Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

R

RevMan

Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag är pappaledig i nästan två veckor framåt så jag kommer inte i kontakt med nån verkstadshandbok tyvärr.
Zollinger kanske kan kolla upp det.
Min polare på jobbet har kört renegade 600 -08 44matta nerdrevad, sen den var ny och remmarna har hållit sisådär, 50-70mil på orginal 197 drygt 100mil på gates extreme. Variatorerna har alltid varit rejält heta åt han. Nu har han rivit skotern och satt ihop den igen(krockad) och då upptäckte han att vridstoppet inte låg emot kudden, han skruvade fast den så den låg emot utan spel. Första turen i torsdags var det snabb ledkörning på ospårad led i ganska tung snö, han kunde ta i variatorerna utan problem. Han linjerade motorn så det såg bra ut med ögonmått, inte mätt nånting.
Winter Brew (rooster buildt variatorkit) på dootalk skrev att kan man hålla handen 4sekunder på variatorerna så är det bra, 2 sekunder eller mindre så är dom för varma.

Det som är så lustigt med att "ALLA" har problem med remmarna är att inte mina kunder säger nått om problemen, bara ett fåtal med korta maskiner har haft ordentliga bekymmer och där har 377remmen löst problemen.

Min maskin står fortfarande i låda så det dröjer nog innan jag hinner testa nått.

Jag skulle villja testa en annan för att få ner inkopplingsvarvet och köra med lättare vikter. Dom maskiner jag har satt ihop kopplar in på 4000, det tycker jag är för högt.
417ramper ska tydligen vara bättre för boondocking och skogskörning och fungera bra tillsammans med 46-42graders helix.
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

då har jag en bra fråga som riktar sig främst till malgomaj.

freeriden fick jag i slutet på november har jag för mig.
den gick dom första svängarna i 2 dm snö på en åker.
sen i 45cm snö i gällivare.
sen i 40-50 cm snö i bureå.
sen i 50 cm snö i kronogård.då small remmen.efter 14 mil.
och då han jag tom ställa in remspänningen 1 gång.
och tog det alltid lite lungt i början så den fick bli varm
då sålde jag skiten.

köpte en m8a.
inte en gnutta inkörning av remmen.
slirat flera gånger i början av dagarna när jag ställt den jävligt till.
har veka remmen på 046 tror jag den heter kostar ca 1000 kr.
och den har nog fått arbeta dubbelt så mycket som freeriden fick.
remmen gick efter 40 mil och lite till.helt självförvållat.
men även fast den har fått så mycket stryk så höll den 3 gånger så länge som på ski-doon.


hur kommer det sig att arctic remmen höll så pass mycket längre trotts att den fått mycket mer stryk?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Sv: 800 e-tec (freeride)

RotaX447, ingen har nog ngt vettigt svar på din fråga till Malgomaj.
Däremot vet jag att jag med mitt körsätt inte spränger remmar, har aldrig gjort det.
40 mil på en rem är kasst oavsett märke. En motfråga till dig: har du alltid haft remproblem ? Eller har det uppkommit på dina 2 senaste skotrar. Du kanske helt enkelt får finna dig i att du spränger remmar oavsett märke.
Btw, att AC remmen höll 3 ggr längre än SD kan ju bero på att AC har 3 ggr så bra variatorsetup än SD.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Sv: 800 e-tec (freeride)

plottra fram å tebax bäst ni vill..men sålänge variatorerna är glödheta så kommer remmarna gå som smör i solen.. prova lägg en mjukare fjäder i sekundären..de kommer jag göra på min X-rs iaf.. den är varm nu,men de går å hålla handen på variatorn..men enligt mig ska en variator MAX vara ljummen..
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Har haft 2 revar och 2 xp , alla har blivit bättre på remmar , och variatorerna går betydligt svalare när skotrarna gått ett par hundra mil , kanske det beror på att fjädrarna blir lite trötta ?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

RotaX447, ingen har nog ngt vettigt svar på din fråga till Malgomaj.
Däremot vet jag att jag med mitt körsätt inte spränger remmar, har aldrig gjort det.
40 mil på en rem är kasst oavsett märke. En motfråga till dig: har du alltid haft remproblem ? Eller har det uppkommit på dina 2 senaste skotrar. Du kanske helt enkelt får finna dig i att du spränger remmar oavsett märke.
Btw, att AC remmen höll 3 ggr längre än SD kan ju bero på att AC har 3 ggr så bra variatorsetup än SD.
nej har inte alltid haft problem.
anser inte att jag har "problem" på m8an heller.
har nu kört in remmen som sitter nu.då ska jag utvärdera.
 
