Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag är inte den som brukar klaga i onödan, framförallt inte på mitt märke, men denna remparodi har ju spårat ut för länge sedan. Hur kan det vara så att ett multimiljondollarföretag, som BRP nu är, gått bet på en sådan fundamental sak som variatorsystemets driftsäkerhet. Och detta under flera års tid. Jag har kört Ski-doo i snart 15 års tid, och skoter nästintill 30 år, och jag kan räkna på min ena hand de gånger jag kört sönder en rem. Jag minns tydligt en gång när jag tokmaxade farsans Lynx 535 efter vägen, någon gång i mitten av 80-talet. Dessutom en gång -05, i ödemarken, när remmen på min förra Renegade 800 gick åt efter upprepade fullgasrepor i tungkörd meterdjupt puder. Båda dessa gånger kan jag vara beredd att tillskriva hanteringen som själva grundorsaken till "haverierna". Nån gång har man ju bytt för att den sett lite sliten ut, dock ej trasig, och detta oftast efter flera hundra mil.

Kan nog sorgset konstatera att Rev nog blir den sista Ski-Doon man köpt :(
Du får tänka på att i usa har dom inte detta problem med tanke på att motoreffekten blir avsevärt mindre på hög höjd. och vi i lilla sverige hur många procent av maknaden tror du vi har? skulle tippa på ca 5% tror därför brp inte bryr sigså mycket om det....men det är ju bara vad jag tror
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
Sv: 800 e-tec (freeride)

en kul liknelse säg att du är chef för ett företag med 100 anställda och du har 5 personer som inte tycker sin "kontorsstol" men dom andra 95 har inte problem med det vad kallar då chefen dom fem som gnäller? jo kallar dom gnällspikar o gör inget åt problemet....sorgligt men sant
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

en kul liknelse säg att du är chef för ett företag med 100 anställda och du har 5 personer som inte tycker sin "kontorsstol" men dom andra 95 har inte problem med det vad kallar då chefen dom fem som gnäller? jo kallar dom gnällspikar o gör inget åt problemet....sorgligt men sant
Så sant så, det är just så det är.....
Nu vet jag inte hur många skotrar skotrar brp pumpar ut på en säsong, säg detta år.....men problemen finns i usa också, och är ganska utbrett där också...där bygger dom om till flytande qrs sen är problemen borta, snittar 150-250 mil på en rem då. Å i mitt fall handlar det inte om att remmarna inte körts in som nån nämde ovan.....utan det finns vissa rötägg till maskiner där remmerna absolut inte håller så är det bara, maskinerna är individer, på vissa håller remmarna lämgre å vissa typ inte alls! och BRP fortsätter att hävda att det är förar fel....
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Sv: 800 e-tec (freeride)

Att det bara är förarfel som BRP säger tycker jag är ett hån mot konsumenterna.
Polaris, Yamaha, A-C har ju inte i närheten dessa problem med remmen.
Kör ju själv SkiDoo (600:a) och är nöjd, men blir så besviken på BRP att de behandlar er med problem på detta sketna sätt.
Överväger att lämna BRP (tyvärr) nästa gång jag byter maskin.
 

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Sv: 800 e-tec (freeride)

Att det bara är förarfel som BRP säger tycker jag är ett hån mot konsumenterna.
Polaris, Yamaha, A-C har ju inte i närheten dessa problem med remmen.
Kör ju själv SkiDoo (600:a) och är nöjd, men blir så besviken på BRP att de behandlar er med problem på detta sketna sätt.
Överväger att lämna BRP (tyvärr) nästa gång jag byter maskin.
Det är du inte ensam om!
 
D

Draken

Sv: 800 e-tec (freeride)

Att det bara är förarfel som BRP säger tycker jag är ett hån mot konsumenterna.
Polaris, Yamaha, A-C har ju inte i närheten dessa problem med remmen.
Överväger att lämna BRP (tyvärr) nästa gång jag byter maskin.
Folk skulle ha dissat modellerna med problem för flera år sen,då hade problemet inte funnits idag.

