Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Du skall kunna hålla handen på skivorna utan att bränna dig iaf..
Det är då en omöjligthet på min, om du inte har riiiiiiktigt tjockt skinn och ingen känsel i händerna.
Ska göra en riktig mätning med laser temp mätare få se....nån som vet hur mycket värme remmen tål egentligen, säg 377:an.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Sv: 800 e-tec (freeride)

Tragisk läsning. Nu måste ni gnälla på riktigt annars kommer dom inte aldrig ändra sig!
 

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Sv: 800 e-tec (freeride)

En sak som jag dock skulle kunna tänka mig att göra är att sätta ett momentstag mellan motorfästet och där ramen är infäst vid sekundären om det hjälper dvs.
Vet en som säljer för 350 spänn eller gjorde förra året iafa.
vi har ett sånt på våran renegade, vi har kört över 200 mil med samma rem nu :)
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

vi har ett sånt på våran renegade, vi har kört över 200 mil med samma rem nu :)
Men hade du problem med att den tog remmar före då eller? Annars vet du ju inte om det har hjälpt överhuvudtaget med staget där......
 

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag har då inte upplevt någon onormal värme på min summit. Primären har ungefär samma temp som varmvattnet i kran och sekundären har kropps temp ungefär. kört 14 mil och remmen är hel ännu.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag har då inte upplevt någon onormal värme på min summit. Primären har ungefär samma temp som varmvattnet i kran och sekundären har kropps temp ungefär. kört 14 mil och remmen är hel ännu.
Grattis då kommer dina remmar att hålla iaf!
 

Fred 81

Välkänd medlem
19 dec 2010
124
0
6
Sv: 800 e-tec (freeride)

Finns det inga andra styrhöjare passande freeridens styre?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

inte original tror jag.slå till på en sån där justerbar.vore väll nice att kunna höjja och sänka styret under färd?kanske låter overkill men har nu så på arcticen det är jävligt skönt.

tycker minst 50 mil ska en rem hålla UTAN inkörning.
100mil per rem så hadde jag varit väldigt nöjd.
 

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
Sv: 800 e-tec (freeride)

Har reklamerat 391:an som höll 5 mil och hämtat ut en ny, hoppas att det var ett måndags ex. Ska tillägga att jag kört 10 mil på 377:an och den ser ut som ny.
 

Fred 81

Välkänd medlem
19 dec 2010
124
0
6
Sv: 800 e-tec (freeride)

Ja men med de justerbara styrhöjarna från brp så ändras lutningen på styret, man vinklar den fram eller bak beroende på vilken höjd man vill ha... lite bättre på arctic med teleskophöjare
 

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
Sv: 800 e-tec (freeride)

miggy, Nä 377:an satt på så jag körde in den 6-7 mil och böt sen för att ha den som reserv, han som sagt bara ca 5 mil så åkte den på igen.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Sv: 800 e-tec (freeride)

En sak som jag dock skulle kunna tänka mig att göra är att sätta ett momentstag mellan motorfästet och där ramen är infäst vid sekundären om det hjälper dvs.
Vet en som säljer för 350 spänn eller gjorde förra året iafa.
Nån länk eller sdress eller annan kontaktinfo till var man kan köpa de där staget? Planerar att hämta ut min nya boondocker 800e-tec imorrn(senare idag :p), å hoppas ju givetvis att den är ett exemplar som inte äter rem från fabrik, men kan ju va bra å veta vem man kan kontakta om den trots allt skulle göra de... MVH // Mycket förväntansfull Tobbe
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

miggy, Nä 377:an satt på så jag körde in den 6-7 mil och böt sen för att ha den som reserv, han som sagt bara ca 5 mil så åkte den på igen.
Okej så jag ska inte lägga så stort förtoende vid att 391:an ska hålla då om inte 377or håller för mej:sad2:
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det blir knappast bättre av att åka på fel rem. 377:an håller ju sämre än 391:an i summiten så det krävs nog en mer konstruktiv lösning är jag rädd..
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Min gör likadant, gick en rem idag (391) ca 5 mil.
Har dock skjutit 2st 377:eek:r redan efter 22 mil, satt dit en 391:a igår men har inte hunnit köra än men den verkar ju inte hållla heller.......dynga
Jag är inte den som brukar klaga i onödan, framförallt inte på mitt märke, men denna remparodi har ju spårat ut för länge sedan. Hur kan det vara så att ett multimiljondollarföretag, som BRP nu är, gått bet på en sådan fundamental sak som variatorsystemets driftsäkerhet. Och detta under flera års tid. Jag har kört Ski-doo i snart 15 års tid, och skoter nästintill 30 år, och jag kan räkna på min ena hand de gånger jag kört sönder en rem. Jag minns tydligt en gång när jag tokmaxade farsans Lynx 535 efter vägen, någon gång i mitten av 80-talet. Dessutom en gång -05, i ödemarken, när remmen på min förra Renegade 800 gick åt efter upprepade fullgasrepor i tungkörd meterdjupt puder. Båda dessa gånger kan jag vara beredd att tillskriva hanteringen som själva grundorsaken till "haverierna". Nån gång har man ju bytt för att den sett lite sliten ut, dock ej trasig, och detta oftast efter flera hundra mil.

Kan nog sorgset konstatera att Rev nog blir den sista Ski-Doon man köpt :(
 

jaaasi

Aktiv medlem
18 dec 2010
62
0
6
Norsjö
Sv: 800 e-tec (freeride)

11mils boondocking, dikeskörning. Då jag hade plågat som mest så stannade jag för att känna på variatorerna och det gick då bra att ta på båda utan problem. Och har ej tagit bort någon plast för att det ska kyla bättre. Remmen ser fortfarande ut som ny :) Måste ju köra på ett spec sätt dom som lyckas spränga en rem efter 5mil? God jul :)
 

117861

Medlem
9 nov 2006
24
0
1
Kiruna
Sv: 800 e-tec (freeride)

Man använder skotern i de område den är till för och det ska ju vara pudret! Fransa min rem rejält vid 9 mil så bara byta till en ny. Nu uppe i 17 med den andra så intressant att se hur länge den håller.
Det här med staget låter intressant och även flytande QRS. Någon som har koll på om de finns någon som säljer sånt i Sverige eller om man måste ta o göra en beställning från over there?