit rem redan?

ja då vet man ju vad man får göra i vinter hos alla 800a åkare som kommer å klagar på rem nötning.

tragiskt att det är kvar än detta rem elände...
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Självklart accepterar jag det inte! men läget är ju så att det finns ju inga andra skotrar som är intressanta att få tag i nu om jag skulle kasta tillbaka den, för nån lösning har inte BRP: Finns inga problem säger dom.
Sen med 1meter snö just nu utanför fönstret vill man ju inte va utan skoter i år heller, så lösningen heter nog flytande sekundär.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

är ni seriös? har dom tagit rem redan?

ja då vet man ju vad man får göra i vinter hos alla 800a åkare som kommer å klagar på rem nötning.

tragiskt att det är kvar än detta rem elände...
VAd får du göra då? sitter du å ruvar på nån lösning eller?
 
Reactions: Mr snow
D

Draken

Sv: 800 e-tec (freeride)

Självklart accepterar jag det inte! men läget är ju så att det finns ju inga andra skotrar som är intressanta att få tag i nu om jag skulle kasta tillbaka den, för nån lösning har inte BRP: Finns inga problem säger dom.
Sen med 1meter snö just nu utanför fönstret vill man ju inte va utan skoter i år heller, så lösningen heter nog flytande sekundär.

Menar inte just dig specifikt.

Men på sätt och vis kan man ju säga att alla accepterar det genom att år efter år köpa maskinerna trots problem och självklart säger brp att det inte finns några problem eftersom inte folk klagar som f-----n! Dom sparar ju pengar på att förneka.

Jag tycker alla borde åka tillbaka med sina maskiner och kräva en lösning,halva nöjet försvinner ju med trasiga saker och dyra kostnader!
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

Självklart accepterar jag det inte! men läget är ju så att det finns ju inga andra skotrar som är intressanta att få tag i nu om jag skulle kasta tillbaka den, för nån lösning har inte BRP: Finns inga problem säger dom.
Sen med 1meter snö just nu utanför fönstret vill man ju inte va utan skoter i år heller, så lösningen heter nog flytande sekundär.
de är beprovat med flytande sekundär på tidigare årsmodeller, ingen sexuell förbättring där inte, tror det är många små faktorer som bidrar till ett enormt problem, men snart konmmer det nog lösningar, och det är inte från Brp utan från lyckliga hobby träsk trimmare...
 
Reactions: Mr snow

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Man använder sig av samma motor som förut, samma chassi som förut. Som flexar lika mycket som förut. Man byter ut förgasarna mot direkt insprutning vilket ger en snålare motor vilket medför högre värmeutveckling. Inget bränsle går ner i vevhuset som på en konventionell 2T där bränslet kyler veven. Veven hettas upp, denna värme vandrar sedan ut i primärvariatorn. Man använder sig av samma variatorer med samma lufttäta hölje som tidigare fast med högre värmeutveckling. Vad händer ?? Variatorerna blir heta. Remmen blir mjuk av värmen, remmen börjar fransa och sen ja ni vet. BRPs lösning på detta är en ny rem som tål XX grader högre temperatur. Är det så enkelt? Jag tror inte det....
Klart att det går att förbättra med flytande sekundär, lägre drevning, optimerade variatorer, förstärknings stag , ventilering säkert ännu mer...
Men ska man behöva allt detta för att få remmarna att hålla på en 150000kr skoter som är byggd för hård körning. Svar:nej . Det är säljarens ansvar att se till att den når upp till kundens förväntningar. Det är därför vi har garanti samt en konsumentköplag som är tvingande för säljaren.
Om nog många reklamerar sina köp så tvingas tillverkaren komma med en lösning/förbättring.

Är det många som hunnit köra lite längre utan remproblem?
 
