90-talets märkes värstingar

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Låt oss diskutera 90-talets värstingar som Storm, thundercat mm mm. Vilen modell var bäst och vem hade mest hästar och så klart vilken gick fortast.
Vill mer än gärna se bilder på era föredetta drömmar eller era nuvarande älsklingar.
Har själv köpt mig en Polaris Indy Storm 800 sks -95. Måste gräva fram någon bild på min nya älskling.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Sent 90-tal så kom ju artic med en vass zrt600, tyckte den gick riktigt hårt! Accelerationen tog ännu inte slut efter att mätaren slog i botten vid 170km/h.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Känner en som hade en yamaha vmax, minns ej om det var en 750 eller 800...den var svart med gul/blå/röd nånting tro jag. värre fanns ej, fick planera körningen så de fanns tankställen(var femte mil)
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Snabbas har väl egentligen aldrig varit någon större diskussion.
Ski-Doo Mach Z från -97 är legendarisk på denna front. Vissa T-Cats och möjligen även nån ZRT 800 har också gått fort, men när det gäller radarhastigheter runt 200 knyck så är det nog Mach Z som noterats för flesta. Någon kalenderbitare får naturligtvis redovisa annat om motstridiga uppgifter finns :)





Yamaha´s V max 4 förtjänar egentligen en egen tråd. Kanske finns det? Maken till söt motorsång är svår att hitta. Om folk vill låta förhuden rulla av och an till trippelsång så ana då vad man vill göra när en 800 cc´s fyra smattrar på höga varv :flame:

För egen del så kördes det Polaris Indy RXL SKS -92, i orginalutförande. Gick överraskande fort och marschhastigheten i 30-35 cm´s puder på isen vet jag faktiskt inte om jag överträffad med någon av mina nyare maskiner. Tror inte det. Dåvarande "svågern" körde SLP-kitad RXL och den sades ha nästan 150 hästar. Den lät som om så var fallet och ingen källkritik var aktuell :biggrin1:

 

Attachments

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Det börjar bra. En sak som är bra med dessa värstingar är att de billiga.
Köp på er en och vårda den.
Undra om någon här kan svara på vad RXL står för. Och vad var det som strulade i insprutningen på dessa bästar.
 

Liinus

Välkänd medlem
6 okt 2010
168
1
6
Gävle
Farsan hade en mach 1 -97 förut,den gick som satan minns ja.när vi åkte två va de skidres hela tiden,sången i den va riktigt mysig också.Slutade med att jag smällde den i ett träd,va kanske lite för många hästar för en 12 åring ;D
 
D

Draken

visst var sista röd? vilket år månne???
Sista var väl -97,800cc och röd.

Första 4an med hydralbroms! :)


Synd det inte var så aktuellt med datorer och filmer när det kördes skoterdragrace på snö på 90talet,fanns mycket roligt att titta och lyssna på då! En hel del fräna vmax 4or med quadpipes mm...sen fanns det något monster från kiruna också som lät sjukt coolt :love:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Minns för ett par år sen jag jobbade på yamahacenter. Fick in en V-max 4 800 från ett försäkringsbolag då den hade blivit stulen och isärskruvad, Vi hade i uppdrag att skruva ihop den för att se hur mkt det skulle kosta att återställa den helt. Visade sig att en cylinder hade fare.

Blev inlöst på försäkringsbolaget, och en arbetskamrat blev erbjuden att köpa den för 5000kr av försäkringsbolaget.

Kostade 4000 (plus dessa 5000 som han gav för den).

Fullt fungerande med all el. Satt där även quadpipes, v-force reeds, portade cylindrar m.m. Den lät fint.

Nackdelen med 800orna var att dessa inte kunde behålla en rem speciellt länge, till skillnad från 750n som kunde gå på en rem i flera år.
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle


Thundercat 1000 får nog anses vara bland det styggare man kunde uppbringa sent 90-tal? Någon som minnns om det var 172 eller 182hk dom enligt utsago skulle ha?

Detta kan mycket möjligt vara det enda vettiga som Arctic Cat någonsin tillverkat.





