Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Sv: 800 e-tec (freeride)

Misständningarna är helt normalt och försvinner efter inkörningen.
Skumt med gummiresterna. Jag hade det längst ned i primären efter jag kört ned den från släpet när jag hämtade den hos ÅF men det försvann direkt jag körde första repan.
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Har iof bara kört min freeride i ca 26 mil men är grymt nöjd med den än så länge!! Remmen (377) ser ut som den ska göra efter 26 mil och skotern i övrigt kan jag bara hålla med Malgomaj om!!
Längtar tills jag når de magiska 50!!

Jag kan hålla med om att en rem ska hålla längre än 100 mil men det är fortfarande lite för "få" som påtalar dessa problem kontra hur många x antal hundra som har köpt en 800:a för att jag ska vara orolig för just detta problem. Då är jag mer orolig för förveka lager/vevaxel så att det inte blir som på min andra 800:a när den remmen small av och man blev tvungen att renovera axeln.

Tills sist så vet jag inte om att brp skiter i oss svenskar? Det säljs ca 7500 skotrar varje år och brp har mer än 50% av marknaden vilket ger ca en halv miljard i intäkter. I min värld så är en halv miljard alltid en halv miljard vilket man inte bara skiter i, tror jag i alla fall.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Har hittils bara hunnit köra ca3,5-4 mil med min boondocker 800etec, å än så länge ser remmen iaf bra ut, kände lite på variatorerna när ja tankat klart, å då var de ingen fara att lägga handen på primären å hålla kvar den några sekunder... Körde sen nån mil lite lugn ledkörningå kände på variatorerna direkt när ja stannade. Då var primären varm, man brände sej inte, men man ville inte heller hålla kvar handen... Då var sekundären ljummen. Är de normal temp eller "remätar temp" ?
Är hittils nöjd me skotern, har dock inte hunnit prova så mycke då de är lite dåligt med snö och inkörning av rem å maskin ännu pågår...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: 800 e-tec (freeride)

Nån länk eller sdress eller annan kontaktinfo till var man kan köpa de där staget? Planerar att hämta ut min nya boondocker 800e-tec imorrn(senare idag :p), å hoppas ju givetvis att den är ett exemplar som inte äter rem från fabrik, men kan ju va bra å veta vem man kan kontakta om den trots allt skulle göra de... MVH // Mycket förväntansfull Tobbe
Ring Henka på 070-7475799 och hör med han om han fortfarande tillverkar dessa!!!
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Passerade 20 mil idag och kikade faktiskt på remmen och den ser prima fin ut än så länge - peppar peppar.

En Lynx boondocker då...
 

Fred 81

Välkänd medlem
19 dec 2010
124
0
6
Sv: 800 e-tec (freeride)

Ingen som har problem med att snö trycks in i sodokåpan på variatorsidan vid skråkörning? tror det är området där luftintaget satt på tidigare årsmodeller som är boven, bakom plastlisten är det helt öppet in till variatorerna, har hålborrat v-skydd så vill absolut hålla snön utanför, borde funka att täta med gummilist
 

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det är bara en nyare version av 377 och ska tydligen vara av ett hållbarare material
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Sv: 800 e-tec (freeride)

391an är hårdare än dom andra och det bör innebära att man måste klicka på nått steg för att hålla nere varven
 

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Sv: 800 e-tec (freeride)

Funkar då kanon både jag å polarn kör med den remmen och ser som sagt ut som ny efter 60 mil
 

jaaasi

Aktiv medlem
18 dec 2010
62
0
6
Norsjö
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det man måste tänka på med staget i E-tec är E-tec injectorn blir i vägen. Så ett litet stadigare stag och så bocka det så funkar det nog :)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Sv: 800 e-tec (freeride)

Hittade detta på ett annat forum angående nya 391 remmen, ur BRP's racing handbook

" p/n 417 300 391 is now standard on and recommended for all 800 models listed used at or near sea level.
It has excellent wear characteristics and extended life in the correct applications.

This belt uses the identical PBO compressive compound and tensile strength cords as the 417 300 377 with a special high temperature coating on the chords to reduce cord pop out.
Not recommended for Summit applications or at high altitude as it may cause shift RPM variations in extreme conditions. "


Vet dock inte hur man ska tolka det riktigt, beror på vad dom menar med extreme conditions och kan det övervarva med alla 800 e-tec modeller?:hmmmm:
 

real_larsson

Medlem
1 jan 2010
6
0
1
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

jag har en Freeride, och jag har prövat ändra lite på dämparna och fick inget resultat, men har dok inte rört nått i returen än. blir det bättre om jag ändrar returen med.?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Sv: 800 e-tec (freeride)

Noterade en liten sak när jag kollade på 800 E-tec freeridens variator i brp katalogen, de som skeppas hit till Europa tycks ha ramp 413 medan dom "over there" har ramp 441, renegaden har 414 och vanliga MXZan har 414,
Hur inverkar det och vad gör dom olika ramperna för skillnad, och varför sätta en annan ramp i europeiska summiten?

