Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Har följt den här tråden ett tag nu men har haft för få mil på min freeride innan jag vågade skriva här, men jag har bara plockat bort det svarta variatorskyddet som håller tillbaks värme som f*n, och har nu kört 16 mil med min och dom sista 5 milen har varit hård körning och min rem ser fortfarande bra ut och inte nära på att börja fransa sig. Tror det ligger mycket i att man noga kör in remmen och sen att man varmkör den innan man börjar trycka på :) Min misstände en gång med det släppte sedan och lite bludder men det har med inkörningen att göra som föregående talare skrev.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Sv: 800 e-tec (freeride)

30 hårda mil, en hel del lössnökörning, remmen som ny. Fjädringen är fantastisk, skotern är lättburkad och rapp som fanken. Problemet med dessa forum är att dom med problem hörs mest. Naturligtvis. Men det ger en skev bild som inte speglar verkligheten. Men jag vet att det finns vissa som har problem, tyvärr.
 

fr33RID3

Medlem
16 dec 2010
32
0
1
Boden
Sv: 800 e-tec (freeride)

svaret på allas problem tror jag ligger i detta citat kör in remmarna..... hur man kör in en rem är inte 1-10mil lugn körning det är att köra remmen riktigt varm och sedan ta en kaffe eller vad man nu vill men man låter remmen bli riktigt kall och sedan gör man detta kanske en 5-10 gånger för den saken behöver inte det köras lugnt så länge man slår av innan man når den kritiska punkten gjorde själv så dom 4 första milen och sedan har det varit tummen mot styret efter det kört 10 mil efter inkörningen ingen rem har fransat än så länge....

angående bludret så är det så under inkörningen det ska passera 120liter genom spridarna innan den är inkörd min har dragit drygt 4liter milen än så länge så det ska bli kul å se om problemet är borta efter en 30 mil mina dämpare var även dom cykelpumpar men det har min åf fixat på engång vissa av maskinerna hade för lågt tryck i dämparna vilket var ett lätt problem å lösa=)
har lagt ytterliggare 6,5mil idag och måste meddela att första remmen har gått idag..... trots inkörning..... Hmmmmm.......... mycket tråkad över detta......
ska dreva ner min nu så fort det blir måndag igen..... sedan ska den köras in ordentligt och sedan blir det variator kit funkar inte detta så kommer denna freeride att säljas......
 
R

RevMan

Sv: 800 e-tec (freeride)

Eftersom du tänker testa att lösa problemet själv. Prova QRS shims, alt fräsa ur lite i vänster bakre motorfästet för att linjera upp variatorerna.
 
R

RevMan

Sv: 800 e-tec (freeride)

Någon som har öppnat kedjehuset på sin freeride och kollat vad det sitter för drev där?
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

30 hårda mil, en hel del lössnökörning, remmen som ny. Fjädringen är fantastisk, skotern är lättburkad och rapp som fanken. Problemet med dessa forum är att dom med problem hörs mest. Naturligtvis. Men det ger en skev bild som inte speglar verkligheten. Men jag vet att det finns vissa som har problem, tyvärr.
Eller hur......320 mil och 280 Hp och två remmar....
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

21 är då lilla på min iaf....borde ju vara 21-45 då
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Om grundproblemet är flex mellan primär- och sekundärvariator (motor och chassie) så är det inte avhjälpt med mindre än förstyvningar, stagningar eller omkonstruktion. Glöm allt annat.

Som många redan påpekat: Det är märkligt hur toleranta skoterköpare är mot tillverkningsproblem. Lämna tillbaka skotern och kräv att den åtgärdas på ett sätt som TAR BORT problemet, eller kräv återköp.

Märkes***eriet är det största hindret för utveckling - folk köper skit bara det är rätt märke.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

2.3 liter milen senaste turen , 70 led 30 ospårat
 

jaaasi

Aktiv medlem
18 dec 2010
62
0
6
Norsjö
Sv: 800 e-tec (freeride)

Min ha legat på runt 3. Och det är puder körning :smile1: Och ligger inne på inkörningsprogrammet än :smile1:
 

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Min låg tidigare på 2,3-2,4 nu har jag kört 60 mil och när inkörningsmappen släppte vid 54 mil så har den dragit 1,6-1,7 (Renegade)
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Sv: 800 e-tec (freeride)

2 liter på min. Har nog passerat inkörningsläget nu.
Är det någon som upplever att det bildas väldigt mycket is i nosen under pipan? Jag har borrat fler hål där men får ändå ett isberg som växer ända tills jag måste ta in skotern i värmen över natten.
Hade en xp600 ifjol utan att det här hände. Mycket is även längst bak i tunneln.
Har tidigare årsmodeller av Summit haft det här? Finns ju risk att man spränger nitar i bukplasten.
 
R

RevMan

Sv: 800 e-tec (freeride)

många 600or som kommer in i verkstaden har buken full med is, finns ett hål i botten med det fungerar bara om all snö tinar och sålänge det inte ligger en massa barr och skit där.
orginal snöfilter kostar knappt 1300, artnr 860200056

in längst bak i tunneln var ett problem för mig på xtrimen där det tog i mattan.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Är det någon som upplever att det bildas väldigt mycket is i nosen under pipan? Jag har borrat fler hål där men får ändå ett isberg som växer ända tills jag måste ta in skotern i värmen över natten.
Hade en xp600 ifjol utan att det här hände.
Har satt FrogSkinz på min för att slippa all snö och is i buken, funkar kanon!


Sent from my iPhone using Tapatalk