Min dåvarande svärfar hade en XCR 800 med den fula grodhuven. Själv hade jag en Indy Trail 488, och var på den tiden nöjd med den effekt den hade.
En kväll när jag och dåvarande flickvännen skulle gå på den lokala macken och köpa filmgodis så gav han mig nyckeln till den där besten. Jag var då alltså 15 år.

Nervös med darrande fingrar tryckte jag in nyckeln och vred om.

Skotern hade stått ute och ni som själva har provat vet att det krävs en karl för att ens dra runt eländet i -15 grader. Inget för kvinnor, barn och 15 åriga grabbar på 60 kilo.

Jag slet för kung och fosterland och tro fan att jag fick den att gå runt, tjugga...tjugga...tjugga. YES! Ett drag till så var monstret igång.

Själv var jag euforisk och visste varken ut eller in. Allt jag kunde tänka på var den fantastiska sången från trippeln. Den var utrustad med ett trimsystem från SLP om jag inte missminner mig. Sen var även variatorerna ordnade, så skotern var en dåtida värsting, det är helt klart.

Tidigare hade jag tänkt tanken att om jag hade riktigt jävla tur så kanske jag skulle få chansen att prova någon av hans skotrar, men jag vågade aldrig fråga. Svärfarn hade en sprillans RMK800, en 600sks och en XCR800.

Nu hade stunden äntligen kommit. Med darrande armar styrde jag iväg mot leden och gasresponsen var brutal, det var helt sjukt. Jag var alltså van min 56hk fläktkylda Trail och det värsta jag då hade provat var polarens 500sks på 80hk.

När jag lyckats få mig ut på leden så ser jag att den är nysladdad och fin. Jag sitter alltså på min drömskoter, bakom mig har jag min tonårsförälskelse och det känns som att vi är på väg mot framtiden.

Efter en knapp kilometer så kan jag inte hålla mig. Jag planterar gasen mot handtaget och en helt sjuk känsla av acceleration infinner sig. Skotern ylar, jag ylar, tjejen skrattar högljutt och det var nog ett av de absolut bästa ögonblicken i mitt liv. Jag håller stumt tills hastighetsmätaren passerar 130km/h, sen vågar jag inte längre.

Jag åker i normalt tempo till macken.

När jag väl kommer fram så märker jag att jag inte har någon kraft kvar i benen, armarna, ja allt är bara så omvälvande!

Vi handlar typ ett kilo godis och åker hem igen.

Mina dåvarande polare tittade verkligen avundsjukt på mig när jag satte mig på XCRen, drog igång den och lät den tala högljutt på leden bort från macken. Ljudet... LJUDET var helt jävla otroligt i den här skotern!!!

Det här är alltså mer än tio år sedan, och jag kan fortfarande minnas varje sekund av den här fantastiska färden. Jag hade nog precis fyllt femton och jag hade aldrig upplevt acceleration i någon direkt omfattning.

Den här kvällen, samt friluftsdagen då jag fick låna svärfars sprillans RMK 800 måste vara bland de lyckligaste minnen jag har i mitt liv. Men friluftsdagen kan jag berätta om någon annan gång. :happy:

Vad är då kontentan av det hela? Trecylindriga skotrar ger glädje till alla som kör en och det är förjävligt att man har övergivit konceptet och tillverkar skotrar som ser förjävliga ut och låter som skit (2-cyl, & 4-t).


Även om en dator aldrig aldrig kan återge ljudet och känslan av en 3-cyl så länkar jag till ett klipp som iallafall visar lite hur det är att köra 3-cyl. http://www.youtube.com/watch?v=zi5eEWZH8Xw&feature=related
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!


Thundercat 1000 får nog anses vara bland det styggare man kunde uppbringa sent 90-tal? Någon som minnns om det var 172 eller 182hk dom enligt utsago skulle ha?

Detta kan mycket möjligt vara det enda vettiga som Arctic Cat någonsin tillverkat.