(Lynx har också ramp 414 iaf i raven)
 
Last edited:

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: 800 e-tec (freeride)

Noterade en liten sak när jag kollade på 800 E-tec freeridens variator i brp katalogen, de som skeppas hit till Europa tycks ha ramp 413 medan dom "over there" har ramp 441, renegaden har 414 och vanliga MXZan har 414,
Hur inverkar det och vad gör dom olika ramperna för skillnad, och varför sätta en annan ramp i eurpeiska summiten?

(Lynx har också ramp 414 iaf i raven)
Kan det ha å göra med att drevningen även skiljer mot "over there" kanske?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det har du rätt kollade aldrig det, där har vi då förklaringen till det.
Varför har dom olika drevning och variatorinställningar då? Är det för att dom kör på högre höjder där = mindre effekt = måste dreva ner för att bibehålla effekt till mattan?
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det finns väl en High och en Low elevation setup till primären. De som går till Europa har Low och Nordamerika har High. Enligt min handlare har Summitarna för första gången samma drevning i år som i N.A.
Har inte kollat än på min. På sprängskisserna på skidoos hemsida står det dessutom att Freeride har justerbara vikter. Stämmer inte visade det sig idag.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det finns väl en High och en Low elevation setup till primären. De som går till Europa har Low och Nordamerika har High. Enligt min handlare har Summitarna för första gången samma drevning i år som i N.A.
Har inte kollat än på min. På sprängskisserna på skidoos hemsida står det dessutom att Freeride har justerbara vikter. Stämmer inte visade det sig idag.
Vad jag har hört så har europa levererade freeride annan drevning också enligt ÅF, så vi får se när första man monterar av locket då! :)
 

fr33RID3

Medlem
16 dec 2010
32
0
1
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag är så sjukt nöjd med min Freeride så jag vet knappt var jag ska börja. Har inte velat skriva här innan jag fått lite mil på mätaren men nu är det dags.
800 E-TEC, helt fantastisk motor. Lossnar mer och mer för varje mil jag kör och den är redan den överlägset bästa 800:an jag kört.
Dämparna är ju sanslöst bra. Har ni som kallat dom cyckelpumpar verkligen skruvat på rattarna och fjädrarna? Det blir ju en enorm skillnad och variationsmöjlighetetna är ju väldigt många.
Jag kör hårt med mina maskiner, knäckte två fjädrar på min förra maskin men det känns som om den här har mycket bättre dämpning. Den känns lös när man står still och vickar på den men när man väl kör är den grym.
Men jag gillar inte när en skoter är stenhård fram och bak. Vad är meningen att ha en massa fjädringsväg om den aldrig används.
Inget remdamm i princip och primären är varm men inte het. Sekundären är ljummen.
Jag körde in remmen (377) extremt noga och har kollat remhöjden ett antal gånger så att den är perfekt.
Den går upp till 8000 varv direkt och håller det både på leden och i pudret. (är tyvärr bara 50-60cm)
Den här skotern uppfyller med råge allt jag kunnat drömma om och jag tycker hemskt synd om er som det strular för.
Just nu har vi 2 Freerides på gården, båda går sanslöst bra, och det får gärna bli fler.
svaret på allas problem tror jag ligger i detta citat kör in remmarna..... hur man kör in en rem är inte 1-10mil lugn körning det är att köra remmen riktigt varm och sedan ta en kaffe eller vad man nu vill men man låter remmen bli riktigt kall och sedan gör man detta kanske en 5-10 gånger för den saken behöver inte det köras lugnt så länge man slår av innan man når den kritiska punkten gjorde själv så dom 4 första milen och sedan har det varit tummen mot styret efter det kört 10 mil efter inkörningen ingen rem har fransat än så länge....

angående bludret så är det så under inkörningen det ska passera 120liter genom spridarna innan den är inkörd min har dragit drygt 4liter milen än så länge så det ska bli kul å se om problemet är borta efter en 30 mil mina dämpare var även dom cykelpumpar men det har min åf fixat på engång vissa av maskinerna hade för lågt tryck i dämparna vilket var ett lätt problem å lösa=)