Det är nästan som i mobiltelefonvärlden,det verkar som om tillverkarna inte vill bygga den perfekt modellen med "alla rätt".
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Min gör likadant, gick en rem idag (391) ca 5 mil. Om man bortser från motor och variator (vilka inte är helt oviktiga på en skoter) så går den som en dröm i fluffet.
min gör också likadant. Har dock skjutit 2st 377:eek:r redan efter 22 mil, satt dit en 391:a igår men har inte hunnit köra än men den verkar ju inte hållla heller.......dynga
Man använder skotern i de område den är till för och det ska ju vara pudret! Fransa min rem rejält vid 9 mil så bara byta till en ny. Nu uppe i 17 med den andra så intressant att se hur länge den håller.
Det här med staget låter intressant och även flytande QRS. Någon som har koll på om de finns någon som säljer sånt i Sverige eller om man måste ta o göra en beställning från over there?
Jag har kört 135 mil på min rem (377), och den är fortfarande som ny. Kör dock inte 800 e-tec, utan 1200, med ett vridmoment som vida överstiger allt en 800 någonsin hört talas om.

Det som förvånar mig är att ni gnäller på att remmen går efter 5-9 mil. HALLÅ??? Hört talas om att köra in remmen??

Ta reda på hur många BRP-maskiner med 800 som säljs i landet jämfört med Polaris 800 innan ni jämför, det behövs bara att EN polarisägare på forumet smäller en rem så har ni TRE BRP-förare fått bättre utfall än polarisföraren.

Spökjakt...?

(Motbevisa mig... ;) )
 
D

Draken

Sv: 800 e-tec (freeride)

Det som förvånar mig är att ni gnäller på att remmen går efter 5-9 mil. HALLÅ??? Hört talas om att köra in remmen??
Jag förstår att du är lite hemmablind när du kör det märket själv men läs trådarna om ämnet så ser du att flera har ägt själva eller kompisar som ägt 800 xp/etec som kört in dom utan att det har hjälpt!

Sen kommer följdfrågan,varför behöver man köra in en rem på en skidoo så fruktansvärt noga men på andra märken håller det?!

Jag själv "körde in" en helt ny rem 2mil innan jag mer eller mindre höll stumt i 12tim när vi hamnat lite dåligt till uppe i fjällen,den remmen höll resten av säsongen och går fortfarande på min förra rmk denna säsong..dessutom var/är det inte en rmk-rem utan en mesigare pirat switchbackrem.

Jag måste ha varit en grymt bra reminkörare dom där 2 milen :becky:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag förstår att du är lite hemmablind när du kör det märket själv men läs trådarna om ämnet så ser du att flera har ägt själva eller kompisar som ägt 800 xp/etec som kört in dom utan att det har hjälpt!

Sen kommer följdfrågan,varför behöver man köra in en rem på en skidoo så fruktansvärt noga men på andra märken håller det?!

Jag själv "körde in" en helt ny rem 2mil innan jag mer eller mindre höll stumt i 12tim när vi hamnat lite dåligt till uppe i fjällen,den remmen höll resten av säsongen och går fortfarande på min förra rmk denna säsong..dessutom var/är det inte en rmk-rem utan en mesigare pirat switchbackrem.

Jag måste ha varit en grymt bra reminkörare dom där 2 milen :becky:
Nja, jag är absolut inte "hemmablind", har kört Arctic betydligt längre än BRP, och var nöjd med det! :)

Anledningen till mitt inlägg är att jag vill fiska fram "Alla andra" som kör en 2011 800e-tec med remproblem! Jag vet mycket väl att det gått för mycket remmar på dom äldre, jag har själv ägt en sån...

Men som sagt, hittills inte imponerad, folk pratar om att byta märke, men det verkar hittills bara finnas 3 stycken som smällt remmar... :hmmmm2:
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sv: 800 e-tec (freeride)

Är inne på min tredje skidoo nu med freeriden.
Har varit väldigt nöjd hittils, är väl det än men man börjar fundera...
Åkte sist kort Xp 800 i tre säsonger, remmarna höll skapligt, kom runt hundra mil om man tänkte sig lite för ibland.
Freeriden har nu börjat fransa remmen efter 12 mil.
De 10 första har varit relativt lugna, har dock inte fiskört i 10 mil.
I förrgår var den första riktiga körningen i djup snö, pudersurf på myrar och lite klättring.
Man tom känner emellanåt att det lukta varm rem, samt att snön vid vänsterfotet smälter omgående...
Nåt är verkligen fel, Åf ska få sig ett samtal på måndag.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Är inne på min tredje skidoo nu med freeriden.
Har varit väldigt nöjd hittils, är väl det än men man börjar fundera...
Åkte sist kort Xp 800 i tre säsonger, remmarna höll skapligt, kom runt hundra mil om man tänkte sig lite för ibland.
Freeriden har nu börjat fransa remmen efter 12 mil.
De 10 första har varit relativt lugna, har dock inte fiskört i 10 mil.
I förrgår var den första riktiga körningen i djup snö, pudersurf på myrar och lite klättring.
Man tom känner emellanåt att det lukta varm rem, samt att snön vid vänsterfotet smälter omgående...
Nåt är verkligen fel, Åf ska få sig ett samtal på måndag.
FÖRAR FEL????
Näe skämt åsido, låt oss höra vad dom sa...
 