Min dåvarande svärfar hade en XCR 800 med den fula grodhuven. Själv hade jag en Indy Trail 488, och var på den tiden nöjd med den effekt den hade.
En kväll när jag och dåvarande flickvännen skulle gå på den lokala macken och köpa filmgodis så gav han mig nyckeln till den där besten. Jag var då alltså 15 år.

Nervös med darrande fingrar tryckte jag in nyckeln och vred om.

Skotern hade stått ute och ni som själva har provat vet att det krävs en karl för att ens dra runt eländet i -15 grader. Inget för kvinnor, barn och 15 åriga grabbar på 60 kilo.

Jag slet för kung och fosterland och tro fan att jag fick den att gå runt, tjugga...tjugga...tjugga. YES! Ett drag till så var monstret igång.

Själv var jag euforisk och visste varken ut eller in. Allt jag kunde tänka på var den fantastiska sången från trippeln. Den var utrustad med ett trimsystem från SLP om jag inte missminner mig. Sen var även variatorerna ordnade, så skotern var en dåtida värsting, det är helt klart.

Tidigare hade jag tänkt tanken att om jag hade riktigt jävla tur så kanske jag skulle få chansen att prova någon av hans skotrar, men jag vågade aldrig fråga. Svärfarn hade en sprillans RMK800, en 600sks och en XCR800.

Nu hade stunden äntligen kommit. Med darrande armar styrde jag iväg mot leden och gasresponsen var brutal, det var helt sjukt. Jag var alltså van min 56hk fläktkylda Trail och det värsta jag då hade provat var polarens 500sks på 80hk.

När jag lyckats få mig ut på leden så ser jag att den är nysladdad och fin. Jag sitter alltså på min drömskoter, bakom mig har jag min tonårsförälskelse och det känns som att vi är på väg mot framtiden.

Efter en knapp kilometer så kan jag inte hålla mig. Jag planterar gasen mot handtaget och en helt sjuk känsla av acceleration infinner sig. Skotern ylar, jag ylar, tjejen skrattar högljutt och det var nog ett av de absolut bästa ögonblicken i mitt liv. Jag håller stumt tills hastighetsmätaren passerar 130km/h, sen vågar jag inte längre.

Jag åker i normalt tempo till macken.

När jag väl kommer fram så märker jag att jag inte har någon kraft kvar i benen, armarna, ja allt är bara så omvälvande!

Vi handlar typ ett kilo godis och åker hem igen.

Mina dåvarande polare tittade verkligen avundsjukt på mig när jag satte mig på XCRen, drog igång den och lät den tala högljutt på leden bort från macken. Ljudet... LJUDET var helt jävla otroligt i den här skotern!!!

Det här är alltså mer än tio år sedan, och jag kan fortfarande minnas varje sekund av den här fantastiska färden. Jag hade nog precis fyllt femton och jag hade aldrig upplevt acceleration i någon direkt omfattning.

Den här kvällen, samt friluftsdagen då jag fick låna svärfars sprillans RMK 800 måste vara bland de lyckligaste minnen jag har i mitt liv. Men friluftsdagen kan jag berätta om någon annan gång. :happy:

Vad är då kontentan av det hela? Trecylindriga skotrar ger glädje till alla som kör en och det är förjävligt att man har övergivit konceptet och tillverkar skotrar som ser förjävliga ut och låter som skit (2-cyl, & 4-t).


Även om en dator aldrig aldrig kan återge ljudet och känslan av en 3-cyl så länkar jag till ett klipp som iallafall visar lite hur det är att köra 3-cyl. http://www.youtube.com/watch?v=zi5eEWZH8Xw&feature=related



Härligt skrivet!! ;)
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Ja första gången man provar någon beast till skoter för första gången så sätter det sig verkligen på näthinnan! :)
Jag kommer också ihåg när jag körde första skotern med "hästsparkkänslan". Man hade tidigare bara fått köra morsans fläktkylda Ski-doo från tidigare 90-tal... som man tyckte var ganska bra sprutt i, eftersom man inte visste något annat!
Pappa hade då en Rmk 700 Sks -98 med trimpipor, ombestyckning och variatorkit som jag fick pröva ute på isen en gång. Man blev helt i extas! Adrenalinkicken och känslan kommer jag nog aldrig glömma. Var som Norrlänningen säger ungefär.. Jag darrade och skakade av en slags rädsla och respekt, samtidigt var jag så upphetsad så jag nästan trodde att jag hade blivit religiös!
BRAAAAAAAAP! :)