R

RevMan

Sv: 800 e-tec (freeride)

prova lägg en mjukare fjäder i sekundären..de kommer jag göra på min X-rs iaf.. den är varm nu,men de går å hålla handen på variator.
Vad vinner man på mjukare sekundärfjäder? Det sitter hårdaste i från fabrik, alla sekundärfjädrar från ski-doo har samma sluttryck men olika starttryck och längd.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Sv: 800 e-tec (freeride)

jadu rev man..detta är min första 800 på skidoo.så jag är inte helt hundra vad de ska göra..men har två på jobbet som hade problem med sin 800a summit..han satte en mjukare fjäder (X-rs 600 SDI -07 fjädern) i säkundären.och han körde tiden ut han hade skotern med samma rem (1.5 säsong) och han är "lapp" så han kör kring 300-350 mil per säsong så.....

är ingen variatorexpert.men vet iaf att variatorerna inte ska vara lika vama som stenarna på en bastuhäll..

min maskin kommer iaf åka in hos Jörgen svonni (kiruna) om den börjar härka med remmarna.. han vet vad han snackar om...han har slagit alla på fingrarna här i kiruna trakten iaf.. han har heller aldrig haft något problem med variatorerna..

sen ska man ha en baktanke.. alla maskiner kommer med en variatorsetup som är "allround". denna brukar dock fungera..men är man sådan att man vill ligga å mata i mjuksnö.ligga å drycka boondocking i skogen.. då måste man se över och få en optimal setup för att de ska hålla..
och får man en optimal setup så blir de inte varmt..för som de verkar nu så jobbar variatorerna lite emot varann och de blir varmt..
sen har de mkt med å göra om de är som dom flesta säger här att motorn itne är stummonterad.. retardos som har konstruerat den och tror att de ska funka att motorn flexxar..
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: 800 e-tec (freeride)

Man kan diskutera fram och tillbaka, men problemet finns och kvarstår. En skoter som är serieproducerad ska fungera för normalt bruk. Tex en Summit är byggt för att mata i djup snö, och således kan man förvänta sig att sakerna skall hålla för den typen av körning. Om detta vore en bil så slulle det inte accepteras. Att tex fläktremmen gick sönder en gång i vecka, med hänvisning till att man har gasat med bilen på en motorväg.

Nej detta fungerar bara i en bransch som denna, där många ser det som en hobby att meka med trasiga skotrar. Jag skulle uppmana alla som har detta problem att vända sig till respektive generalagent med sina problem.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Sv: 800 e-tec (freeride)

Man kan diskutera fram och tillbaka, men problemet finns och kvarstår. En skoter som är serieproducerad ska fungera för normalt bruk. Tex en Summit är byggt för att mata i djup snö, och således kan man förvänta sig att sakerna skall hålla för den typen av körning. Om detta vore en bil så slulle det inte accepteras. Att tex fläktremmen gick sönder en gång i vecka, med hänvisning till att man har gasat med bilen på en motorväg.

Nej detta fungerar bara i en bransch som denna, där många ser det som en hobby att meka med trasiga skotrar. Jag skulle uppmana alla som har detta problem att vända sig till respektive generalagent med sina problem.
Jag tror att det skulle vara riktigt bra med ett reportage i er eminenta tidning så tillverkare, generalagent och återförsäljare får upp ögonen ordentligt och slutar dumljuga.

Hur många har frågat en Ski-doo åf om remproblemen och fått höra "nejdå, det finns inga problem" eller "förra året var det visst en kille i nikkaloukta som smällde en rem, det är den enda"
Skrämmande är ordet.
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Måste säga att igår så var de lite varmt här i luleå o var ute o körde inte hårdare än någon annan dag o körde konstant i 3 mil o mkt pumpa på gasen, stannade en gång o kände på variatorerna, båda var sjukt varma kunde inte hålla händerna där längre än 1-2 sekunder innan det började göra ont, det ska inte vara så va? Måste säga att jag har tagit bort den där överhängande svarta variatorskyddet för extra kylning.
 