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
Sv: 800 e-tec (freeride)

Hej! Endel här verkar tro att remproblemen beror på förarna enbart, i mitt fall vill jag bestämt hävda att så inte är fallet. Har varmkört remmen varje tur, dessutom har jag skotern i varmgarage så den är inte ihopfrusen. Vad det gäller körningen så höll jag på att köra in remmen när den pajade, kör ju dessutom in motorn så jag har absolut kört försiktigt. Att dessutom jämföra med en helt annan skoter (1200) är helt irrelevant (om du tror att du ska "vrida" ifrån en 800 så glöm det, smäll på en turbo isåfall då sänker du kompet (vridet) men höjer effekten).Har förövrigt kört drygt 10 mil på 377:an så 391:an kanske inte är så bra som brp påstår.

Jag har kört 135 mil på min rem (377), och den är fortfarande som ny. Kör dock inte 800 e-tec, utan 1200, med ett vridmoment som vida överstiger allt en 800 någonsin hört talas om.

Det som förvånar mig är att ni gnäller på att remmen går efter 5-9 mil. HALLÅ??? Hört talas om att köra in remmen??

Ta reda på hur många BRP-maskiner med 800 som säljs i landet jämfört med Polaris 800 innan ni jämför, det behövs bara att EN polarisägare på forumet smäller en rem så har ni TRE BRP-förare fått bättre utfall än polarisföraren.

Spökjakt...?

(Motbevisa mig... ;) )
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag började skruva lite på mina dämpare idag och till er som beskriver dom som felshimsade cykelpumpar, har ni ens tittat på justeringsmöjligheterna på dämparna? Det är ju trist om ni åker runt och är missnöjda i onödan, jag är helnöjd med mina dämpare. Däremot trist att några har remproblem, 23 mil på min 377:a. Mycket lössnökörning och hård ledkörning.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Åssså rök tredje remmen idag på freeriden.....En 391:a den här gången, totalt 25-27mil nåt=3 remmar.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag är så sjukt nöjd med min Freeride så jag vet knappt var jag ska börja. Har inte velat skriva här innan jag fått lite mil på mätaren men nu är det dags.
800 E-TEC, helt fantastisk motor. Lossnar mer och mer för varje mil jag kör och den är redan den överlägset bästa 800:an jag kört.
Dämparna är ju sanslöst bra. Har ni som kallat dom cyckelpumpar verkligen skruvat på rattarna och fjädrarna? Det blir ju en enorm skillnad och variationsmöjlighetetna är ju väldigt många.
Jag kör hårt med mina maskiner, knäckte två fjädrar på min förra maskin men det känns som om den här har mycket bättre dämpning. Den känns lös när man står still och vickar på den men när man väl kör är den grym.
Men jag gillar inte när en skoter är stenhård fram och bak. Vad är meningen att ha en massa fjädringsväg om den aldrig används.
Inget remdamm i princip och primären är varm men inte het. Sekundären är ljummen.
Jag körde in remmen (377) extremt noga och har kollat remhöjden ett antal gånger så att den är perfekt.
Den går upp till 8000 varv direkt och håller det både på leden och i pudret. (är tyvärr bara 50-60cm)
Den här skotern uppfyller med råge allt jag kunnat drömma om och jag tycker hemskt synd om er som det strular för.
Just nu har vi 2 Freerides på gården, båda går sanslöst bra, och det får gärna bli fler.
 

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det kan nog vara så att de funkar bra om man kör försiktigt och inte plågar i djupsnön.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det vet jag inget om. Har aldrig kört den lungt. Bara när jag körde in remmen.
 

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
Sv: 800 e-tec (freeride)

Var och körde in andra 391:an idag, först led några mil väldigt lungt och sedan ospårat skogsvägar och myrar ospårat men så lungt det går, efter ca 4 mil stannade jag för att känna på sekundären och jag klarade då inte att hålla på den däremot så fräste det inte när jag kastade snö, gissar på ca 70 grader efter lungn körning vilket jag tycker verkar onödigt varmt. Dessutom blir det gummiränder på primären ung på mitten. Förutom detta och att motorn "misständer" på mellanregistret så är jag väldigt nöjd med egenskaperna både på led men framförallt i lössnön, där går den precis som jag vill efter lite justeringar.