Reactions: Mr snow

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Har kört 27mil på remmen utan problem. Har dock samma problem att den bluddrar direkt man gasar.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Sv: 800 e-tec (freeride)

måste hålla med några tidigare talare här ovan, vi behöver fler som åker in och klagar MER! låter jobbigt men som ngn skrev detta är ju maskiner för 150 k vi pratar om. Brp säger att remmarna håller men jag skulle gärna vilja ha lite update från staterna hur maskinerna upplevs där om dom har/upplever samma problem som vi har här i skandinavien.

tyvärr så är inte vi den största Åf för brp maskiner så de få som vi har problem med "påverkar" inte lika mkt som om fler skulle ringa in å klaga hos våra kära representanter på brp =)

miggy det jag menade med mitt inlägg var att jag/vi får då xxxxx antal timmar med samtal å disskutioner med brp om olika lösningar osv.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Sv: 800 e-tec (freeride)

FAn vad det här känns tråkigt med SkiDoo och deras remproblem.
Har en 600:a nu som jag är mycket nöjd med, och kunde tänka mig att byta upp till en 800:a framöver, men nu lutar det helt klart åt en M8 eller RMK ifall det blir byte.. :(
 
Reactions: Mr snow

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

de är beprovat med flytande sekundär på tidigare årsmodeller, ingen sexuell förbättring där inte, tror det är många små faktorer som bidrar till ett enormt problem, men snart konmmer det nog lösningar, och det är inte från Brp utan från lyckliga hobby träsk trimmare...
Läs igenom den här tråden om du har tid å intresse, står mycket om flytande QRS där, och nästan bara bra kritik och remmar som börjar hålla 250 mil från att ha bränt typ 5 stycken på 120 mil.

http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=375793
 
Reactions: Widman och Mr snow

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

måste hålla med några tidigare talare här ovan, vi behöver fler som åker in och klagar MER! låter jobbigt men som ngn skrev detta är ju maskiner för 150 k vi pratar om. Brp säger att remmarna håller men jag skulle gärna vilja ha lite update från staterna hur maskinerna upplevs där om dom har/upplever samma problem som vi har här i skandinavien.

tyvärr så är inte vi den största Åf för brp maskiner så de få som vi har problem med "påverkar" inte lika mkt som om fler skulle ringa in å klaga hos våra kära representanter på brp =)

miggy det jag menade med mitt inlägg var att jag/vi får då xxxxx antal timmar med samtal å disskutioner med brp om olika lösningar osv.
Visst f..n måste BRP ha listat ut vars problemen ligger efter alla dessa år!? E lite upprörd bara.....
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Om BRP har listat ut problemet så borde det finnas på maskinerna eller?
Nånstans tycker jag dem borde se att remmarna säljs som smör och dem som köper dem hos sin ÅF är väl kanske inte alltför positiva då dem betalar, det drabbar ju ÅF då folk till slut inte köper skotrarna..

Eller så tjänar dem grymma pengar på alla remmar som säljs och sänker varumärket helt..
Är det inkompetens eller idioti eller bara kommunikationsbrist...?
 
Reactions: Mr snow

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag tycker brp lite tar för lätt på problemen eller så är det som ngn skrev att det inte kommit fram riktigt hos dom hur pass stort problemet är, vi försöker då att rapportera in så mkt vi bara kan.

också därför jag skulle vilja ha lite mera info från andra sidan pölen hur remproblem upplevs där.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Som jag skrev ovan....läs lite i tråden om flytande QRS, där står det mycket om folk som haft problem men eliminerat dom dem flytande sekundär.
Jag skulle med glädje lämna tillbaka skotern och få en annan som fungerar men det finns inget kvar jag skulle vilja ha....snön öser ner här utanför och vi går mot den bästa vintern på länge, så för mej känns det ju värt att lösa problemen själv, men jag lovar att jag ska framföran min klagan å det grövsta, å känns ju tyvärr som att det är sista BRP tillverkade skotern för mej om det ska fortsätta sä här.....hoppas Polaris fått till sin assault år.