Det börjar bra. En sak som är bra med dessa värstingar är att de billiga.
Köp på er en och vårda den.
Undra om någon här kan svara på vad RXL står för. Och vad var det som strulade i insprutningen på dessa bästar.
Insprutnings-systemet kände vilken höjd skotern fann sig på och sprutade då in rätt mängd soppa. Men ibland fick systemet fel information och
skoter kunde då gå mager... Är inte 100% säker på om det var just detta som är det kända problemet! Känner två personer som har haft en RXL och dem hade detta problem :)
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Insprutnings-systemet kände vilken höjd skotern fann sig på och sprutade då in rätt mängd soppa. Men ibland fick systemet fel information och
skoter kunde då gå mager... Är inte 100% säker på om det var just detta som är det kända problemet! Känner två personer som har haft en RXL och dem hade detta problem :)
Sen blev det ju inte bättre av alla klåfingerollar som skulle in i boxarna för att försöka trimma och ha sig. Resulterade allt som oftast i totalhaverier.

Hade en RXL -91 som var orörd i boxen, gick som ett jehu vart man än befann sig... SKS med enkeldyna, riktigt rolig maskin faktiskt, om än lite framtung i vissa lägen :)
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
I någopn av skotertidningarna, (Snowmobile?) sent -92 eller tidigt-93 fanns det en översikt på Värstingarna med effekt standard och potential med trim.
Maskinerna som listades var V-max 4, Thundercat, Mach Z samt Storm och jag inte missminner mig. Någon som har kvar den tidningen?

Thundercat 900 var uppgiven till 162 hk om jag inte mins fel.

De tidiga TC maskinerna gick grymt hårt, de senare fick nog lite snällare tändning och var inte lika rappa utan modifikationer.
Som sagt dessa maskiner kommer få ett hyfsat samlarvärde i framtiden.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Var 16 då jag köpte min första ZRT 800. Övertalade morsan att åka på Ikea för en familjedag, och "när vi ändå var påväg" så svängade vi in och plockade uipp en 96as 800 från en gubbe som verkade samla på dessa monster maskiner (3cyl arctic).

Provkörde aldrig eller ens öppnade huven, va väll för stressad och morsan va lite irriterad på mig.

När jag väl kom hem stod den under natten, och dagen efter startade jag den första gången. OOOOJ vad det lät gött. Drog iväg över lägdor/sjöar och satan så det gick. Vet att hastighetsmätaren gick sönder efter 170km/h. Då gick de undan.

Var verkligen som någon skrev, en hästspark i röven. Fick formligen klamra sig fast för att hålla sig kvar.

Bytte bort den nästa sommar emot en ZR 600 insprutare då jag tänkte ta mig an lite mer "varierad" körning än bara led. Senare den sommaren ringde gubben som sålde skotern till mig. Och önskade/hoppdades jag skulle ha den kvar. Men det har jag tyvär inte. men gubben (som hade ca 6-7thundercats/ZRT 800or) berättade då att motorn som satt i inte var den motorn som va tänkt att följa med. Visade sig att jag (helt ovetande) hade suttit på en portad/pipad och allt möjligt Thundercat 900 hela vintern. Utan att veta om det... ångrade att jag sålde den...
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Min tonårsförälskelse är en Storm 800 -95 som jag averkade många mil på, SLP pipor med stingers fick förhuden att fara, kan skriva mycket om den maskinen

Har sedan förbrukat Thundercat 1000 -99, vilken sjuk jävla motor för att vara original! Slutar aldrig att mata.

XCR 800 bygge dock med originalmotor har man hunnit med också, sjukt fin gång och bra med kraft.

Har en storm-motor liggandes iväntan på ett indy-lite chassie... :evil:

brukar även vara och tröstköra babytrippel ibland (XLT)