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag har också tagit bort den och hela hållaren med verktygspåsen, sen har jag borrat hål i variatorskyddet ( plåten ) och det blev stor skillnad kan jag säga. Jämförde med en polare som har kvar allt å hans var mkt varmare.
 

dogbert

Aktiv medlem
2 aug 2004
78
0
6
Sv: 800 e-tec (freeride)

Man kan diskutera fram och tillbaka, men problemet finns och kvarstår. En skoter som är serieproducerad ska fungera för normalt bruk. Tex en Summit är byggt för att mata i djup snö, och således kan man förvänta sig att sakerna skall hålla för den typen av körning. Om detta vore en bil så slulle det inte accepteras. Att tex fläktremmen gick sönder en gång i vecka, med hänvisning till att man har gasat med bilen på en motorväg.

Nej detta fungerar bara i en bransch som denna, där många ser det som en hobby att meka med trasiga skotrar. Jag skulle uppmana alla som har detta problem att vända sig till respektive generalagent med sina problem.
Jag hoppas att ni drar parallellen gentemot bilbranchen även när det kommer till Snowmobiles ansvar gentemot läsare och prenumeranter. Bilpressen skriver ofta om missförhållanden inom branchen och lyfter problem och ser till att importörer och tillverkare får stå till svars i tidningarna. Detta, vill jag påstå, sker extremt sällan i svensk skotermedia (vilket jag tror förklaras av beroendet av de få annonsörer som finns)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: 800 e-tec (freeride)

Ja dom som är drabbade av detta skulle nog uppskatta om även fel i skoterbranshen lyfts upp i massmedia så att tillverkarna få ta krafttag och rätta till detta, är helt övertygad om att ett repotage med dålig reklam i massmedia biter bättre än att 50pers ringer å klagar till BRP tex.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det är väldigt tråkigt läsning om Freeridern och summit x. Själv har jag en gade bc x800 e-tec med 45mil. Den fungerar helt ok, men jag var tvungen att sätta Clicken på 1 för att hålla den på 8000. Set uppen på summitarna är helt fel enligt mig. Det är den stora orsaken till att variatorerna går heta och sliter rem. Set uppen kanske fungerar bra på riktigt hög höjd där motorn ger betydligt mindre effekt!

Hur många har clicken på 1an? Om inte prova och känn efter om variatorerna går mindre varm. Låt dom gå med 7900, max 8000. Som en liten test. Jag vet att det här inte betalar era trasiga remmar, men prova.
 
R

RevMan

Sv: 800 e-tec (freeride)

Det är svårt för ÅF att få kontakt med BRP, ibland tar det flera dagar innan man får tag i någon att prata med. BRPs telefonväxel släpper inte igenom privatpersoner så det är i stort sätt en återvändsgränd att försöka ringa själv, så funkar det överallt, det är ÅF inte slutkunden som pratar med generalagenten.

Vill Nordland föra skoterägarnas talan så kommer man betydligt närmare en lösning på problemet.
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
Sv: 800 e-tec (freeride)

tror inte det hjälper jag har en kompis som känner brp chefen i umeå dom har diskuterar detta flera gånger o enligt brp så har dom tagit upp problemet mot tillverkaren men inget skulle göras åt det tyvär..... tycker det är sjukt dåligt att man som tillverkare får göra så här....men klart många köper ju deras produkter ändå konstigt nog.
 

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Sv: 800 e-tec (freeride)

tror inte det hjälper jag har en kompis som känner brp chefen i umeå dom har diskuterar detta flera gånger o enligt brp så har dom tagit upp problemet mot tillverkaren men inget skulle göras åt det tyvär..... tycker det är sjukt dåligt att man som tillverkare får göra så här....men klart många köper ju deras produkter ändå konstigt nog.
Jaa undra varför??? För att Doo är bästigast kanske?
 

MBFL

Aktiv medlem
16 apr 2009
96
0
6
kalix
Sv: 800 e-tec (freeride)

Så DraupneR du menar alltså att alla kör sönder remmarna med flit?